Lami Skrevet 7. april 2018 Del Skrevet 7. april 2018 (endret) Så det blir ikke problematisk å bruke en amerikansk Macbook Pro? Valget er å selge den hvis ikke. Spørs om jeg får igjen det jeg betalte mtp på tastaturet. Endret 7. april 2018 av Lami Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. april 2018 Del Skrevet 7. april 2018 Så det blir ikke problematisk å bruke en amerikansk Macbook Pro? Valget er å selge den hvis ikke. Spørs om jeg får igjen det jeg betalte mtp på tastaturet. Jeg tror ikke det blir noe problem. Alle bokstaver (bortsett fra de norske) og tallene, og punktum og komma er jo på samme sted, og vil derfor stemme overens på tastaturet og den norske layouten. Så er det spesialtegnene som flytter på seg, som paranteser og bindestrek og dollartegn. Hvis disse ikke sitter i fingrene, så du kan trykke der du er vant til på det norske tastaturet uten å titte ned på tastene, så går det jo an å ta noen klistrelapper og klippe ut og lime på med de riktige tegnene. Geir 2 Lenke til kommentar
Xmir Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 Ang. tastatur... Det er mulig å kjøpe med norsk tastatur også i USA; i hvert fall om man handler på hjemmesida. 1 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 De hadde ikke norsk tastatur på nett, sjekket det. De har dansk som forøvrig er likt. Men var ikke der så lenge i USA og skulle da bestilt før men tenkte ikke på det da... Norsk eller norsk utvidet tastatur? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 Jeg har aldri skjønt hva utvidet betyr i den sammenhengen, og jeg har nesten 20 tastatur. Jeg har laget 8 av dem... 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 Norsk eller norsk utvidet tastatur? Aner ikke hva poenget er, men tror det utvidede har flere spesialtegn. Hvis du legger til dem begge i valgpanelet og så veksler mellom dem mens du holder option nede, så ser du de ikke har disse spesialtegnene på samme sted heller. Så det er kanskje for å støtte en eller annen ISO-standard eller noe? Geir 1 Lenke til kommentar
Bone Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 Kanskje noen som vet..? Hører litt om ny iPad-er nå og da.. Lurte på om noen vet om størrelsene på 12,9" kommer til å fortsatt bli satset på? For meg, slik det er nå, er er iPad Pro 12,9" så godt som eneste ønskelige alternativ, så håper det ikke er noe som forsvinner.. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 (endret) Norsk eller norsk utvidet tastatur? Aner ikke hva poenget er, men tror det utvidede har flere spesialtegn. Hvis du legger til dem begge i valgpanelet og så veksler mellom dem mens du holder option nede, så ser du de ikke har disse spesialtegnene på samme sted heller. Så det er kanskje for å støtte en eller annen ISO-standard eller noe? To dager senere: Litt googling gjorde meg ikke mye klokere, dessverre. Edit: Ser ut til at utvidet - på flere språk - støtter diakritiske kombinasjoner for flere tegn, slik de brukes i for eksempel esperanto. Så hvis jeg velger "vanlig" norsk layout og skriver ´ og g så får jeg ´g, altså som to separate tegn. Eller ^ og g gir ^g. Med utvidet norsk får jeg ǵ og ĝ. Geir Endret 12. april 2018 av tom waits for alice 1 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 Tusen takk for svar. Har brukt Macbook Proen min fra USA noen dager nå. NULL problem når det gjelder tastene. Vanesak som oftest å vite hvor de resterende uteom alfakrøll er men ellers topp. 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 13. april 2018 Del Skrevet 13. april 2018 Glimrende anledning til å tvinge seg til å lære å skrive uten å se på tastaturet, siden det juger til deg uansett 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm Skrevet 13. april 2018 Del Skrevet 13. april 2018 Hvordan låser man celler i Excel? Tenker på en hurtigsnarvei - "cmd + ?" Lenke til kommentar
bayerische Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 (endret) Hei, har fått behov for Windows nå. Har en Macbook A1278. Har lenge hatt en sak hvor en kan sette inn en 2,5" disk i bytte mot cd/dvd-leseren. Jeg har allerede en ekstern cd/dvd-leser så dette er ikke noe problem. Tenkte å handle en 120gb SSD til å ha Windows på, og ha denne i "cd-brønnen". Er det noen som har noen guide på hvordan en kan få dette til å funke greit, mtp. å ha to operativsystemer på samme data? Fant dette: http://www.instructables.com/id/Installing-Dual-SSD-drives-and-Bootcamp-in-MacBook/ Hvor de skriver i kommentarfeltet at det går slik jeg har tenkt, uten at det blir gjort noen forklaring på hvordan. Endret 19. april 2018 av ljosnes Lenke til kommentar
blured Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Den er da ganske tydelig den guiden? MacOS er på disken du har fra før av og Windows installerer du på SSD disken der DVDrommet var før. Hvilket du vil bruke velger du når du starter maskinen ved å holde inne option knappen. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 23. april 2018 Del Skrevet 23. april 2018 Hva er grunnen til at pause, spoling og de knappene der, ikke fungerer i Spotify? Fungerer det hos dere? Lenke til kommentar
johanf Skrevet 23. april 2018 Del Skrevet 23. april 2018 Play/Pause, neste og forrige fungerer hos meg hvis Spotify er det siste avspillingsprogrammet jeg brukte og iTunes IKKE er oppe. 1 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 23. april 2018 Del Skrevet 23. april 2018 Hm. Det funker ikke for meg i det hele tatt. iTunes avsluttet og selv når jeg er inne i Spotify fungerer ikke knappene ... :/ Lenke til kommentar
blured Skrevet 23. april 2018 Del Skrevet 23. april 2018 BeardedSpice - "BeardedSpice is a menubar application for Mac OSX that allows you to control web based media players and some native apps with the media keys found on Mac keyboards." Ikke brukt den på nesten ett år, pga brukt tastatur uten mediakeys siden da. Men fungerte veldig bra sist jeg testet den. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 23. april 2018 Del Skrevet 23. april 2018 Har du under Systemvalg - Tastatur og Tastatur huket av for at F1, F2 etc. skal være standard funksjonstaster? Lenke til kommentar
Lami Skrevet 23. april 2018 Del Skrevet 23. april 2018 Har du under Systemvalg - Tastatur og Tastatur huket av for at F1, F2 etc. skal være standard funksjonstaster? Gjorde det nå. Da fungerer ingenting av de, volumen osv. Volum opp så kommer plutselig Dashboard-skjermen opp ... Åh hva er dette for noe Lenke til kommentar
johanf Skrevet 23. april 2018 Del Skrevet 23. april 2018 Vel, den haken skal IKKE være huket av, hvis tastatursnarveiene på Macen skal fungere som Play/pause osv osv uten å bruke fn-tasten i tillegg. Hva med en NVRAM-reset? https://support.apple.com/no-no/HT204063 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå