Gjest Slettet-8OkEXm Skrevet 29. november 2017 Del Skrevet 29. november 2017 Oii, dette er ikke bra. https://www.reddit.com/r/apple/comments/7g6y06/anyone_can_login_as_root_with_empty_password_on/ Gigantisk sikkerhetshull i MacOS - slik sikrer du deg Geir "endre rootbruker" er grå(kan ikke trykke på den). Men "aktiver rootbruker" går det ann å trykke på. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. november 2017 Del Skrevet 29. november 2017 Oii, dette er ikke bra. https://www.reddit.com/r/apple/comments/7g6y06/anyone_can_login_as_root_with_empty_password_on/ Gigantisk sikkerhetshull i MacOS - slik sikrer du deg Geir "endre rootbruker" er grå(kan ikke trykke på den). Men "aktiver rootbruker" går det ann å trykke på. Ja, du må aktivere den for å kunne endre den den første gangen. Det betyr jo bare at ingen har benyttet den ennå. Du blir spurt om å sette et passord med en gang, så det gjør samme nytten. Etterpå dukker det opp et valg for "Andre brukere" eller noe sånt på innloggingsskjermen hvor du kan spesifisere brukernavn og passord, f. eks root. Geir Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm Skrevet 29. november 2017 Del Skrevet 29. november 2017 Skjønner ikke dette. Så selv om den ikke er aktivert så kan andre bruke den på macen min? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. november 2017 Del Skrevet 29. november 2017 (endret) Skjønner ikke dette. Så selv om den ikke er aktivert så kan andre bruke den på macen min? De nøyaktige detaljene har jeg ikke sett. Men som jeg forstår det, kreves det at du alt er logget inn som en bruker. Det funker altså ikke fra oppstartsskjermen, i hvert fall i følge Macworld. Men på et eller annet sted der den ber om passord fyller du inn "root" og lar passordet være blankt. Til å begynne med sier den nei, men etter et par forsøk er du inne allikevel. Apple har alt sluppet en sikkerhetsupdate for dette. Gå til App Store og sjekk om den har installert seg. Geir Endret 29. november 2017 av tom waits for alice Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 4. desember 2017 Del Skrevet 4. desember 2017 Og da har man kommet til at ens gamle (2012) iMac fortjener å bli erstattet med en ny. Så da er det igang å spare. Blir nok en ny iMac, nå som jeg er pensjonist klarer jeg meg godt med iPad Pro på reise. En iMac Pro kunne selvsagt friste, men den blir vel alt for dyr. Og trengs strengt tatt ikke, annet enn for GPU når/hvis jeg skal spille nye Windows-spill. Så kanskje jeg skal satse på standard iMac og heller teste ut en ekstern GPU. Om jeg kan finne en god kombinasjon som funker både med MacOS og Windows/Bootcamp. Den gamle iMacen havner da i hjemmestudioet, og så får vi se hva som skjer med den jeg har der. Pleier å være noen som vil arve... Geir Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 4. desember 2017 Del Skrevet 4. desember 2017 (endret) Har det egentlig vært noen action på ekstern-GPU fronten? Selv har jeg en spill-PC, så jeg har ikke fulgt med, men hvis jeg kunne bytte ut spill-PCen med en liten TB3 boks og bootcamp sparer jeg både strøm og plass... Endret 4. desember 2017 av Shruggie Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 4. desember 2017 Del Skrevet 4. desember 2017 Har det egentlig vært noen action på ekstern-GPU fronten? Har ikke fulgt så godt med, men siden støtten kom i High Sierra er det vel brukandes etterhvert. Opprinnelig bare støtte for AMD der, men det ser ut til at det nå er kommet løsninger for Nvidia også. Et 1080 eller RX Vega hadde gjort susen. Men det blir jo helst med Windows jeg trenger det. Så da må det være en løsning som funker med Windows 10 over Thunderbolt... Får gjøre litt hjemmelekser mens jeg sparer. Geir Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Har det egentlig vært noen action på ekstern-GPU fronten? Selv har jeg en spill-PC, så jeg har ikke fulgt med, men hvis jeg kunne bytte ut spill-PCen med en liten TB3 boks og bootcamp sparer jeg både strøm og plass... Har kommet over denne siden, som har guider og produktoversikter til å få dette til å virke på Mac/Windows/Bootcamp, og et eget forum der folk diskuterer sine suksesser eller mangel på det samme. Tydelig ikke helt trivielt det med Windows/Bootcamp, men ser ut som støtten er bedre med nye Mac'er (de som er laget med High Sierra i mente) enn gamle. https://egpu.io Geir Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm Skrevet 12. desember 2017 Del Skrevet 12. desember 2017 Er Apple tv noe for meg? Ønsker å spille av mediefiler fra harddisken min på TVen. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 12. desember 2017 Del Skrevet 12. desember 2017 Er Apple tv noe for meg? Ønsker å spille av mediefiler fra harddisken min på TVen. Absolutt. Se på Plex eller en av de mange alternativene. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 12. desember 2017 Del Skrevet 12. desember 2017 Jeg liker Plex. Og Chromecast. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm Skrevet 12. desember 2017 Del Skrevet 12. desember 2017 (endret) Takk for tipsene. Chromecast, kobler jeg den eksterne harddisken til Chromecast via usb? Skal kjøpe brukt, en Macbook Pro 15. Ser på alt fra 2012 og oppover. Er det noen årsmodeller jeg bør styre unna? Husker det var et parti som hadde problemer med skjermene en stund tilbake.. Endret 12. desember 2017 av Slettet-8OkEXm Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 12. desember 2017 Del Skrevet 12. desember 2017 ChromeCast har endel begrensinger iforhold til Plex. De har blant annet deaktivert alle former for Dolby Digital Surround da det har vært endel bugs der hvor ChromeCast rett og slett ikke har gitt lyd så standardprofilen til Plex går nå til stereo. ChromeCast har vel fremdeles også et kunstig tak for maksimal båndbredde så om du peiser på med litt tunge filer med høy båndbredde så kan du ende opp med å bli låst til å transcode disse til lavere kvalitet og litt sånn dilldall. Personlig så syntes jeg Apple TV fungerer langt bedre, og jeg syntes det er mye greiere å ha et interface å forholde seg til på TV-en fremfor å caste fra mobil/nettbrett osv.. Apple TV 4K støtter jo nå også dynamisk endring av output så du får korrekt Hz iforhold til hva som spilles av noe ChromeCast ikke støtter om du er "fin på det". Men det er jo en temmelig markant prisforskjell på de to forskjellige løsningene så om det er utelukkende Plex det skal gå i så må man jo vurdere om det er verdt å betale over det dobbelte sammenlignet med en ChromeCast Ultra. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 12. desember 2017 Del Skrevet 12. desember 2017 Det er dessverre ikke mulig å koble til ekstern harddisk til en Apple TV. Du må benytte en separat enhet som Plex Server for å serve innholdet til en Apple TV. Det samme gjelder forøvrig en Google ChromeCast. Vil du ha noe med mulighet for lokallagring og tilkobling av ekstern harddisk så må du nok se på løsninger som NVIDIA Shield TV. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 12. desember 2017 Del Skrevet 12. desember 2017 På torsdag kommer iMac Pro i salg. For den som måtte har lyst og råd. Jeg har lyst på, men tror nok jeg skal gå for en standard iMac og en eGPU, som nevnt over. I hvertfall hvis jeg er trygg på at jeg kan bruke den med den interne skjermen i Mac'en... Geir Lenke til kommentar
Oriuss Skrevet 12. desember 2017 Del Skrevet 12. desember 2017 En liten sniktitt av den her 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 12. desember 2017 Del Skrevet 12. desember 2017 Har ikke råd. Trenger den ikke. Hadde ikke en gang hatt plass til den hvis jeg fikk en gratis. UTROLIG overkill for meg, siden jeg får all ytelse jeg trenger fra mbp 15". Want, though. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm Skrevet 25. desember 2017 Del Skrevet 25. desember 2017 (endret) Hvilke muligheter har jeg om jeg ønsker å spille av filmer fra en harddisk som er koblet til TVen? Endret 25. desember 2017 av Slettet-8OkEXm Lenke til kommentar
Lakrisbåt Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 Har en 2017 modell Macbook 12" som har begynnt å knirke når jeg åpner lukket/skjeremen. Maskin og skjerm fungerer som det skal, men den knirkelyden er veldig irriterende. Er dette noe det kan reklameres på? kjøpt ny hos Lefdal. Lenke til kommentar
Joakimsjo Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 Har en 2017 modell Macbook 12" som har begynnt å knirke når jeg åpner lukket/skjeremen. Maskin og skjerm fungerer som det skal, men den knirkelyden er veldig irriterende. Er dette noe det kan reklameres på? kjøpt ny hos Lefdal. Jeg har oppdaget det samme på min Macbook Pro 15. Har ikke tenkt mer over det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå