Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Takk for alle svar.

 

For de av dere som er interessert så har saken løst seg. POWER sto på sitt og mente at de skulle ha flere "avhjelp-forsøk" før de ville heve kjøpet/omlevere maskinen. Tok det videre med Apple som etter litt press gav etter og tilbydde meg en ny MacBook Pro 13,3 2017 modell. Fikk tilbudet om å betale mellom så det endte med at en ny MacBook Pro 15" 2017 er på vei! Ikke værst at POWER ga meg 500kr i kompensasjon fordi at jeg løste saken selv  

 

Heiia oss forbrukere! 

 

 

Det tok noen dager før Apple fikk sendt bekreftelse på ombyttet. Grunnen var at de trengte bekreftelse på at jeg godtok at de oppgraderte CPUen gratis for 3300kr siden min gamle maskin hadde 2,9Ghz. Den nye har 2,8Ghz men er firekjernet og nå får jeg istede en 3,1Ghz firekjernet. WinWin! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For et kaotisk selskap Apple er. De lager fantastiske produkter, selv om de har tapt seg de siste årene. Kunderservice derimot, der er de helt på bærtur! 

 

Når byttet endelig skulle gå i orden, så har altså den avdelingen som behandler det klart å levere helt feil maskin. Jeg har en avtale hvor jeg skal betale 7000kr mellom for å få en 15" Stellargrå med 256GB SSD, 16GB ram, i7 3,1ghz. Satser på at de fikser dette uten noe problem, men om de skulle slå seg vrang så må vel jeg ha en god sak? 

 

Det er dette jeg har blitt lovet hele tiden. Svaret fra den andre avdelingen skulle gå opptil to dager men det tok hele ti dager greit det. Når jeg har ringt inn for å purre etter svar har jeg fått bekreftet at det var riktig maskin det var snakk om hele tiden, men i dag fikk jeg altså en helt annen maskin. 

 

Jeg mener at Apple helt klart må ordne opp og levere det som er blitt lovet og sakt hele tiden. Hva mener dere? 

Lenke til kommentar

Jeg mener at Apple helt klart må ordne opp og levere det som er blitt lovet og sakt hele tiden. Hva mener dere? 

 

Selvsagt. Jeg håper du har "avtalen" skrevet svart på hvitt. Det bruker å slå beina under eventuelle forsøk på å "ta omkamp" om hva som egentlig ble sagt.

Lenke til kommentar

Har det dessverre ikke skriftlig fordi Apple aldri ville sende det ut når jeg krevde det. Vet at de har det skrevet internt fordi at flere Senior Advisors har lest opp spesifikasjonene når jeg har spurt etter dem.

 

Har tatt kontakt med forbrukerrådet som råder meg til å bare heve kjøpet og kjøpe ny mac. Så prøver det, men regner med at det heller ikke går i orden. Virkelig "sliten" av hele saken.

Lenke til kommentar

Har Apple forresten lov til å ta seg betalt for å hjelpe over telefon? For de hjelper vel ikke på noen annen måte, eller?

 

For å utdype: for et par år siden ødela harddisken seg selv helt uten videre, og jeg var "akkurat utenfor tiden for Apple Care (eller noe i den duren), slik at for at jeg skulle kunne fortsette å motta hjelp for å finne ut av problemet og evt sende på retur, måtte jeg betale for en ny periode med Apple Care (eller hva det nå var)".

Endret av M4ds
Lenke til kommentar

Raskt spørsmål; ettersom arbeidsgiver har vært bekvemmelig med lagringsplass på telefon via jobben, jeg har etterhvert samlet opp et langt over femsifret antall bilder på telefonen min, og begynner smått å kjempe mot lagringsplassen (60 gig).

 

Tenker å gjøre følgende; slå på bildestrøm på iPhone og => sender bildene opp i skyen. Jeg vil deretter ha de ned på Mac'en, og deretter ha en sikkerhetskopi (i tillegg til den "ordinære" iPhone-sikkerhetskopien). Dernest sletter jeg bilder på iPhone. Noen innspill ift. hvor ting kan gå galt her? Jeg har vurdert å importere bilder fra iPhone til Mac direkte, men Photo-appen på Mac'en krasjer hver gang....

 

I forhold til et tidsperspektiv er denne en prosess som vil gå over dager (uker) mtp at all replikering kun gjøres over WiFi?

Lenke til kommentar

Raskt spørsmål; ettersom arbeidsgiver har vært bekvemmelig med lagringsplass på telefon via jobben, jeg har etterhvert samlet opp et langt over femsifret antall bilder på telefonen min, og begynner smått å kjempe mot lagringsplassen (60 gig).

 

Tenker å gjøre følgende; slå på bildestrøm på iPhone og => sender bildene opp i skyen. Jeg vil deretter ha de ned på Mac'en, og deretter ha en sikkerhetskopi (i tillegg til den "ordinære" iPhone-sikkerhetskopien). Dernest sletter jeg bilder på iPhone. Noen innspill ift. hvor ting kan gå galt her? Jeg har vurdert å importere bilder fra iPhone til Mac direkte, men Photo-appen på Mac'en krasjer hver gang....

 

I forhold til et tidsperspektiv er denne en prosess som vil gå over dager (uker) mtp at all replikering kun gjøres over WiFi?

 

Bildestrøm er fortiden, iCloud Bildebibliotek løser alle problemene dine. Kjøp 200 GB lagringsplass i iCloud for 29 kr/mnd. Slå på iCloud Bildebibliotek, sørg også for at "Optimaliser lagring" står på.

 

En komplett speiling av bildebiblioteket ditt vil nå ligge på alle enheter, og i skyen. De enhetene som ikke har plass til hele biblioteket (f.eks. iPhone 64GB) vil ha lavere oppløsning lagret lokalt på gamle bilder, og laste ned fullversjonen om du skulle zoome inn på de.

Lenke til kommentar

Vurderer faktisk en iPhone SE i disse "iPhone 8"-dagene, men usikker på om jeg kan leve uten 3D Touch til redigering av tekst som jeg har på 6S. Forsåvidt fornøyd med 6S, men den er glatt og litt uhåndterlig, og takler ikke deksler på mobiler. Noen som har lignende tanker som meg, og foretrekker en telefon som er mindre som er gode å holde i? Jeg bruker jo telefonen nesten utelukkende til kommunikasjon og forumlesning, en haug av apper (utenom noen få essensielle når jeg reiser) og spill gidder jeg ikke lenger uansett

Begynner å lure på om mobiler er i ferd med å kjede meg. Kanskje jeg begynner å bli litt kynisk :p

Lenke til kommentar

Vurderer å hoppe på ett nytt Macbook Pro kjøp ved neste Power tilbud. Liker virkelig 13" formatet og hvor portabelt det er. Så da står det egentlig i mellom 13" MBP 256GB med eller uten TB. Heller vel egentlig mot å drite lang vei i TB, men legger jeg meg på en 256GB utgave av av 13" MBP er man jo nesten oppi prisen for Touch bar utgaven.

 

Men igjen..føler heller ikke jeg kan forsvare prisen for TB som jeg egentlig ser svært lite nytteverdi i foruten om fingeravtrykk sensoren, som sikker er utrolig deilig å ha. Hva maner dere som har hatt litt driftstid på 2016/17 modellene ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes at touchbaren ikke akkurat tilføyer så mye at den forsvarer prisen. Men alle modellene med touchbar har vell kraftigere CPUer og har to USB-c kontakter til som kan være kjekk å ha. Om jeg ikke husker helt feil er det vell også en liten forskjell på ytelsen til SSDen, men er ikke helt sikker.

 

Hadde det vært mulig å kjøpe en MacBook Pro 15.4" uten touchbar hadde jeg gjort det :) 

Lenke til kommentar

Ja det er liksom det, når man likevel er oppe i prisklassen for en 13" 256GB MBP..så er det ikke lange veien til neste steg :p Er jo en maskin en gjerne har i en 4-5 år også for min del. Hadde bare 256GB SSD vært standard så hadde jo valget vært lett.

 

Men jeg føler ikke jeg har lest sånn kjempe gode tilbakemeldinger på TB her på forumet.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

TB er useless, og jeg har ikke sett noen signaler om at det kommer til å forandre seg. Touch ID er glimrende, men siden jeg bruker Apple Watch er litt av vitsen borte. 

Jeg anbefaler å ikke ilegge TB noen verdi, men Touch ID er faktisk verdt litt, i hvert fall hvis du ikke bruker Apple Watch. Så bare finner du ut hvor mye ytelsesforskjellen er verdt for deg, og gjør litt matte for å finne ut hvilken du skal ha.

Endret av Shruggie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...