Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Tror det fortsatt må registreres en service på den for det. Tviler på at du får et nytt produkt etter 3 gang uten at den er registret ombytte. Butikken må få godkjent ombytte før kunde får nytt produkt, så det ikke blir et reint tap for butikken. Det er ikke butikken som skal ta tapet, men produsent.

 

 

Feil. 

 

Fra Lov om forbrukerkjøp § 30

 

"Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, men ombyttet kan registreres sammen med den servicen som er tredje gang samme feil. Aldri vært et problem.

 

Utdrag fra forbrukerkjøpsloven:

 

§ 30.Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

Endret av Joakimsjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med Valotunk!

 

Reagerer kraftig på at POWER nå sier at de krever flere "avhjelps"-forsøk fordi at Macen ble innlevert til Epleservice og Eplehuset. Dette fordi at POWER ikke har butikk i Tromsø og jeg spurte dem først om det var greit og fikk ja til svar. Eplehuset og Epleservice er også autoriserte verksteder.

 

Dumt at de regelrett fraskriver seg ansvar.

Lenke til kommentar

Expert / Power er noen rassh.. når det kommer til reklamasjoner. Har hatt et par saker med de tidligere som begge endte opp hos Forbrukerrådet. En gang med en ovn og en gang med et digitalkamera. I begge sakene måtte de etter måneder med "krangling" krype til korset.

 

For min del ble resultatet at jeg ikke har lagt igjen ei krone hos Expert / Power på et par tre år og har heller absolutt ingen planer om å gjøre det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for alle svar.

 

For de av dere som er interessert så har saken løst seg. POWER sto på sitt og mente at de skulle ha flere "avhjelp-forsøk" før de ville heve kjøpet/omlevere maskinen. Tok det videre med Apple som etter litt press gav etter og tilbydde meg en ny MacBook Pro 13,3 2017 modell. Fikk tilbudet om å betale mellom så det endte med at en ny MacBook Pro 15" 2017 er på vei! Ikke værst at POWER ga meg 500kr i kompensasjon fordi at jeg løste saken selv  

 

Heiia oss forbrukere! 

Endret av Joakimsjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fint å høre at ting ordnet seg. Jeg er selv i en sak med Apple angående en retur av iPad, der UPS-sjåføren som skulle hente iPaden og Smart Cover som jeg skulle returnere, kom før jeg i det hele tatt hadde fått iPaden i hånda fra Apple.

 

Etter å ha endelig fått iPaden og fått avtalt en ny time med UPS, nektet sjåføren å ta imot begge pakkene (iPad og smart cover kom separat), ettersom han kun hadde fått beskjed om å hente én pakke. Han ante ikke hvilken av de pakkene han skulle hente heller, så jeg måtte bare velge en av dem. Så fikk jeg bare beskjed om å ringe Apple igjen.

 

Jeg forstår sjåføren godt, han er kun en budbringer i denne saken. Men kjipt at det skal holde på så lenge (gått over en uke) med å få returnert dette. Men ser ut som at det ordner seg til slutt da, etter en hyggelig samtale med en Apple-representant :) så vi får se til uka hvordan det går.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

Apple selger én versjon av mbp 15 uten den touch stripa over tastaturet, og den koster også under tyve tusen! Har denne utgaven også det oppgraderte tastaturet og touchpaden?

Endret av Slettet-8OkEXm
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

2017 har vist seg å være min Airs svanesang, og det er på tide at jeg erstatter den. Å få til det beste kjøpet har vist seg å bli en lang prosess. Kvalitet og ytelse i forhold til pris er avgjørende og foreløpig har jeg klart å narrowed it down til en Thinkpad X1 Carbon, en Dell XPS 15 eller en Macbook Pro. 

 

Jeg har brukt Apple maskiner i over ti år og var fornøyd med det de leverte, men når standardmodellen starter på 8gb ram og med en prislapp opp mot tyve tusen, får det meg til å tenke at Apple ikke bryr seg lengre, og at de kun er ute etter å skive mest mulig penger ut av meg. En Thinkpad til samme prisen på en mbp 13 gir meg så mye mer. X1 Carbon har 512gb hdd, 16gb ram, 1440p ips skjerm, og er testet for robusthet. Men jeg er litt bekymret for kvalitetskontroll hos Lenovo. 

 

Det er vanskelig å fatte en beslutning fordi det er mye penger som skal ut fra kontoen. 

Endret av Slettet-8OkEXm
Lenke til kommentar

Om vi skal komme med noen kvalifiserte tilbakemeldinger så hadde det jo vært greit om du linket til hvilke spesifikke Mac-modeller du vurderer, og hvilke Lenovo modeller du vurderer. Apple har riktignok ikke så fryktelig mange modeller, mens Lenovo har temmelig mange i alle former og fasonger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

Om vi skal komme med noen kvalifiserte tilbakemeldinger så hadde det jo vært greit om du linket til hvilke spesifikke Mac-modeller du vurderer, og hvilke Lenovo modeller du vurderer. Apple har riktignok ikke så fryktelig mange modeller, mens Lenovo har temmelig mange i alle former og fasonger.

 

Thinkpad 470p, usikker om jeg bør gå for en i5- eller 7 cpu. X1 Carbon med 16gb ram, 256 ssd,. 

Begge skjermene har jeg FHD, ikke 2k skjermene.

 

Macbook Pro 15 standardmodell med kaby lake eller en 13 med 512gb og 16gb ram.

Endret av Slettet-8OkEXm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...