Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.

Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men hva gjør man når man bare får høre "Men vi i Apple gjør det ikke på den måten, vi følger våre egne regler"? Det hjelper ikke bare si at norske forbrukerkjøpsloven sier noe annet, vi får ikke da bare plutselig "Åja, men daså! Siden en random kunde sier at det står i loven må det jo være sant, så vi endrer så klart policyen vår her og nå, og du skal så klart få hjelp med en gang!"

Det er jo litt av en prosess å ta dette videre med høyere instanser.

Endret av M4ds
Lenke til kommentar

Merkelig og ekstremt dårlig oppførsel av Apple kundeservice. Har selv bare gode erfaringen, men jeg har jo kun forholdt meg direkte til Apple via diverse Apple Stores i utlandet og ikke via Apple Norge. Det er vel noe litt annet å forholde seg til fysiske butikker som faktisk opererer med lokal lagerbeholdning. Apple Norge er jo ren nettbutikk uten lokalt lager i det hele tatt som jo forandrer logistikken endel.

Er det service jeg må ta i Norge så forholder jeg meg stortsett direkte mot servicepartnere som mCare/Conmodo.

Apple er jo uansett pent nødt til å forholde seg til norsk lovgivning, men det er jo keitete om man blir tvunget til å gå veien om forbrukerrådet og ftu. Om det stemmer at noen her har mottatt en iPad som hadde et problem rett ut av esken så er det jo utvilsomt en "DOA" som bare skal byttes. Om noe tar så lang tid som to måneder så er det jo uansett å regne som urimelig lang tid, og ifølge forbrukerkjøpsloven så har du hvertfall krav på låneprodukt, men du har vel da også krav på omlevering i ny vare om servicetiden tar urimelig lang tid og de fleste ser vel på alt over 1 mnd som urimelig lang tid i 2017.

Men igjen så må du jo fort ta den unødvendige og lange veien igjennom forbrukerrådet og kanskje til og med ftu for å få trumfet noe sånt igjennom...

Lenke til kommentar

Ja, og det hjelper ikke særlig mye om kundeservicen i andre enden av telefonen enten er svenske, danske eller engelskspråklige, og ikke kan den norske forbrukerkjøpsloven. Ting skal ikke være enkelt her i livet, men det ordner seg som oftest til slutt (etter mye om og men) :)

Lenke til kommentar

En taktikk som jeg ofte har brukt er å sitere direkte fra forbrukerkjøpsloven. Direkte altså, ikke hva du tror det står, men hva det faktisk står. 

Jeg har riktignok aldri brukt den taktikken med Apple - jeg har bare positive erfaringer personlig.

Lenke til kommentar

Direkte fra apple sin nettside:

1. I henhold til forbrukerkjøpsloven av 2002 skal feil som oppdages innen seks måneder etter levering, regnes for å ha eksistert på leveringstidspunktet. Etter perioden på seks måneder har partene delt bevisbyrde for å påvise eventuelle feil. Forbrukeren plikter imidlertid kun å påpeke at feilen eksisterer og vise hva den består i, mens selgeren må bevise at produktet ikke er defekt. I løpet av garantiperioden (se over), kan forbrukere blant annet kreve gratis reparasjon eller utlevering av erstatningsprodukter dersom et produkt ikke samsvarer med avtalen.

Så lenge feilen er der fra start har du krav på gratis reparasjon eller erstatningsprodukt. 

Lenke til kommentar

Hei, er helt ny på Mac. Nettopp kjøpt en Macbook 12".  Det jeg lurer på er om det går an å skru av slik at macen ikke kobler seg fra wifi når den går i dvale eller lukket lukkes. Veldig plagsomt når en er koblet til iphone hotspot

Under System Innstillinger - Energisparing, så skal det være noen valg rundt WIFI og "Power nap".

Lenke til kommentar

Hei, er helt ny på Mac. Nettopp kjøpt en Macbook 12".  Det jeg lurer på er om det går an å skru av slik at macen ikke kobler seg fra wifi når den går i dvale eller lukket lukkes. Veldig plagsomt når en er koblet til iphone hotspot

Under System Innstillinger - Energisparing, så skal det være noen valg rundt WIFI og "Power nap".

Ikke så mye av slik av valg

post-47230-0-53525800-1499428161_thumb.jpeg

Untitled 2.tiff

Endret av Lakrisbåt
Lenke til kommentar

Det står jo rett der? ENABLE POWER NAP

Tror ikke det betyr at den ikke kobler fra, tror det betyr mer at den med jevne mellomrom kobler til og sjekker e-post osv osv.

Ellers så er screenshot på Mac CMD+ALT+4 for å klippe ut en del av skjermen, CMD+ALT+4 og så trykke SPACE, for å ta bilde av et helt vindu, og CMD+ALT+3 for å ta bilde av hele skjermen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet-8OkEXm

Macbook 12, noen som har den? Tenker den kunne vært god som skole-pc og se 4k videoer på Youtube. Tenkte 16gb ram. 

Lenke til kommentar

Jeg har et problem med at den venstre Airpoden min ikke lader når høyre airpod er fulladet. Står begge to i etuiet, lades de altså kun frem til en av dem er 100%.

Jeg kan derimot la venstre airpod stå alene i etuiet og lade, men det synes jeg jo er kronglete. Skal det være slik?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...