Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulig jeg er på vidden, men sammenligne med jpg? Jpg har aldri vært bra. Har alltid brukt .png fordi det gir mye bedre kvalitet? Eller er man i 2017 opptatt av KiB man sparer på bilder?

Klart det er viktig med plassbesparelse, men kanskje minst like viktig er de mulighetene HEIF gir: https://en.wikipedia.org/wiki/High_Efficiency_Image_File_Format#Feature_comparison

 

Veldig mye bedre???

Hvis du ser på det grønne nederst (jeg går ut i fra det er gress), så ser du mye mer detaljer der i .jpg.

I HRIF er jo alt bare sløret vekk til en grønn masse.

 

EDIT: Når jeg ser nørere etter så gjelder det jo hele bildet.

Eneste fordelen jeg kan se er at .jpg artifaktene rundt kanter og kontraster er borte i HRIF, og det er jo et bra pluss.

Haha! :p

Sorry altså, men det at JPG-bildet er pikselert og skarpe overganger mellom fargene hvor HEIF gir bedre overganger og mer detaljer betyr ikke at HEIF er vaska ut.

Lenke til kommentar

 

...og skarpe overganger mellom fargene...

 

Også kalt detaljer...

 

Hæ? Nei?

Lysegrønn -> grønn -> mørkegrønn

Lysegrønn x2 -> mørkegrønn

Den nederste har skarpere overgang fordi den har mindre informasjon/detaljer. Her illustrert litt bedre:

graph8-10bit.jpg

Jeg velger den "utvaska" øverste linja jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snakket med Apple på telefon i en halvannen time i dag. De trenger to måneder på å erstatte en iPad som ble levert med feil. Utvilsomt den dårligste kundeservicen jeg noen gang har opplevd. Noen som vet om Apple har en mailadresse for klager elns.?

Lenke til kommentar

Kort fortalt:

Fikk levert iPad med løs skjerm. Kom ulyder ved normal bruk. De skulle absolutt sende en eske til meg for retur og det tok en evighet før den kom hit og tilbake til dem i Nederland. De fant visst ikke feilen, så de sendte den i retur med engang. Må nå vente på den, ny eske for retur osv. Det vil ta rundt to måneder totalt nå. Han på telefonen var helt enig i at dette var dårlige greier.

Lenke til kommentar

Jeg har selv hatt nesten kun negative erfaringer med kundeservicen til Apple. Jeg hadde en episode der en Macbook Air sluttet å fungere helt uten videre, etter bare 1 mnd. Jeg fikk beskjed om at det tok 1-2 mnd før jeg fikk en ny, etter at de hadde sjekket den for feil så klart.

 

Halvåret etter sluttet harddisken å fungere, og fikk prate med ei utenlandsk dame som snakket svensk/dansk/finsk/engelsk (en blanding, hun var iallefall ikke norsk) etter å ha måtte betale for å få hjelp. Hun var visst litt høyere oppe i systemet enn de vanlige man hører på telefonen, og dette skulle også ta 1-2 mnd å få fikset. Jeg måtte sende den til service i en helt annen by, der jeg så klart måtte betale for frakt selv (noe man ikke skal måtte gjøre, så vidt jeg husker loven?). Det viste seg derimot at servicekontoret var bokstavelig talt rett over gata for meg, i nabobygget. Videre kunne de ikke gi meg en låne-PC mens dette pågikk, selv om jeg spesifikt nevnte at det er midt i eksamenstiden og jeg var avhengig av PC. Det at jeg har krav på låne-PC var visstnok også helt nytt for dem, og jeg måtte vel ramse opp 3-4 forskjellige lover som de hadde brutt (jeg studerte juss på denne tiden, så dette var ting jeg hadde peiling på). 

 

Det tok heldigvis bare 3 uker totalt, så ting ordnet seg til slutt, men jeg har nok vært veldig uheldig med alle mine enheter fra Apple. Det har vært noe feil med samtlige enheter, og jeg er også en person som er ekstrem forsiktig med elektronikk :p Så forhåpentligvis er jeg bare et unntak.

Lenke til kommentar

Jeg har også hatt negative erfaringer med kundeservicen til Apple. I en periode fra januar til april var macen min mer på verksted enn hos meg. Dette resulterte i bytte av en del og neste gang ingen feil funnet. Denne feilen oppstår enda på min MacBook Pro 13,3 med TB. Har hatt 3(!!) forskjellige såkalte "Senior advisors" som skulle løse denne saken på "best mulig måte". Alle sammen har bare på mystisk vis kuttet kontakten med meg. Vet ikke hvor jeg skal ta saken videre per nå... Kanskje pressekontakten til Apple i Norge er neste steg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...