Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.

Roberto

Anbefalte innlegg

Er det forsvarlig å kjøpe Macbook med 8gb minne i 2017? Den må vare i fem år. Hvor sterk trenger maskinen å være for å vise video i 1080p og 60fps, uten lagg, på youtube?

Alle MacBook'er unntatt MacBook Pro 15" kommer med 8GB minne i sine standardkonfigurasjoner, og det er under ett år siden de siste tok hoppet fra 4GB. Det hadde vært rart om alle disse maskinene var uforsvarlige kjøp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har et irriterende problem på min nye Pro 13" med TB. Ofte når jeg vekker den fra dvale fungerer ikke lyden. Alle innstillinger er som det skal, men helt dødt. Må reestarte for at det skal fungere. Noen som har erfart lignende?

Har et lignende problem med en MacBook 12". Kanskje prøve å nullstille SMC? 

Lenke til kommentar

8GB bør da holde i massevis. Ellers må da nyere Mac OS være rimelig elendig optimalisert?

Det er ikke plattformen, det er hva du legger på den. Jeg kjører Docker og flere VMs uten problemer på 8gb, men det betyr ikke at jeg ikke merker forskjellen på den nye 16gb-maskinen min. Futureproofing.

Lenke til kommentar

Skal oppgradere min Macbook Pro 13" retina, dette er en late 2013.

Ser de som selges nå er early 2015. Finnes det ingen nyere enn det, av den typen?

Må man opp på Pro Retina med touchbar, som selges til blodpris?

Det selges to generasjoner nå.

Early 2015, med innmat fra 2015, designet introdusert i 2012 og tykkelsen fra 2013 (13"). Selges i 13" med 128 GB eller 15" med 256 GB.

Late 2016 - helt ny generasjon, med eller uten Touch Bar og Touch ID. Mange konfigurasjoner, 13" og 15".

Lenke til kommentar

Det har ikke skjedd noen revolusjon siden 2015 så MBPr modellene fra den tiden er absolutt oppegående den dag i dag. Ytelsesforbedringen til de aller nyeste modellene er marginal i praktisk bruk. 

Air derimot har en skjerm fra steinalderen så den går nok mer under kategorien utdatert.

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens.

16 000 koster den billigste 2016 mod. Litt i det stiveste laget for meg som student.

Men early 2015 må da begynne å ha ut datert teknologi nå?

Det samme gjelder vel air modellen, siste der kom også i 2015?

Teknologien er nok ikke utdatert, men jeg merker stor forskjell på den nye generasjon Pro forhold til den gamle fra 15. Flyter bedre, aldri viftestøy, etter min mening bedre tastatur, bedre design og mer. 

Nå har jeg ikke sjekka prisen, men 16000 for ny generasjon ville jeg kunne anbefalt dersom forrige ligger på 10-11-12.000. Ikke minst en bedre bruktverdi hvis du ønsker å bytte data etter noen år. 

Air modellen har så elendig skjerm, at den ville jeg ikke vurdert. I tillegg er den designmessig tilnærmet (eller helt?) lik som en 10 år gammel Air. 

Endret av Läkerol
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

Apple tilbyr ´refurbished´ Macbooks i USA. Mener det betyr at har vært brukte. Har Apple planer om å tilby det samme i Norge?

Endret av Slettet-8OkEXm
Lenke til kommentar

Jeg redigerte noen bilder på min nye Macbook Pro (2016) i Lightroom, og det virker som at programmet sliter mer på den maskinen enn min tidligere Macbook Air fra 2012. Bilder laster inn tregere, den flimrer litt når jeg endrer litt på kontrasten osv. Noen som opplever dette også?

Lenke til kommentar

Klarte å glemme laderen hjemme. Kan batteriet på maskinen bli dårligere av å bruke en mobillader? Tenkte det burde gå greit for en uke eller to som nødløsning, men er litt usikker siden mobilladereren muligens gir ut litt mindre strøm enn den til Macbooken. Begge er USB-C, og det er laderen til en Nexus 5X hvis det har noe å si. Noen som vet?

Lenke til kommentar

Klarte å glemme laderen hjemme. Kan batteriet på maskinen bli dårligere av å bruke en mobillader? Tenkte det burde gå greit for en uke eller to som nødløsning, men er litt usikker siden mobilladereren muligens gir ut litt mindre strøm enn den til Macbooken. Begge er USB-C, og det er laderen til en Nexus 5X hvis det har noe å si. Noen som vet?

MacBook 12" lades med 29W. En vanlig mobillader gir 5W, noen usb-c ladere til mobil kan gi 15W. Så tregt vil det gå uansett, men du får bare prøve.

Lenke til kommentar

Ser ut som jeg har fått noe trøbbel her, F12 (volum opp) virker ikke lenger, og det er kun denne knappen. Noen god måte jeg kan troubleshoote dette på før jeg kjører eventuell RMA?

Se om det er noe støv eller skitt under knappen. Har som regel vært problemet når en av mine knapper ikke fungerer. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...