nebrewfoz Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 Enkelte firmaer gir ikke ved dørene; de har så å si aldri "salg" på noe som helst. Sonos og Bose er vel av "samme ulla". Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 Tja, for noen år siden så fikk jeg automatisk 500kr gavekort ved kjøp i "Back to School" perioden/kampanjen, helt uavhengig av om jeg kjøpte nåværende eller gamle modeller. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 Jeg forstår at de ikke gir avslag, det er mange som kjører denne modellen, men det er snakk om gavekort som bare blir brukt til noe kjafs alikevel, som dongler og silikondeksler - Apple taper ikke akkurat penger på slikt Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 Forøvrig (sorry dobbel) er det noen her som har mottatt de ny modellene og ønsker å gi tilbakemelding? Slik som jeg vingler så er jeg nesten tilbake på å kjøpe Macbook 12" i stedet for 13" Pro Hvor portabel er den nye Pro'en? Lenke til kommentar
deleder Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 (endret) Forøvrig (sorry dobbel) er det noen her som har mottatt de ny modellene og ønsker å gi tilbakemelding? Slik som jeg vingler så er jeg nesten tilbake på å kjøpe Macbook 12" i stedet for 13" Pro Hvor portabel er den nye Pro'en? Jeg hadde air 13,3 og kjøpte 12". Den ble levert raskt tilbake. Veldig stor forskjell på 12" og 13,3. 12" ble for liten her. Skjermarealet er vel snaue 20% mindre. Det er mye. Hva med å kjøpe nye 13" pro uten OLED baren når Expert har 20%-kampanje igjen? Tipper det blir i februar. Da får du den for 12.800 ink rabatt. Det er jo ikke så verst! Endret 25. november 2016 av deleder Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 Det er dessverre bare DNB-kampanje, og jeg er SB1 og orker ikke å bytte bank Må også ha ny laptop før jul, jeg reiser til utlandet etter nyttårHittil så er jeg 70% Pro uten TB. Blir nok den. Beklager til alle dere som river dere i håret over vinglinga mi, jeg har aldri hatt en Mac før. Jeg skal ha Mac nå, bare fordi jeg har lyst på noe "annet". Kunne jeg velge helt fritt så ville jeg hatt en ultrabook med Linux, men det er så mye surr med batteritid og touchpad-support, samt at Linux-community er ikke bestandig like hjelpsomme, gudene veit hvor mange ganger jeg har hatt et problem for jeg til slutt bare sier "fuck it - formaterer jeg". Jeg skal ikke spille på laptopen, det sparer jeg til den maskinen jeg har i signaturen Prioriteringene mine er som følger:- Batteritid, må være "solid" - Portabel og lett - Blir ikke lei meg om maskinen er pen å se på, men byggekvalitet er viktig mtp hvor mye jeg reiser - God skjerm - Godt tastatur (har klådd litt på 12" på flyplasser, og skjønner ikke hvorfor denne switchen er så gal. Smaken er som baken, men jeg likte i alle fall dette tastaturet greit nok) - OS? Er lei av Windows. Jeg hater ikke Windows, jeg bare kjeder meg om dagen, lyst til å se noe annetHva skal den brukes til? Alt mulig, men jeg er nok i "lett bruk"-kategorien når det kommer til laptop-bruk. Surfing i sofaen, Google Cast til Android-TV, mail, typisk kontorarbeid, film/musikk osv. Har også en GoPro, så greit at den kan takle litt videoredigering, men dette er såpass sjeldent at jeg ikke setter det på lista over Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 Altså til at du beskriver her så høres det jo ut som en MacBook 12-tommer burde ha fungert bra, og stort mer portabelt blir det jo ikke. Men det er jo liten tvil om at MacBook Pro 13-tommer "uten Touchbar" gir mer for pengene. MacBook 12-tommer har en temmelig snodig høy prislapp tatt i betraktningen ytelsen til Intel Core M. 13-tommer uten Touch Bar vil jo gi deg bedre batteri da den for det første har et større batteri enn utgaven med Touch Bar, og samtidig så kommer den jo med 15W CPU, kontra 28W på utgaven med Touch Bar så den trekker jo generelt mindre strøm også. Argumentet for å gå opp på utgaven med Touch Bar må jo være at 28W CPU gir deg bedre CPU og skjermkort. Neppe noe du vil merke så mye til i praksis, men for mange så er nok den verdt prisforskjellen alene også blir Touch Bar bare en slags "bonus". Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 Ja, det er helt klart en merkelig pris på 12", den er bare tusenlappen billigere, men klart svakere. Ser ut som 13" uten TB gir "mest for pengene" - hvorvidt det uttrykket kan brukes om en epleting Lenke til kommentar
deleder Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 Kjøp 13 pro uten TB i butikk. Vet ikke hvordan det er hos Eplehuset, men hos Page One i Tønsberg kan du kjøpe maskinen, få den stemplet av tollen på Gardermoen og få tilbakebetalt momsen hvis du skal flytte til utlandet. Da får du 20% igjen. Veldig greit! 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 Skal nok bare på jobbreise, men takk for tipset Lenke til kommentar
Lami Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 Er det størrelseforskjell på MacBook Pro og Pro Retina 13"? Damen fant et fint case men det er til Pro Retina, står det, og hun har "vanlig" Pro. Lenke til kommentar
blured Skrevet 25. november 2016 Del Skrevet 25. november 2016 (endret) Om hun har en eldre 'unibody', så har ikke den lik formfaktor som retina. 2nd gen (unibody): 2008-2012 3rd gen (retina): 2012-2016 4th gen (touch bar): 2016- Endret 25. november 2016 av blured Lenke til kommentar
iGlenn Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Tror jeg har bestemt meg for å piffe opp 13" og makse den helt ut, sett bort ifra lagringsplassen. 512GB burde holde i massevis for meg. Eneste som bekymrer meg litt er batteritiden. Tror dere det er stor forskjell på batteritiden mellom den prosessoren i midten og den dyreste f. eks? Er det omtrent lik batteritid på en som er makset ut og den med lavest specs f. eks? Kjøper med studentrabatt da jeg går på universitet. Regner med edu shop-siden til Apple er den greieste måten å handle på? Kan vel ikke legge til andre studentrabatter i tillegg til dette - noen som vet? Altså om sider som studenttorget har en rabattkode man kan bruke via Apple i tillegg til studentrabatten hos Apple. Mulig jeg stiller litt dumme spørsmål, men dette blir min første Mac så er litt grønn på området. Jeg mener 13" er nok. Det er ikke så mye plass man trenger til programmering mener jeg, og Word og slikt skolerelatert så er 13" mer enn bra. Men hvis du spyr penger så kjøper du jo 15". Tenker det samme. 13" burde være greit nok for mitt bruk. Tror jeg kommer til å foretrekke at den er mer bærbar enn 15", selv om det er minimale forskjeller. Eneste ripen i lakken er at skolen jeg går på anbefaler quad core i tilfelle vi må kjøre Windows på maskinene, men siden denne ikke har det blir jo alternativet å bruke boot camp for Windows siden det kanskje blir litt for slapt med kun dual core. Thunderbolt 3 bruker USB-C plugg og støtter USB-standarden. Så du kan bruke både USB og Thunderbolt 3 utstyr direkte, så lenge du har en USB-C plugg (evt. et adapter for eldre utstyr.) Thunderbolt 3 er raskere enn nyeste USB, og ikke alle USB-C kabler støtter full hastighet. At du kan koble til det meste av Thunderbolt og USB-utstyr betyr ikke at alt utstyr støtter alle muligheter. Geir Nå ble jeg litt mer forvirret. Regner sterkt med at mobilen min kan kobles til nye Macbook ettersom kabelen som fulgte med er USB-C på begge sider? Noe annet ville jo vært rart. Lenke til kommentar
Mala Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 (endret) Du må ha adapter overgang. EDIT: Om du har iPhone. Endret 26. november 2016 av Mala Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 iGlenn, du burde kjøpe via StudentTorget.no, da får du ytterligere studentrabatt sammenlignet med den vanlige edu-butikken til Apple. Begge baserer seg på Apple.no, men studenttorget har egen edu-link med bedre priser. Når det kommer til strømforbruk så burde du ikke merke noen reell forskjell på laveste og høyeste CPU SKU, grunnen er at de alle er 28W og selv i7-modellen har høyere frekvenser og nok til bruke mer strøm når den belastes for fult så er det så mange strømsparende funksjonerer på moderne CPU'er at du neppe vil merke noen voldsom forskjell på batteriet. Det finnes jo også mange grunner til at den raskere prosessoren faktisk vil spare strøm, vi har noe som heter "race to idle" som vil si at jo raskere prosessoren klarer å gjøre seg ferdig med de tunge oppgavene, jo raskere kan den gå tilbake til "idle" hvor den bruke mye mindre strøm. Når det gjelder portene så er de USB-C og har fullstøtte for USB-C/USB3.1, men de har samtidig en Thunderbolt 3 kontroller så de kan også doble som Thunderboltkontakt og mini-displayport. Noe "vanlige" USB-C/USB3.X porter ikke kan. Så om du har en telefon som bruker USB-C, og du har en kabel som er USB-C i begge ender så er det bare å koble til. Alt av USB-C kabler kan kobles til uten problemer. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 (endret) Nå ble jeg litt mer forvirret. Regner sterkt med at mobilen min kan kobles til nye Macbook ettersom kabelen som fulgte med er USB-C på begge sider? Noe annet ville jo vært rart. Som RamGuy sier, ja, det kan den. Det betyr bare at de bruker USB-protokollen for å kommunisere, ikke Thunderbolt. Edit: Hva Mac'en faktisk kan gjøre med infoen på telefonen er jo avhengig av programvare/operativsystem i begge ender. Geir Endret 26. november 2016 av tom waits for alice Lenke til kommentar
iGlenn Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Du må ha adapter overgang. EDIT: Om du har iPhone. Oops.. glemte å nevne at det gjelder en Nexus 5X i det forrige innlegget. RamGuy og tom waits for alice: Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Mala Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Tok det nesten for gitt at du hadde iPhone Lenke til kommentar
Andynator Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Hvor finnes denne kule bakgrunnen som det reklameres for på alle bilder/videoer av macen ? Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 26. november 2016 Del Skrevet 26. november 2016 Den farge-eksplodsjonen? Det er vel den for iPhone 6, er det ikke? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå