Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Deilig MacBook Pro, men prisen er utrolig stiv. Må nok oppgradere min 2012-modell en gang, men det blir ikke helt enda. Touchbaren tror jeg er en gamechanger!

Jeg synes også dette blir litt dyrt, men bestemt meg for å bytte ut nå så kan enten kona eller 1 av barna få den gamle.

Lenke til kommentar

De er dyre, men det er grunnprisen i dollar som er dyr, ikke kun den norske (hvis det var det dere tenkte på). Den norske prisen tilsvarer amerikansk pris pluss moms:

 

Billigste 15 tommer MacBook Pro koster 2 399 dollar, noe som med dagens kurs (8,26 ifølge Spotlight) tilsvarer 19 819 kr. Norsk pris på samme maskin er 24 990 kr. Trekker vi fra momsen på 5 001 kr ender vi på 19 989 kr.

Lenke til kommentar

 

Kronekursen har sunket raskere enn Titanic. Hvis jeg husker riktig så justerte ikke Apple for dette før i begynnelsen av året.

Ser ut til at den faktisk har blitt dyrere i dollar også. Billigste 13-tommeren kostet $1299 ifjor, mens den billigste i år (uten de nye funksjonene) koster $1499.

 

Tja, man kan sammenligne på den måten. Men sammenligner du med tilsvarende lagringsplass er årets utgave (uten Touch Bar) en tusenlapp billigere enn fjorårets.

Lenke til kommentar

Ser at med Apple sin lærerrabatt så kan jeg få nye MacBook Pro 13-tommer med Touch Bar til 17'900 kr. Fremdeles alt for dyrt spør du meg. Vi snakker tross alt maskinvare som ikke tilbyr noe utover det vanlige her. Det er vanlige Skylake SKU'er med integrert grafikk. Utvilsomt flotte maskiner, med flott byggekvalitet og den nye Touch Bar'en koster nok sikkert endel men syntes ikke det kan forsvare et hopp på et par tusenlapper i pris. Det Apple krever for å øke fra 8GB til 16GB RAM ligner jo heller ikke grisen, over 2'000 kr for 8GB med DDR3 RAM?

 

Nå har jeg ikke fulgt så nøye med på Mac-prisene, så virker jo som de har vært ganske så drøye i en periode allerede etter at ting ble justert etter svak kronekurs. Før denne lanseringen så startet jo faktisk MacBook Pro 13-tommer på 14'990 kr. Men jeg syntes den nye modellen burde startet på samme pris.  Selv modellen uten Touch Bar koster altså 1'000 kr mer enn hva MacBook Pro 13-tommer startet på før denne lanseringen, til tross for at denne modellen knapt tilbyr noe nytt annet enn litt forandret kabinett og at maskinvaren har gått ifra Intel Haswell til Intel Skylake.

 

 

Kan ikke helt fri meg i fra følelsen at Apple rett og slett priser seg selv ut?

Lenke til kommentar

Sverger selv til Apple platformen når det kommer til bærbare, og tviholder nok på min mid 2013 MBA noen år til. Når Apple opererer med slike jævlige priser som dette her er det helt uaktuelt å kjøpe nytt for min del. Går ikke med planer om oppgradering enda, og Apple motiverer i hvertfall ikke til oppgradering for å si det mildt :)

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Touchbaren tror jeg er en gamechanger!

Vet ikke helt om jeg er enig med deg her. Første jeg tenkte når jeg så den var; "Hvem sitter og ser på tastaturet (touchbaren) når de sitter og jobber? Har man ikke hendene på mus/tastatur/pekeflate og øynene på skjermen?"

 

Blir spennende å se. Jeg skal se om jeg får lagt mine klamme hender på en sånn 13" Mac etterhvert. Mine jobbmaskiner er modne for utskiftning. ;)

Lenke til kommentar

Det tar nok ikke lang tiden, så får man de nye modellene for 1-2k billigere enn apple.no og eplehuset hos expert og elkjøp.

Det er så stor priskrig på disse produktene at de selges med tap hos  de store elektrobutikkene. 

Vanlig macbook pro 13 (mf839), ligger i denne stund til 12490,- hos expert og elkjop og 13990,- hos eplehuset og apple.no. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sverger selv til Apple platformen når det kommer til bærbare, og tviholder nok på min mid 2013 MBA noen år til. Når Apple opererer med slike jævlige priser som dette her er det helt uaktuelt å kjøpe nytt for min del. Går ikke med planer om oppgradering enda, og Apple motiverer i hvertfall ikke til oppgradering for å si det mildt :)

 

 

Apple skryter av å være grønne. Kan det hende de skrudde opp prisene for å skremme bort kjøpere? De har skremt bort meg ihvertfall. Det var en gang i tiden hvor MacBookene hadde overlegen kvalitet iforhold til konkurrentene. Dette gapet er ikke like stort lenger (Dell XPS, MS Surface, Surface Book) etc. Etter min mening har Apple større konkurranse på dette feltet enn tidligere. Når de ikke klarer å smelle inn en dedikert GPU til 17.000,- høvdinger, er det helt uaktuelt for meg. 

 

Fra det jeg har lest på eks. /r/apple og andre steder, virker det som Apple har bommet denne gang. Jeg håper dette stemmer, for nå virker de litt høye på seg selv. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...