Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Satt å så en video da min MackBook Pro plutselig slo seg av. Når jeg nå prøver å slå på kommer eplet opp, og så blir jeg stående fast på en hvit skjerm. I tillegg er det også blå striper på tvers over skjermen. Hva kan jeg gjøre for å få fikset dette? Er litt krise da jeg ikke får til å starte maskinen.

 

Jeg har prøvd det meste av løsninger, men ingenting virker. Jeg fant derimot denne tråden (https://www.ifixit.com/Answers/View/70171/Startup+chime,+no+boot,+white+screen+of+death), og det virker som personen hadde samme problem som meg. Tror dere at dette er løsningen, eller finnes det noe annet jeg kan gjøre?

 

Oppdatering: Etter å ha prøvd alt mulig uten noe resultat, så slo den seg nå på helt normalt. Rart, men glad den endelig fungerer igjen.

 

 

Nå skjedde det samme som jeg skrev tidligere i tråden. Lurer på hva det kan være som forårsaker dette? 

 

 

Problemet her er at maskinen fryser, slår seg av og er umulig å få slått på igjen. Nå igjen står den og henger på lasteskjermen. Har fått skrevet inn passordet, men lengre kommer jeg ikke..

 

Maskinen er fra 2011, så spørs om jeg må investere meg i en ny når det kommer ut nye modeller!

 

 

Kan det stemme med dette? https://www.apple.com/no/support/macbookpro-videoissues/

Ring isåfall Apple Care og se om det er et problem som dekkes under programmet :)

Lenke til kommentar

 

Satt å så en video da min MackBook Pro plutselig slo seg av. Når jeg nå prøver å slå på kommer eplet opp, og så blir jeg stående fast på en hvit skjerm. I tillegg er det også blå striper på tvers over skjermen. Hva kan jeg gjøre for å få fikset dette? Er litt krise da jeg ikke får til å starte maskinen.

 

Jeg har prøvd det meste av løsninger, men ingenting virker. Jeg fant derimot denne tråden (https://www.ifixit.com/Answers/View/70171/Startup+chime,+no+boot,+white+screen+of+death), og det virker som personen hadde samme problem som meg. Tror dere at dette er løsningen, eller finnes det noe annet jeg kan gjøre?

 

Oppdatering: Etter å ha prøvd alt mulig uten noe resultat, så slo den seg nå på helt normalt. Rart, men glad den endelig fungerer igjen.

 

 

Nå skjedde det samme som jeg skrev tidligere i tråden. Lurer på hva det kan være som forårsaker dette? 

 

 

Problemet her er at maskinen fryser, slår seg av og er umulig å få slått på igjen. Nå igjen står den og henger på lasteskjermen. Har fått skrevet inn passordet, men lengre kommer jeg ikke..

 

Maskinen er fra 2011, så spørs om jeg må investere meg i en ny når det kommer ut nye modeller!

 

 

Kan det stemme med dette? https://www.apple.com/no/support/macbookpro-videoissues/

Ring isåfall Apple Care og se om det er et problem som dekkes under programmet :)

 

 

Takk for tips! Dette skal jeg sjekke ut  :)

Lenke til kommentar

 

Picture-in-Picture er noe jeg har revet av meg håret for at INGEN har implementert i noe desktopoperativsystem enda.

 

Det ville jo ha fjernet ett av argumentene for iPad (eller nettbrett generelt).

Nå som iPad-salget stagnerer er det ikke like 'farlig' å gjøre dette.

 

 

Så når du vil ha med deg en liten iPad i sengen så er det bare å kjøre picture-in-picture på macen?

Lenke til kommentar

Apple er ganske ryddige på når de slipper oppdateringer. Og systemet de har kommet frem til virker å være at de presenterer OS på WWDC, slik at utviklere kan forberede seg på overgangen frem til de slipper den endelige versjonen sammen med ny iPhone og litt ny hardware på høsten.

 

Men det hender jo at de presenterer hardware også på WWDC. Siden 2006 så har de gjort det 4 av 11 ganger.

 

2013: MBA, MP

2012: MBP, MBA, BP

2009: MBP, MBA,

2006: MP

 

Om man ser på oppdateringene siden den gang:

13 Macbook, ingen på WWDC

17 Macbook Pro, 2 på WWDC

9 Macbook Air, 3 på WWDC

13 iMac, ingen på WWDC

6 Mac Pro, 3 på WWDC

 

Totalt: 12% av alle oppdateringene skjer på WWDC.

 

Så som Svar skriver, kommer det antakelig nye MBP til høsten en gang, sammen med nye prosessorer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk som vanlig ikke mitt ønske oppfylt:

 

En iMac med doble (SLI) skjermkort for oss som fortsatt har en liten spiller i vårt Mac-hjerte (og penger nok til å betale for moroa)...  :wee:  :love:

 

Geir :)

Eller i det minste thunderbolt 3 så det går ann å bruke eksternt skjermkort.

Tomorrow, tomorrow. I love you, tomorrow...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei, kjære mac-eksperter. :)

 

Jeg var så klønete at jeg sølte på macen min i helgen, så den døde..

Heldigvis var det satt opp trådløs backup med Time Machine, så mistet ikke noe data.

 

Nå har jeg bestemt meg for å kjøpe en ny maskin. Det står mellom Dell XPS 13" og en ny mac. Kanskje litt dumt å spørre i denne tråden, men hva ville dere valgt og hvorfor? Problemet er jo at Apple ikke har lansert noen ny MBP ennå, det kom ingenting på WWDC så vidt jeg har fått med meg. Jeg kan dessverre ikke vente så mye lenger, trenger en ny laptop i løpet av uka. Den Macbook-modellen med kun én USB C-port er ikke veldig aktuell.

 

Så... Blir litt off-topic, men hva ville dere gjort? Har også sett litt på ASUS Zenbook UX305CA, men heller mer mot XPS 13". Beklager om dette ikke passer her, men det gjelder altså macen min som døde og som må erstattes.

 

Når tror dere en ny MBP 2016 blir lansert? Verdt å vente på den?

Lenke til kommentar

Som jeg skrev over, og som er gjentatt på de siste sidene: Antakelig (95% sikkert) en gang i høst. iPhone blir presentert i september, så jeg vil tippe oktober. Men er vi veldig heldige, allerede på slutten av sommeren.

 

Rykter: Det kommer til å bli en av de største enektloppdateringene en har sett på flere år. Prosessor endres fra typen haswell til skylake. Dette vil forhåpentligvis gi litt bedre ytelse, lavere temperaturer, mindre viftestøy og lengre batterilevetid. (Det siste kan forsvinne om de kytter tykkelsen tilsvarende det de tjener på den nye prosessoren og bedre batteriteknologi). På toppmodellen (15" og ikke basic) så får en antakelig nytt og bedre grafikkort også. Magsafe forsvinner kanskje, erstattet med to porter på hver side av typen USB-C, som også støtter displayport/thunderbolt 3. Dermed vil en kunne lade med de, på samme måte som den lille Macbooken. Det går også rykter om at tastaturet kommer til å endres til "butterfly" keyboard. Det vil si den samme typen som Macbook har, med litt større taster (flate), men med litt mindre å trykke ned. Det største ryktet er kanskje at de planlegger å erstatte funksjonstastene (esc, f1-f2, power) med et OLED-touch display. Dette så hurtigtaster/funksjonstatene kan endres fra applikasjon til applikasjon. Personlig sliter jeg litt med å tro på at de tør å starte med MBP, men det har sirkulert bilder av en kropp med nettopp dette.

 

macbooktouchpanelmain-800x601.jpg?retina

Konseptbilde fra i fjor.

 

retinamacbookbody.jpg?retina

Slik den nye kroppen angivelig kommer til å se ut på MBP 13.

Endret av blured
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...