Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Er det sannsynlig med oppgradering av MacBook Air 13" de nærmeste månedene? Hvis ikke tenker jeg å anbefale den til min niese nå. Er skjermen den samme som da den kom ut? Husker den hadde litt dårlig innsynsvinkel, ellers ok.

 

Finnes det forresten en side hvor man kan se hva som har blitt oppgradert over de 4-5 årene Air-en har vært tilgjengelig? Apple sier jo ofte ikke ifra når de opphraderer innmaten.

 

Edit: Ser ut som den iløpet av mars/april har fått 8 gb ram som standard, nyere Broadwell i5 og raskere SSD, så da kommer det vel ikke noe mer nytt iløpet av dette året.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MacRumors har en egen "Buyer's Guide", med oversikt over rykter, hvor lenge siden siste release, hvor langt tid det pleier å være mellom hver gang, osv. [link]

 

Om jeg forstår artikkelen riktig, så virker det som om de nå bare endret til 8GB Ram som standard, men at det er mulig at de vil komme med en ny og forbedret utgave i juni-juli. (Da med Retina-skjerm osv. Dette har riktignok vært et rykte i et par år nå, da det er ganske utrolig at den enda ikke har fått det...)

 

Ellers så har de fleste Wikipediaartikler en god oversikt over spesifikasjonene til de ulike generasjonene for ulike Apple-produkter. [link]

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan jo tipse henne om at det kommer en ny maskin nå til sommeren, slik at hun på denne måten får en ny og fin maskin til hun begynner ett trinn over til høsten igjen. (Når det er sagt, så er kanskje ikke 14-15 år gamle jenter mest opptatt av spesifikasjoner... Også innebærer det vel kanskje også en viss risiko for at hun bruker opp pengene i mellomtiden :p).

 

Det største problemet jeg kan komme på med en MacBook er vel om hun er såpass lite teknisk anlagt, at hun sliter med å overføre filer fra en maskin til en annen, pga at hun f.eks ikke kan bruke minnepinne i forbindelse med skoleprosjekter... Evnt. om hun allerede har ekstern mus, faren kanskje har et kontor hjemme med noe dockingstasjon, osv. (Men tviler vel litt på de to siste).

 

Vifteløs, lang batterilevetid og ekstremt lett, er i hvert fall noe som taler for en Macbook, i tillegg så ble de akkurat oppgradert.

Lenke til kommentar

Hehe, super symbolikk. Mange gode poeng blured. Det eneste som holder meg igjen fra å anbefale den er nettopp at det bare er én USB-C-tilkobling. Hva gjør man om man overfører en stor fil og plutselig er det lite batteri på dataen?

 

Kikket også litt på adaptere på Apple.no. 850 kr for en adapter med utganger til vanlig USB, USB-C og HDMI. Stiv pris. For når man først kjøper en MacBook så MÅ man faktisk ha en slik adapter, sånn at man kan lade + overføre via vanlg USB samtidig. Finnes det billigere adaptere som har utgang til 2xUSB-A og 1xUSB-C? Evt. en av hver iallefall (hun kan jo alltids oppgradere sin egen minnepenn til å være USB-C).

Lenke til kommentar

Hvorfor skal du overføre via USB? Apple gir deg allerede muligheten til å overføre trådløst, både med Airdrop og via iCloud Drive.

 

Jeg tror man må se på Macbook og ta det for det den er. En ultraportabel maskin som fungerer best i et trådløst miljø. Til det er det vel vanskelig å finne noe bedre alternativ (hvis man ser bort ifra prisen).

Lenke til kommentar

Hehe, super symbolikk. Mange gode poeng blured. Det eneste som holder meg igjen fra å anbefale den er nettopp at det bare er én USB-C-tilkobling. Hva gjør man om man overfører en stor fil og plutselig er det lite batteri på dataen?

 

 

Det blir ikke plutselig lite batteri på en Macbook for å si det sånn.

 

Har man lite batteri igjen setter man helst ikke igang med slike operasjoner.

Lenke til kommentar

Men husk at dersom du skal ha en adapter vil du ha en med TO C-porter. En til laderen, og en til enten en adapter til, eller en av de mange kablene Apple har laget slik at du får HDMI og sånt. 

Hvis ikke er du like langt.

 

Men ikke hør på meg, jeg er fremdeles irritert over at min MBPr bare har to USB3 porter i stedet for fire.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Hvorfor skal du overføre via USB? Apple gir deg allerede muligheten til å overføre trådløst, både med Airdrop og via iCloud Drive.

 

Jeg tror man må se på Macbook og ta det for det den er. En ultraportabel maskin som fungerer best i et trådløst miljø. Til det er det vel vanskelig å finne noe bedre alternativ (hvis man ser bort ifra prisen).

 

Jeg snakker selvfølgelig bare for meg selv, men jeg har en Macbook 12" og kan ikke huske at jeg noensinne har hatt bruk for den ene porten til annet enn lading.

 

Så jeg savner på ingen måte de fraværende portene, men derimot savner jeg Magsafe veldig mye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor skal du overføre via USB? Apple gir deg allerede muligheten til å overføre trådløst, både med Airdrop og via iCloud Drive.

 

Jeg tror man må se på Macbook og ta det for det den er. En ultraportabel maskin som fungerer best i et trådløst miljø. Til det er det vel vanskelig å finne noe bedre alternativ (hvis man ser bort ifra prisen).

 

"Alle" går rundt med USB-A minnepenner, så om man skal få en fil fra noen må man nesten ha en adapter iallefall. Adapter er forsåvidt helt ok, men nesten 900 kr syns jeg var litt stivt. Men USB-C-adaptere på Ebay skal vel fungere greit - Apple har vel ingen restriksjoner på det, eller?

 

 

 

Hehe, super symbolikk. Mange gode poeng blured. Det eneste som holder meg igjen fra å anbefale den er nettopp at det bare er én USB-C-tilkobling. Hva gjør man om man overfører en stor fil og plutselig er det lite batteri på dataen?

 

 

Det blir ikke plutselig lite batteri på en Macbook for å si det sånn.

 

Har man lite batteri igjen setter man helst ikke igang med slike operasjoner.

 

 

Du sier nok noe der. Batterimåleren på Apple sine produkter pleier å være ganske nøyaktig, i motsetning til de fleste andre maskiner jeg har prøvd.

 

 

Men husk at dersom du skal ha en adapter vil du ha en med TO C-porter. En til laderen, og en til enten en adapter til, eller en av de mange kablene Apple har laget slik at du får HDMI og sånt. 

Hvis ikke er du like langt.

 

Men ikke hør på meg, jeg er fremdeles irritert over at min MBPr bare har to USB3 porter i stedet for fire.

 

Ja, to USB-A + to USB-C hadde vært supert :) Får se hva jeg finner på Ebay.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

​Hmm, det der så jo ikke bra ut. Takk for advasel. Er det noen halvkjente merker som lager adaptere som fungerer uten at man trenger å være redd for å kverke Mac-en?

 

 

Du kan jo tipse henne om at det kommer en ny maskin nå til sommeren, slik at hun på denne måten får en ny og fin maskin til hun begynner ett trinn over til høsten igjen. (Når det er sagt, så er kanskje ikke 14-15 år gamle jenter mest opptatt av spesifikasjoner... Også innebærer det vel kanskje også en viss risiko for at hun bruker opp pengene i mellomtiden :p).

 

Ang. nye MacBooker: Pro-en blir vel oppgradert til samme designet som MacBook, men litt tykkere/større (og selvsagt kraftigere). Tror uansett konfirmanten blir fornøyd med portabiliteten til MacBooken :) I tillegg er den jo et smykke.

 

Lenke til kommentar

Er det noen halvkjente merker som lager adaptere som fungerer uten at man trenger å være redd for å kverke Mac-en?

 

Hva er galt med Apple sine egne adaptere?

Er de virkelig SÅ dyre at folk heller risikerer brann, ødelagt Mac, datakorrupsjon og annen dritt, for å spare noen hundrelapper?

Hvorfor kjøpte dere dyr Mac da? Det finnes nok av halvkjente produsenter av halvbra og halvdyre pc'er...

Lenke til kommentar

Selvfølgelig ikke, men det er tross alt vanlig USB-C det er snakk om, ikke noe hokkus-pokkus Apple-inngang, så da skulle det vel finnes andre produsenter som klarer å lage enkle overganger til USB-A+C uten at det koster 900 kr? Er jo ikke nødvendig å kaste bort penger heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...