Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Gir ikke så mye mening at Internet Recovery skal feile, sikker på at du har koblet den opp på et fungerende WiFi-nettverk og at du har god forbindelse? I og med at det er en MacBook Pro 13-tommer Early 2011 så kan du vel også prøve med Ethernet-kabel for å være helt sikker?

 

Hvis ikke så blir det jo å ordne en bootbar minnepenn. Da må du ha tilgang til en annen Mac, last ned El Capitan (gratis) fra Mac App Store og kjør en applikasjon som heter DiskMakerX som vil ordne en bootbar minnepenn for deg også booter du via den ved å holde ned optn/alt knappen under oppstart.

 

 

Fungerer ingen av disse tingene så kan det jo tyde på at det er noe muffens med harddisken. Har du forsøkt å kjøre First Aid verktøyet i Disk Utility? Det kan du jo gjøre om du kommer deg inn via Internet Recovery eller klarer å ordne deg en bootbar minnepenn. Heter "First Aid" med El Capitan, og på eldre versjoner så het det vel repair disk og repair disk premissions.

 

 

EDIT:

 

Anbefales jo alltid å nullstille både PRAM og SMC når man opplever litt krøll.

 

For å resette PRAM så skrur du av maskinen og holder inn følgende taster (alle samtidig);

 

Optn/Alt + CMD + P + R. Du skal holde inne disse tastene rett etter du har startet maskinen (før den grå skjermen og startopplyden kommer). Hold de inne helt til du merker at maskinen gjør en omstart av seg selv.

 

 

 

For å resette SMC så skal Mac-en være helt avslått og med strømkabel koblet til, også skal du trykke ned følgende taster;

 

Shift (på venstre side av tastaturet) + Control + Optn/Alt + AV/PÅ knappen og disse skal du holde inne i 10-15 sekunder før du slipper de igjen. Alle må holdes ned samtidig.

 

 

Hei!

 

Prøvde først med Wifi på internet recovery så etterpå med ethernet kabel, gav ingen forskjell 

Har laged et USB minnepenn med en annen mac og det gir bare et stoppskilt samme som jeg fikk da jeg prøvde å starte ved en CD plate.. prøvde også nå som du sier å nullstille PRAM og SMC men gav heller ingen virksomhet...

Har som sakt vært i kontakt med Apple men får ikke en forklaring på problemet :/

 

Edit:

Har også prøvd first aid, og det hevder bare at alt var OK fikk bare grønnt...

Endret av ZugarBombz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville jo med en gang mistenkt harddisken, og siden vi snakker om 2011 er det jo en rulledisk vi snakker om, så da har vi en god grunn til å bytte den også. 

Men harddisken tester altså OK?

 

Hva med Disk Utility i installasjonsmodusen? Har du testet disken der?

 

Jeg testet hardisken ved å holde inne Cmd+alt+r ved oppstart og så disk utility ja... 

Den viser ok, men blir det ikke noe ornings på det i nær framtid så blir d heller oppgradering til SSD for å se om det hjelper... 

Lenke til kommentar

 

Jeg ville jo med en gang mistenkt harddisken, og siden vi snakker om 2011 er det jo en rulledisk vi snakker om, så da har vi en god grunn til å bytte den også. 

Men harddisken tester altså OK?

 

Hva med Disk Utility i installasjonsmodusen? Har du testet disken der?

 

Jeg testet hardisken ved å holde inne Cmd+alt+r ved oppstart og så disk utility ja... 

Den viser ok, men blir det ikke noe ornings på det i nær framtid så blir d heller oppgradering til SSD for å se om det hjelper... 

 

 

 

Du skal vel kunne holde inn D tasten under oppstart og komme til Apple sine EFI verktøy for maskinvaretesting. Der kan du vel få kjørt en litt mer omfattende test av harddisk og minne.

 

 

Om du har tilgang på en annen Mac for oppretting av bootbare minnepenn så kan du alltids forsøke å laste ned Mac OS X Yosemite eller Mavericks og se om du får lagt inn det og deretter oppgradere til El Capitan i etterkant. Er jo bare å laste ned via Mac App Store også bruke DiskMakerX.

Lenke til kommentar

Noen som vet om Find my mac kan ha noe å gjøre med at han ikke får installert OSX? 

 

 

Om han har sperret eller gjort noe via Find My Mac så skal bare EFI bli låst med passord som du må taste inn før du egentlig får gjort noe som helst. Så Find My Mac har nok lite med det å gjøre, men han kan jo alltid logge inn på iCloud.com og fjerne Mac-en fra sin bruker bare for å se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15

Noen som kan hjelpe meg nå? Dette er totalt katastrofe. Det er ikke for meg, derfor helt, helt krise. Hadde betalt 5k om det fantes en løsning. Please. Jeg trenger hjelp.

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg nå? Dette er totalt katastrofe. Det er ikke for meg, derfor helt, helt krise. Hadde betalt 5k om det fantes en løsning. Please. Jeg trenger hjelp.

Jeg er på telefon så jeg orker ikke annet enn å vise til denne linken: https://discussions.apple.com/thread/2337556?start=0

Post nummer 2 ser ut til å inneholde en del du kan prøve.

 

En med samme problem. Håper du skjønner engelsk hvis ikke kom tilbake her.

Endret av Lami
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15

Det gjelder ikke det, men takk. :)

 

Jeg kjøper bare et eksternt lydkort. Lydkortet ser ut til å ha tatt kvelden. Prøvd alt mulig.

Er en annen sak jeg prater om.

Lenke til kommentar

 

Har problemer med at min ett år gamle MacBook Pro Retina 13 fryser og henger i flere minutter mange ganger i uken, noen som vet hva jeg burde gjøre? Har kjørt clean install av OS X 2 ganger, nullstilt SMC og NVRAM uten at det hjelper. Har hatt problemet med både Yosemite og El Capitan.

 

Kan du kjenne igjen noe mønster for når dette skjer?
Har de siste dagene sett etter om det kan være et mønster, men virker som at det er ganske random. Flere ganger om dagen fryser den i noen få sekunder, av og til fryser alt bortsett fra musepekeren i flere minutter. Er tre andre MBPr 13 i huset, ingen andre har noen lignende problemer. Siden maskinen har vært ustabil i over et år, uten at El Capitan og clean installs har hjulpet, virker det jo nesten som det er noe galt med hardware?
Lenke til kommentar

 

 

Har problemer med at min ett år gamle MacBook Pro Retina 13 fryser og henger i flere minutter mange ganger i uken, noen som vet hva jeg burde gjøre? Har kjørt clean install av OS X 2 ganger, nullstilt SMC og NVRAM uten at det hjelper. Har hatt problemet med både Yosemite og El Capitan.

 

Kan du kjenne igjen noe mønster for når dette skjer?
Har de siste dagene sett etter om det kan være et mønster, men virker som at det er ganske random. Flere ganger om dagen fryser den i noen få sekunder, av og til fryser alt bortsett fra musepekeren i flere minutter. Er tre andre MBPr 13 i huset, ingen andre har noen lignende problemer. Siden maskinen har vært ustabil i over et år, uten at El Capitan og clean installs har hjulpet, virker det jo nesten som det er noe galt med hardware?

Hold inn D-tasten under oppstart så du kan kjøre en maskinvaretest.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei! 

 

Flere her som har benyttet seg av innbytteprogrammet til Apple sin adaptere? Det står nemlig at det defekte adapteret skal sendes tilbake. I forsendelsen fra Apple kom det med en konvolutt fra UPS hvor frakten skal være betalt. Er det noen som vet om jeg kan levere denne inn hos posten? Litt usikker på grunn av at det er UPS. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...