Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samme her ;) Min Mac Mini restartes sjelden, kan ikke engang huske hvor lang tid det er mellom hver restart! Det blir jo selvfølgelig hver gang OSX oppdateres og en sjelden gang innimellom når noe krasjer/henger. Det er ikke like mange programmer/oppdateringer som krever restart på OSX slik som jeg er vant med fra Windows. Deilig :D

Endret av Pey'J
Lenke til kommentar

Jeg opplever markant mindre RAM-bruk etter siste oppdatering til El Capitan. Før oppdateringen så spiste Chrome minne til alt var brukt opp. Så er jo også mulig at det er en oppdatering til Chrome som har ført til denne positive endringen. Eller mindre aggressiv caching i OSX...?

Lenke til kommentar

Hei!

Er det noen av dere som er plaget med silverlight? Etter siste version vil det ikke installeres i safari. La også merke til at jeg ikke får installert plugins til safari. Har søkt på den store verdensveven, men ingen av forslagene der har hjulpet meg.

 

Kjører siste safari og siste version av El Capitan på en Macbook Pro 15 mid 2010

Lenke til kommentar

Hei!

Er det noen av dere som er plaget med silverlight? Etter siste version vil det ikke installeres i safari. La også merke til at jeg ikke får installert plugins til safari. Har søkt på den store verdensveven, men ingen av forslagene der har hjulpet meg.

 

Kjører siste safari og siste version av El Capitan på en Macbook Pro 15 mid 2010

 

 

Prøvd å aktivere den i safari under Innstillinger > Sikkerhet > Programtilleggsinnsillinger?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har problemer med at min ett år gamle MacBook Pro Retina 13 fryser og henger i flere minutter mange ganger i uken, noen som vet hva jeg burde gjøre? Har kjørt clean install av OS X 2 ganger, nullstilt SMC og NVRAM uten at det hjelper. Har hatt problemet med både Yosemite og El Capitan.

Lenke til kommentar

 

Hei!

Er det noen av dere som er plaget med silverlight? Etter siste version vil det ikke installeres i safari. La også merke til at jeg ikke får installert plugins til safari. Har søkt på den store verdensveven, men ingen av forslagene der har hjulpet meg.

 

Kjører siste safari og siste version av El Capitan på en Macbook Pro 15 mid 2010

 

Prøvd å aktivere den i safari under Innstillinger > Sikkerhet > Programtilleggsinnsillinger?

- Den hadde jeg helt glemt av! Tusen takk.

Lenke til kommentar

Då er både ny SSD og ram i Macbook-en, men slit med å installere OS X(prøvd både usb og internet recovery). Omtrent halvegs i installasjonen restartar maskina seg. Driv og googlar for harde livet her, men om nokon har peiling er eg særs glad for tips.

 

Må eg installere driveren til ssd-en fyrst eller liknande? Kan det vere at macen ikkje kan ta 16gb ram? Andre hardwarefeil?

Endret av ZenCo
Lenke til kommentar

Har problemer med at min ett år gamle MacBook Pro Retina 13 fryser og henger i flere minutter mange ganger i uken, noen som vet hva jeg burde gjøre? Har kjørt clean install av OS X 2 ganger, nullstilt SMC og NVRAM uten at det hjelper. Har hatt problemet med både Yosemite og El Capitan.

Kan du kjenne igjen noe mønster for når dette skjer?

Lenke til kommentar

Då er både ny SSD og ram i Macbook-en, men slit med å installere OS X(prøvd både usb og internet recovery). Omtrent halvegs i installasjonen restartar maskina seg. Driv og googlar for harde livet her, men om nokon har peiling er eg særs glad for tips.

 

Må eg installere driveren til ssd-en fyrst eller liknande? Kan det vere at macen ikkje kan ta 16gb ram? Andre hardwarefeil?

iFixit sier faktisk at 8gb er max, ja. Men i så fall er det jo veldig merkelig at feilen oppstår midt i installasjonen...

 

Prøv å bytt tilbake til den gamle ramen og se om installasjonen fungerer da. I beste fall kan du så bytte tilbake til den nye, for da kan du kjøre en del tester i OSX som sier deg mye mer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15

Om jeg tar Time Machine-backup for å gå tilbake til Yosemite og kjører backupen tilbake, vil alle lisenser osv. være der da? Tenker bl.a. på at Office fortsatt er installert/aktivert.

Endret av Slettet-w7DZlO15
Lenke til kommentar

 

Då er både ny SSD og ram i Macbook-en, men slit med å installere OS X(prøvd både usb og internet recovery). Omtrent halvegs i installasjonen restartar maskina seg. Driv og googlar for harde livet her, men om nokon har peiling er eg særs glad for tips.

 

Må eg installere driveren til ssd-en fyrst eller liknande? Kan det vere at macen ikkje kan ta 16gb ram? Andre hardwarefeil?

iFixit sier faktisk at 8gb er max, ja. Men i så fall er det jo veldig merkelig at feilen oppstår midt i installasjonen...

 

Prøv å bytt tilbake til den gamle ramen og se om installasjonen fungerer da. I beste fall kan du så bytte tilbake til den nye, for da kan du kjøre en del tester i OSX som sier deg mye mer.

 

 

Det fungerte, takk! No er macen oppe og går, i ein fantastisk fartauke! Svært deilig.

 

 

Spørsmålet no er om eg berre kan bruke èin av dei 8gb ram-brikkene eg kjøpte? Fekk den i billigkroken, så prisforskjellen er veldig liten kontra ordinærpris på 2x 4gb.

 

 

EDIT: Les at folk er litt ueinige om det eigentleg går med 16gb eller ikkje. Prosessoren min er: 2,53 GHz Intel Core i5.

 

EDIT2: Testa no med 1 stk 8gb-brikke, og den kræsja då eg starta opp Chrome. Så her må eg nok byte dei inn i 2x4gb. 

Endret av ZenCo
Lenke til kommentar

Høres vel mer ut som dårlig / defekt minne og ikke at det ikke er støttet. Støtter ikke hovedkortet 16Gb RAM så er det to ting som kan skje:

 

#1: Maskinen booter ikke i det hele tatt

#2: Den booter men du har bare 8GB RAM i OS X og ikke alle 16

 

 

Problemene du beskriver hinter mer til defekt(e) brikker enn noe annet og defekte minnebrikker er jo dessverre ikke et ukjent fenomen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

Noen her som kunne hjelpe meg?
kjøpte meg en brukt macbook pro 13" early 2011  der var installert El Capitan 

men så ønsket jeg og reformatere maskinen å installere OSX pånytt.

Fikk ikke med noe CD plate så slettet OSX for å prøve internet recovery, men dette gikk ikke helt som planlagt, fikk slettet OSX men fikk ikke lagt det inn igjenn, har prøvd som sakt internet recovery men da får jeg bare opp en feilmelding om at det ikke er tilgjengelig for øyeblikket prøv igjen senere.... så prøve jeg meg med en USB minnepinne for å legge inn OSX men da etter ca 50-60% innlastet får jeg bare opp et parkering forbudt skilt, og så prøvde jeg å låne en CD som var til en late 2011 macbook pro 15" men med samme OSX 10.6 eller no sånt, men samme som med USB'en fikk bare et stoppskilt, så nå er det likefør jeg tar hele Mac'en og kaster den ut vindue, har pratet med flere fra Apple Support men foreløbig ikke noe fremgang... 

Lenke til kommentar

Gir ikke så mye mening at Internet Recovery skal feile, sikker på at du har koblet den opp på et fungerende WiFi-nettverk og at du har god forbindelse? I og med at det er en MacBook Pro 13-tommer Early 2011 så kan du vel også prøve med Ethernet-kabel for å være helt sikker?

 

Hvis ikke så blir det jo å ordne en bootbar minnepenn. Da må du ha tilgang til en annen Mac, last ned El Capitan (gratis) fra Mac App Store og kjør en applikasjon som heter DiskMakerX som vil ordne en bootbar minnepenn for deg også booter du via den ved å holde ned optn/alt knappen under oppstart.

 

 

Fungerer ingen av disse tingene så kan det jo tyde på at det er noe muffens med harddisken. Har du forsøkt å kjøre First Aid verktøyet i Disk Utility? Det kan du jo gjøre om du kommer deg inn via Internet Recovery eller klarer å ordne deg en bootbar minnepenn. Heter "First Aid" med El Capitan, og på eldre versjoner så het det vel repair disk og repair disk premissions.

 

 

EDIT:

 

Anbefales jo alltid å nullstille både PRAM og SMC når man opplever litt krøll.

 

For å resette PRAM så skrur du av maskinen og holder inn følgende taster (alle samtidig);

 

Optn/Alt + CMD + P + R. Du skal holde inne disse tastene rett etter du har startet maskinen (før den grå skjermen og startopplyden kommer). Hold de inne helt til du merker at maskinen gjør en omstart av seg selv.

 

 

 

For å resette SMC så skal Mac-en være helt avslått og med strømkabel koblet til, også skal du trykke ned følgende taster;

 

Shift (på venstre side av tastaturet) + Control + Optn/Alt + AV/PÅ knappen og disse skal du holde inne i 10-15 sekunder før du slipper de igjen. Alle må holdes ned samtidig.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...