Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Hva koster det med nytt batteri til en Macbook Air 13" Mid 2012?

 

Jeg tenker å kjøpe en brukt Air Mid 2012 med spesifikasjonene:

1.8 GHz Intel Core i5
8GB 1600Mhz DDR3
128 GB Flash HDD
Intel HD Graphics 4000 1536MB

 

Batteri trengs og byttes sier selger. Strøken bortsett fra slitt A, S og tab-knapp (kan disse byttes og rimelig?). Kan få denne for 4500kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva koster det med nytt batteri til en Macbook Air 13" Mid 2012?

 

Jeg tenker å kjøpe en brukt Air Mid 2012 med spesifikasjonene:

1.8 GHz Intel Core i5

8GB 1600Mhz DDR3

128 GB Flash HDD

Intel HD Graphics 4000 1536MB

 

Batteri trengs og byttes sier selger. Strøken bortsett fra slitt A, S og tab-knapp (kan disse byttes og rimelig?). Kan få denne for 4500kr.

 

Ta en titt på https://www.ifixit.com de selger deler og har rep-guider.

Greit å være litt forberedt på hvilke verktøy du behøver, og hvor komplisert oppgaven blir.

 

/Jan

Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål; eg har ein gamal Macbook Pro (mid 2010) som er uhorveleg treig i desse dagar. Eg har langt frå full harddisk, og aktivitetsmonitoren viser stort sett at eg nyttar 3 av dei 4 gb minne eg har. Cleanmymac har funne mykje greier som kan ut, men har eg skjønt riktig at det vil hjelpe lite når eg har veldig mykje plass ledig likevel? Har sjekka at denne er kompatibel med macen; https://www.komplett.no/product/638190/datautstyr/minnebrikker/corsair-ddr3-so-dimm-1066mhz-4gb-mac#. Vil dette hjelpe noko særleg, eller er det unødvendig å bruke pengar på ein så gamal mac? I dag brukte den 40 sekund på å åpne "Calender"-funksjonen.

Endret av ZenCo
Lenke til kommentar

Du har nok mange 'unødvendige' prosesser kjørende.

Slikt er tidkrevende og vanskelig å bli kvitt, så jeg ville re-installert OS!

 

Hold inne 'Option-key' og 'R' når du trykker på power-knappen for å slå på maskinen:'

Da booter den mot Apple sine servere, og du får opp mulighet til å slette partisjon på harddisk og reinstallere OS-X gratis!

Da blir den som ny!

 

Se video av prosessen her: https://www.youtube.com/watch?v=vxSbpZAIGm8

Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål; eg har ein gamal Macbook Pro (mid 2010) som er uhorveleg treig i desse dagar. Eg har langt frå full harddisk, og aktivitetsmonitoren viser stort sett at eg nyttar 3 av dei 4 gb minne eg har. Cleanmymac har funne mykje greier som kan ut, men har eg skjønt riktig at det vil hjelpe lite når eg har veldig mykje plass ledig likevel? Har sjekka at denne er kompatibel med macen; https://www.komplett.no/product/638190/datautstyr/minnebrikker/corsair-ddr3-so-dimm-1066mhz-4gb-mac#. Vil dette hjelpe noko særleg, eller er det unødvendig å bruke pengar på ein så gamal mac? I dag brukte den 40 sekund på å åpne "Calender"-funksjonen.

 

Jeg har samme type (macbook pro late 2010). I stedet for ram sett heller inn en SSD. Dette er som natt og dag på osx. 

Får nesten aldri "badeball", og lagger heller ikke. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde vel prioritert SSD fremfor RAM, helt klart. Men 4GiB er jo i grenseland lite og Mac OS X, spesielt ifra Mountain Lion (v10.9) og nyere er jo veldig effektiv på å cache ting i RAM så det å ha minimum 8GiB er jo alltids en stor fordel det også.

 

Om du ikke er en som trenger så ekstremt mye lagring så kan du jo nå plukke opp 256GB Samsung 850 Evo og Pro til veldig fine priser og det vil vel være det første jeg ville gjort. Men RAM er jo temmelig billig så hadde vel kanskje kastet på det også.

 

At den er ifra 2010 gjør jo egentlig ikke så mye, spesielt på prosessorsiden så har det jo skjedd svært lite og en modell fra 2010 holder mer enn god nok stand enda. Fordelen du ville fått med ny kontra oppgradering er jo mer på strømeffektivitet (varme og batterilevetid) og det at du hadde fått vesentlig bedre skjerm da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her har du jo noen eksempler som jeg kan varmt anbefale;

 

Samsung 850 EVO 256GB SSD

 

Samsung 850 EVO 512GB SSD

 

 

Avhengig av hvorvidt du er en som klarer deg med 256GB, eller trenger 512GB.

 

 

Og for minne så er dette to kits som burde fungere fint, avhengig av om du har MacBook Pro 13" 2010 eller MacBook Pro 15" 2010. Sistnevnte vil støtte 16GB, mens førstnevnte er jeg mer usikker på.

 

Corsair DDR3 1066MHz 2x 4GiB Kit

 

Crucial DDR3 1333MHz 2x 8GiB Kit

 

 

 

Det er ingen praktisk forskjell på SSDene bortsett fra størrelse / mengden lagring du ender opp med. På disse to minne kits'ene så er det heller ingen praktisk forskjell annet enn at det ene gir deg 8GiB RAM og den andre gir deg 16GiB RAM. Jeg ville personlig gått for 16GiB om du først skal oppgradere uansett, prisforskjellen er ikke så stort og Mac OS X benytter fri minne mengde for caching så jo mer jo bedre. Det forutsetter jo at du har 15-tommer for jeg tror ikke 13-tommer fra 2010 støtter mer enn 8GiB.

 

16GiB kit'et er spesifisert til 1333MHz kontra 1066MHz på 8GiB kit'et men dette vil ha null betydning da EFI BIOS på MacBook Pro 13" og 15" fra 2010 er satt til å kjøre minne på 1066MHz så 1333MHz brikker ender bare opp med å kjøre i 1066MHz som fungerer helt fint.

 

 

 

Fordelen med Komplett er jo 45-dager åpent kjøp, så om det skulle vise seg at noe ikke fungerte eller ikke gav deg ønsket effekt så er det bare å returnere :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har samme type (macbook pro late 2010). I stedet for ram sett heller inn en SSD. Dette er som natt og dag på osx. 

Får nesten aldri "badeball", og lagger heller ikke. :)

 

Helt klart!

Jeg installerer aldri operativsystem på noe annet i disse dager  :thumbup:

Ren lagring gjør jeg på store snurredisker enten på USB, eller ekstra intern hvis mulig.

Lenke til kommentar

Apple kjører endel fine iOS-tilbud nå, men ser også at 1Password er på tilbud til både iOS og i Mac App Store. Kan varmt anbefale alle som enda ikke har begynt å bruke en password manager å hoppe på 1Password som er en veldig flott tjeneste og kanskje den beste løsningen som eksisterer på markedet, spesielt ettersom LastPass ble kjøpt opp av LogMeIn.

Lenke til kommentar

Tusen hjarteleg takk for hjelp, folkens! Eg prøvde nemleg å reinstallere OS for eit halvår sidan, og det hjalp ikkje særleg mykje. Så dette med å kjøpe inn ny SSD + ram burde jo verkeleg gjere susen. Samt er det er jo megabillig kontra å kjøpe noko ny mac. Eg har ein 15", så som du seier er det freistande å gå for 16 med ein gong.

 

Angåande plass så treng eg ikkje så mykje ved nærmare ettertanke. Etter Netflix og Spotify kom, forsvann det behovet. I tillegg har eg ein ekstern harddisk på nettverket kor eg lagrar bilete og liknande, så ein 256 gb bør halde. Den kan og køyre 16 gb?

Lenke til kommentar

Då var SSD 256GB og 16GB ram bestilt! Takk for hjelp igjen, gler meg til dette.

 

 

Tips til passande verkty? Har ikkje så små skrutrekkarar heime. 

 

EDIT: Ser Google fortel meg at eg treng èin med krysspor og èin med hexagonalt spor, så det finn eg nok.

Endret av ZenCo
Lenke til kommentar

Har en MacBook Pro 2014 hvor det har blitt sølt litt sjokomelk på touchpaden. Etter sølingen virket touchpaden i ny og ne, men nå virker den ikke lenger i det hele tatt. Utenom touchpaden så virker alt annet som før (tastaturet virket av og til ikke når dataen ble vekket en periode, men usikker på om dette hadde noe med sjokomelkennå gjøre).

 

Noen som har tips til hva jeg bør sjekke når jeg skrur den opp? Evt. om det er vanskelig/dyrt å bytte touchpaden (eller elektronikken tilhørende touchpaden)? For alt jeg vet kan touchpaden være limt fast i aluminiumsskallet(?). :hmm:

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Her har jeg gått ut fra at du har en 13", men de kan gjøre et nytt søk fra hovedsiden: https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+13-Inch+Retina+Display+Mid+2014+Trackpad+Replacement/27850

Tenk deg godt om før du gjør det, for dette tror jeg blir en forholdsvis billig reparasjon hos Eplehuset. (Forholdsvis billig i motsetning til "jeg ødela hele maskinen i et forsøk på å reparere den", altså. Ikke billig i motsetning til å bruke en ekstern mus.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...