Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi har to iPhone 6 i huset hvor vi opplever at det kommer en lyd fra høyttaleren helt tilfeldig. Lyden som kommer fra høyttalerene er kalt for "hvit støy" og den varer i ca. 1-2 sekunder før den slutter. Denne lyden kommer selv om telefonen ligger i idle eller om man bruker den, og som sagt kommer den helt tilfeldig.

 

Er det noen av dere som har opplevd dette? Eventuelt hva har dere gjort for å fikse dette? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal selge min MacBook Air og prøver å formatere den helt og slette alle spor. Trykte Cmd+R under oppstart og installerte OSX på nytt, men fortsatt er alle apper, innstillinger osv. som før formateringen. Hvordan får jeg nullstilt maskinen? :)

 

Red: Burde jo selvsagt søkt på Apple sine sider først, fant et par fine guider der. Skal se om det går.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Skal selge min MacBook Air og prøver å formatere den helt og slette alle spor. Trykte Cmd+R under oppstart og installerte OSX på nytt, men fortsatt er alle apper, innstillinger osv. som før formateringen. Hvordan får jeg nullstilt maskinen? :)

 

Red: Burde jo selvsagt søkt på Apple sine sider først, fant et par fine guider der. Skal se om det går.

Du vr på riktig sted, må bare formatere disken via disk verktøy etter at du har holdt inne CMD+R

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når vi er inne på monitorer; jeg har søkt litt rundt, og tror egentlig svaret er nei, men har noen fått til å bruke Macbook Air (mid 2013) skjerm som monitor for en stasjonær pc? Jeg har et småsært ønske om å ha minst mulig duppeditter i hus, og hadde vært kult om jeg kunne kvittet med meg LCD-skjermen til den stasjonære. 

Lenke til kommentar

Når vi er inne på monitorer; jeg har søkt litt rundt, og tror egentlig svaret er nei, men har noen fått til å bruke Macbook Air (mid 2013) skjerm som monitor for en stasjonær pc? Jeg har et småsært ønske om å ha minst mulig duppeditter i hus, og hadde vært kult om jeg kunne kvittet med meg LCD-skjermen til den stasjonære. 

 

Det går enkelt og greit ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Når vi er inne på monitorer; jeg har søkt litt rundt, og tror egentlig svaret er nei, men har noen fått til å bruke Macbook Air (mid 2013) skjerm som monitor for en stasjonær pc? Jeg har et småsært ønske om å ha minst mulig duppeditter i hus, og hadde vært kult om jeg kunne kvittet med meg LCD-skjermen til den stasjonære. 

 

Det går enkelt og greit ikke.

 

Takk for svar! Er det tekniske begrensninger eller er det Apple som er vrien? 

Lenke til kommentar

 

 

Når vi er inne på monitorer; jeg har søkt litt rundt, og tror egentlig svaret er nei, men har noen fått til å bruke Macbook Air (mid 2013) skjerm som monitor for en stasjonær pc? Jeg har et småsært ønske om å ha minst mulig duppeditter i hus, og hadde vært kult om jeg kunne kvittet med meg LCD-skjermen til den stasjonære. 

 

Det går enkelt og greit ikke.

 

Takk for svar! Er det tekniske begrensninger eller er det Apple som er vrien? 

 

 

Det er nok av reint tekniske årsaker. Akkurat som på alt annet av laptoper.

Endret av Valotunk
Lenke til kommentar

Hei hå. Har et problem jeg sliter med. Jeg har Time Capsule (forrige generasjon) og 70 mbit hastighet på bredbåndet mitt. 

 

Trådløst får jeg ca 40, samme med kabel. Ligger det en begrensning inne i routeren eller? Noen som har erfaringer? Får akkurat samme resultat på iPhone.

Lenke til kommentar

Hva har du av trådløse enheter koblet til routeren da? Må huske at WiFi er teknologi som lett lar seg påvirke (i negativ grad) av mange forskjellige ting. Blant annet så er jo ikke WiFi full duplex, så det vil si at om du har en 300mbit oppkobling, som i praksis gir deg 100mbit på grunn av avstand og andre forhold og du bruker 20mbit opp, så har du bare 80mbit tilgjengelig ned.

 

Når noe er half-duplex så betyr det at hastigheten kun kan benyttes i en retning og ikke begge, så med engang det er kommunikasjon i begge retninger så vil den tilgjengelige båndbredden variere avhengig av hvor mye trafikk som går ut og inn.

 

 

På en Mac så er det jo enkelt å sjekke hvilken tilkoblingshastighet Mac OS X måtte rapportere. Du holder bare inn optn/alt knappen og trykker på WiFi-ikoner. Da vil du få se langt mer detaljert informasjon om koblingen og da kan du jo se hvilken rate den påstår at du har for øyeblikket. For at du skal klare å kjøre full 70 mbit så er det et minimum at den rapporterer minst 80-90 mbit da det alltid vil foregå trafikk i begge retninger så på grunn av half-duplex så er du avhengig av å ha en oppkobling som er endel mbit bedre/høyere enn det du har i nedlasting fra Internettleverandør for å klare å benytte hele over trådløst.

 

 

 

Dette med half-duplex er også reelt når du har flere enheter koblet opp på samme trådløse nett. Om du har en annen enhet som er koblet opp og gjør beslag så er det mindre båndbredde tilgjengelig for de andre enhetene som er koblet til det samme trådløse nettverket.

 

 

Om du har forrige generasjon Apple Time Capsule så støtter jo den 300 mbit 802.11n. Det vil si at du har en teoretisk båndbredde på 300mbit som kan overføres trådløst, men ting som avstand / rekkevidde, forstyrrelse osv gjør jo at du sjeldent ser noe til dette i praksis. På 802.11n så er det sjeldent realistisk å overføre stort mer enn 100-150 mbit under gode forhold. Men så fort du har flere enheter koblet opp så må du være obs på om andre kan gjøre beslag på den tilgjengelige båndbredden som kan føre til at du ikke klarer å oppnå "full pupp".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...