Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

 

Har kun handlet telefoner og datamaskiner av typen apple de siste 10 årene. MEN nå virker det som innovasjonen og nytenkingen er helt vasket ut av selskapet. <klipp>

 

Vel, du har i alle fall ikke lagt godviljen til her. Du mener at f.eks Mac Pro, iMac Retina 5K, MacBook med Force Touch, og Apple Watch ikke er innovative og nytenkende produkt?

Ingen av de produktene du ramser opp her ble lansert denne uken.

Betydningen av ordene "men nå virker det som" henviser da ikke til ting som har skjedd tidligere? (I år, i fjor, eller før det.)

 

OK, det ble presentert litt kuskinn fra Hermes til den lille håndleddsgreia, men noen nyheter om MacPro, iMac eller MacBook la ikke jeg merke til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen av de produktene du ramser opp her ble lansert denne uken.

Betydningen av ordene "men nå virker det som" henviser da ikke til ting som har skjedd tidligere? (I år, i fjor, eller før det.)

 

OK, det ble presentert litt kuskinn fra Hermes til den lille håndleddsgreia, men noen nyheter om MacPro, iMac eller MacBook la ikke jeg merke til.

 

 

Skal man snakke på en noenlunde meningsfylt måte om innovasjon og nytenking i et selskap må man selvsagt se det i litt lenger perspektiv enn hva som har skjedd denne uken. "Nå virker det som" impliserer gjerne også at man sammenligner med noe, som med det som har skjedd tidligere. Når selskapet har presentert en lang rekke nyheter og innovasjoner i ulike produktlinjer det siste året, inkludert en del ting som bare Apple har, så viser det jo hvor feil påstandene til Panserjohan er. 

 

Jeg nevnte da også at det faktisk ble presentert viktige nyheter og innovasjoner i hovedproduktene ved denne lanseringen, nemlig iPhone og iPad, for ikke å snakke om nyhetene i iOS, f.eks i forbindelse med 3D Touch som ikke har blitt vist før.

Lenke til kommentar

3D Touch er strengt tatt ikke så mye annerledes enn å bruke long touch.

Det tror jeg er noe man faktisk burde prøve i praksis før man dømmer det ene eller andre veien. Jeg velger i hvertfall å ikke ytre så mye om det før jeg kan dømme selv hvor stor praktisk betydning dette egentlig har for meg i hverdagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men du må vel først trykke og deretter trykke hardere? Hvor mye tid sparer man på det?  0.3 sekunder? 

 

 

Niks, etter det jeg har forstått så har du tre grader av press med 3D Touch;

 

- Vanlig

- Hardt

- Hardere

 

 

De to første kan du aktivere umiddelbart, mens tredje er avhengig av at du går fra hardt til hardere. Så de to første vil naturligvis gå mer effektivt enn "long press". Det er ikke noe delay på "Force Touch" på Apple Watch hvertfall og flere av videoene jeg har sett av 3D Touch så er det ikke ut til å være noe delay på det første nivået hvertfall.

 

 

Den største forskjellen her er jo at 3D Touch blir integrert overalt i iOS og det er langt bedre API-er for utviklere til å dra nytte av det. Hva i allverden har du brukt "Long Press" til i iOS annet enn å forandre plassering av ikoner på hjemskjermen? Så det blir jo natt og dag i forskjell ene og alene av at 3D Touch faktisk vil bli benyttet, og det i veldig stor grad i iOS som på mange måter vil forandre veldig på måten du vil navigere i iOS og forholde deg til ting i operativsystemer og etterhvert i apper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmål: iMac, sen 2012 med 10.10.4 (14E46). Den har de siste dagene fått det for seg at den må be meg logge på AppStore når den har vært i dvale. Jeg vet at den driver å installerer ting, blant annet nye versjon av Xcode-betaen, og OSX 10.10.5, så det er greit. Men burde den ikke huske at jeg var pålogget? Er det noen måte å si at den skal bli værende pålogget, i hvertfall til jeg omstarter?

 

Geir :) 

Lenke til kommentar

Takk for svar. Kanskje det er en bug ja. Nå er den nå ferdig med alle oppdateringene for denne gang, så da får vi se. Virker som den lastet ned og installerte Xcode 7 to ganger, så kanskje det var en hikke i andre enden...

 

Jeg tenkte vel mest på om det kunne være en setting et sted jeg hadde vært borte i. Men vi får se neste gang det kommer en oppdatering.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Hvorfor vil ikke "Subscribed Calendars" gjort på en iPhone dukke opp på Mac'en min? De dukker opp på venstresiden under "iCloud" men ingen av eventene synes i selve kalenderen. 

 

Dette har jeg slitt med siden jeg kan huske og det er svært plagsomt at jeg må abbonere på Mac'en for at det skal synces mellom alle enheter.

 

Merk at dette kun gjelder når jeg abbonerer på kalendere gjennom iPhone/iPad og ikke andre veien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...