Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.

Roberto

Anbefalte innlegg

Det må du nesten avtale med budet. I Oslo har det stort sett fungert veldig greit. Da har jeg enten fått de til å levere på kvelden, eller fått de til å kjøre innom jobben/skolen jeg befinner meg på når de kan levere (ettersom avstandene ikke er så store). Men når jeg bodde utenfor byen, de ikke leverte pakker like mange steder, osv, så var dette stort sett mer stress.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi jeg vil ha lydbøkene inn i Music.app på iPhone fremfor den helt utilregnelige Audible.app, kan alltids overføre disse Audible AAX-filene direkte men de er unødvendig store, kan få de til å bli under halve størrelsen ved å konvertere de med QAAC og TVBR og redusere fra stereo til mono men eneste måten å få omgjort fra AXX som er Audible sin propritære DRM på en M4B fil så må den først brennes på CD via iTunes og deretter rippes tilbake til iTunes og da vil den være DRM-fri og jeg kan styre som jeg selv vil.

Har du hatt problemer med audible appen i det siste? Syns den har fungert siden forrige oppdatering, før da var den skikkelig rævva.

Lenke til kommentar

Er allerede i full gang med å få fikse hele biblioteket lokalt, så kommer neppe til å bruke Audible.app spesielt aktivt i nærmeste fremtid. Begynte først å kjøre den "lovlige" veien ved å brenne ut lydbøkene via iTunes til "Audio CD", det gav jeg fort opp da jeg fant ut at første lydbøka (A Strom of Swords) trengte intet mindre enn 120 CD-er (!)...

Kjøpte en applikasjon som tar lydbøkene via en virtuell CD-rom på Mac (lurer altså iTunes til å tro at jeg brenner til CD) og automatisk ripper denne virtuelle CD-en til lossless WAV også kan jeg gjøre det jeg vil med disse filene i etterkant ettersom all DRM da er borte.

Nå har jeg vært helt ok fornøyd med Audible.app egentlig, men synets ikke den er så visuelt pen, så liker nye iBooks-løsningen i iOS langt bedre og den gir en avspiller som føles renere og mer integrert med resten av systemet. Samtidig så har Audible.app hatt en fryktelig lei tendens til å stoppe å spille av mens jeg sykler til og fra jobb, noe som er vanvittig irriterende.

Problemene oppstår stort sett når jeg og madammen deler samme bruker og plutselig skal høre på samme lydbok ,det går rett og slett ikke på grunn av cloud-synkronisering av hvor du befinner deg i lydboken til enhver tid.

Lenke til kommentar

Om de har lager i Norge, så regner jeg med at det befinner seg et sted på Østlandet / Oslo regionen.

Apple har ikke noe lager i Norge i det hele tatt. Hovedlageret for Europa ligger i Nederland. Noen ganger har jeg dog mottatt leveringer fra Irland.

Endret av Valotunk
Lenke til kommentar

Kjøpte en applikasjon som tar lydbøkene via en virtuell CD-rom på Mac (lurer altså iTunes til å tro at jeg brenner til CD) og automatisk ripper denne virtuelle CD-en til lossless WAV også kan jeg gjøre det jeg vil med disse filene i etterkant ettersom all DRM da er borte.

Høres ikke dumt ut! Hva er navnet på denne applikasjonen? 

Lenke til kommentar

Er det noen her som har forsøkt å lage en bootable USB-stick med El Capitan? Jeg ønsker en fresh install, men får ikke til å gjøre USB-sticken bootable. Jeg får følgende feil: "mount of outer dmg failed" i Terminal. Jeg har googlet litt og sett at det er en relativt vanlig feil. Jeg har forsøkt forskjellige kommandoer for å fikse rettigheter, bl.a. sudo su først, og så kommandoen for å lage USB-disken. Det funket ikke. Jeg har også prøvd på tre forskjellige USB-disker (en 16GB USB3. en 320GB ekstern 2,5" hdd, og et 32GB SDHC minnekort), uten hell.

Det jeg ikke har prøvd, er å laste ned betaen på nytt. Dette får jeg ikke til. I App Store står det kun "lastet ned" på El Capitan, og jeg kan ikke trykke på knappen, eller programmet, for å laste det ned på nytt. Jeg har forsøkt å slette El Capitan-filen fra PCen, uten hell.

Er det noen som har noen tips til å løse dette?

Lenke til kommentar

Jeg har en 15" MPB Late 2011 som begynner å bli ganske utslitt, tenker derfor å kjøpe meg en ny nå etterhvert. Siden det ikke er noe hast, så lurer jeg på når ca det kommer nye oppgraderte modeller med f.eks Skylake osv?

denne linken er fin hvis du lurer på når nye Apple-dingser kommer :)

http://buyersguide.macrumors.com/#Mac

Endret av 1BlueAnd1White
Lenke til kommentar

2011... Wow, du kommer til å få en ganske feit oppgradering. Retina, langt raskere SSDer... Nøyaktig samme prosessor ytelse...

:huh:

Geekbench 32 bit Single-Core

oY935F7.png

L2i5hch.png

Geekbench 32 bit Multi-Core

0Ug12XH.png

hGsE8Qi.png

Geekbench 64 bit Single-Core

FUHXHlC.png

zs6JAxV.png

Geekbench 64 bit Multi-Core 

3nVOFR5.png

FVEAeTu.png

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt om du er enig eller uenig med Shruggie. Jeg synes at maksimalt 30% ytelsesøkning er lite på 4 år. (4 generasjoner). Nvidia har for eksempel økt ytelsen i grafikkortene med over 300% i samme tidsrom (Nvidia Geforce GTX 580 vs. GTX 980 Ti)

Det er vel konsekvensen av tilnærmet monopol.

Endret av Reeve
Lenke til kommentar

OS X El Capitan har falt i god smak hittil, etter en del problemer med oppgradering. Jeg ser på meg selv som en relativt kapabel og kunnskapsrik PC-bruker, men opplevde en del problemer med oppgraderingen. Først og fremst var det store problemer med å skape en USB-stick for clean install med El Capitan. OSX ville ikke gjøre USB-stick bootable. Dette ble løst ved å "lure" DiskMakerX til å tro at ElCapitan var Yosemite, og bruke programmet til å lage en bootable USB-stick. Det funket fint, men OSet viste seg å være veldig ustabilt når jeg først hadde det installert, og det hjalp lite å oppgradere til Public Beta 2 og 3. I tillegg var Diskverktøy i ElCapitan enten i beta, eller ødelagt, som gjorde at jeg ikke fikk laget en ny USB-stick med Yosemite (den nektet å formatere hvilken som helst USB-stick, disk etc.). Jeg måtte derfor bruke en annen Mac til å lage ny USB-stick med Yosemite.

Derfra gikk det smertefritt. Jeg formaterte SSDen, og installerte Yosemite. Jeg oppgraderte så til ElCapitan public beta, og oppgraderte til nyeste versjon. Alt dette gikk helt smertefritt, og jeg har kun opplevd én bug, i Safari. AirPlay-støtte i Safari er helt fantastisk. Den er fortsatt litt ustabil, den vil for eksempel ikke koble fra Apple TV uten å bruke CMD+Q på Safari, men utenom det har jeg ikke opplevd noen problemer.

Edit: Har noen andre erfaringer med Windows 10 via BootCamp? Driverstøtten virker fortsatt å være dårlig, ingen av funksjonstastene fungerer hos meg.

Endret av Reeve
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt om du er enig eller uenig med Shruggie. Jeg synes at maksimalt 30% ytelsesøkning er lite på 4 år. (4 generasjoner). Nvidia har for eksempel økt ytelsen i grafikkortene med over 300% i samme tidsrom (Nvidia Geforce GTX 580 vs. GTX 980 Ti)

Det er vel konsekvensen av tilnærmet monopol.

~30% mer ytelse er ikke "Nøyaktig samme prosessor ytelse". Så hvis man går fra en 2011 MBP til den siste modellen, så er det snakk om et betydelig hopp i ytelse. Kunne vi fått mer hvis AMD fortsatt var med i gamet? godt mulig. Men mye har skjedd de siste årene, GPU akselerasjon, økt salg av bærbare(derav fokuset på strømforbruk) osv. Landskapet er ikke helt det samme da AMD og Intel knivet "back in the day". Folk flest er fornøyd med CPU ytelsen. Tiden hvor vi så store ytelse hopp med hver generasjon er forbi, med mindre det gjøres noen store gjennombrudd, så vil vi ikke oppleve "gullalderen" igjen på en stund. 

"Monopolet" spiller muligens en rolle, men jeg tror Intel hadde produsert kjappere CPU-er hvis de kunne. Nå er det mange som ikke ser noen grunn til å oppgradere og det er ikke bra for business.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Jeg velger å skylde delvis på monopolet, ja. Selv om man begynner å ane fysiske begrensninger i teknologien, synes jeg det er rart at det er et så stort sprik i ytelsesøkningen mellom CPU og GPU. Ja, det rammer Intel selv at ytelsen ikke øker like mye for hver generasjon, men jeg tror det likevel kommer av mangel på konkurranse som gir mindre motiv for å satse sterkt på en rivende utvikling.

Men jeg mener for all del at det er mange gode grunner til å oppgradere fra en 2011 MBP, til en 2015. Retinaskjermen, PCIe SSD og det slankere designet alene, mener jeg er mer enn nok. :)

Endret av Reeve
Lenke til kommentar

Tusen takk for mange svar. Blir nok så jeg venter til neste oppgradering før jeg kjøper, da.

Har byttet fra HDD til SSD i den jeg har, men merker uansett at det skulle vært mer ytelse. En løsning kan jo være å sette inn mer ram også, men når batteritiden er blitt helt elendig (har passert over 1200 sykluser) så vil jeg heller kjøpe en ny maskin. Merkes også på utseendet at denne begynner å bli utslitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...