Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

 

Jeg trodde Eplehuset var en uavhengig leverandør, som Elkjøp og Expert, bare at de spesialister seg på Apple sine produkter? Kan vi i dette tilfellet få utført gratis reparasjon hos dem, i stedet for å sende maskinen i posten?

 

Eplehuset er en uavhengig leverandør, men er også Apples servicepartner i Norge.

 

Dette er sakset fra Eplehuset sine nettsider:

 

"Eplehusets serviceavdelinger er sertifiserte av Apple, og det betyr at vi kan ta i mot alle produkter fra Apple uansett hvor de er kjøpt. Unntaket er iPad med mobildata (cellular/3G) som er kjøpt utenfor EU, disse må dessverre leveres på utsalgsstedet. Dersom produktet er under garanti, reparerer vi det uten kostnad for deg. Ved reklamasjon er det Apple som tar den endelige avgjørelsen om produktet blir dekket eller ikke, etter anbefaling fra Eplehusets serviceteknikere."

 

 

Merkelig. Jeg tviler ikke på det du sier, men Eplehuset på Lagunen sa det motsatte i forgårs da jeg forsøkte å levere inn en iPhone 6+ på reklamasjon der. Jeg sa jeg hadde kjøpt den hos NetCom, og han sa at de var tilsvarende Elkjøp og Lefdal, og at jeg måtte levere inn hos NetCom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Jeg trodde Eplehuset var en uavhengig leverandør, som Elkjøp og Expert, bare at de spesialister seg på Apple sine produkter? Kan vi i dette tilfellet få utført gratis reparasjon hos dem, i stedet for å sende maskinen i posten?

 

Eplehuset er en uavhengig leverandør, men er også Apples servicepartner i Norge.

 

Dette er sakset fra Eplehuset sine nettsider:

 

"Eplehusets serviceavdelinger er sertifiserte av Apple, og det betyr at vi kan ta i mot alle produkter fra Apple uansett hvor de er kjøpt. Unntaket er iPad med mobildata (cellular/3G) som er kjøpt utenfor EU, disse må dessverre leveres på utsalgsstedet. Dersom produktet er under garanti, reparerer vi det uten kostnad for deg. Ved reklamasjon er det Apple som tar den endelige avgjørelsen om produktet blir dekket eller ikke, etter anbefaling fra Eplehusets serviceteknikere."

 

 

Merkelig. Jeg tviler ikke på det du sier, men Eplehuset på Lagunen sa det motsatte i forgårs da jeg forsøkte å levere inn en iPhone 6+ på reklamasjon der. Jeg sa jeg hadde kjøpt den hos NetCom, og han sa at de var tilsvarende Elkjøp og Lefdal, og at jeg måtte levere inn hos NetCom.

 

 

Da har du nok truffet på en mindre kompetent person og jeg ville gått tilbake og konfrontert vedkommende med hva som står klart og tydelig på Eplehuset sine egne nettsider:

 

"Kan jeg levere iPhonen min til dere, selv om den ikke er kjøpt der?

Vi er Apples servicepartner i Norge, og kan ta i mot iPhone som er kjøpt hvor som helst i verden.  Det er kun et par unntak: Vi tar ikke inn telefoner kjøpt med binding i Kina og USA. Ellers kan vi hjelpe deg med service på telefonen uansett hvor du har kjøpt den. Dette gjelder både garanti, reklamasjon og betalbare reparasjoner."

 

https://eplehuset.no/ofte-stilte-sporsmal/generelt/faq-service

Endret av Valotunk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Macen som jeg nevnte litt tidligere i tråden er en nesten 5 år gammel Macbook Pro med 500 GB snurredisk.

Etter alt å dømme er det disken som er død.

De bør konkludere med at vi har krav på ny disk av samme spesifikasjoner.

Ny snurredisk og montering uten kostnad.

 

Men hva om vi ikke ønsker ny snurredisk?

Det er mer fornuftig å benytte anledningen til å oppgradere til SSD, mens de først har åpnet dekselet.

 

Er det sannsynlig at de kan sette inn en SSD, og at vi kun betaler mellomlegget?

Eller har de kanskje en policy mot dette, for å hindre misbruk?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Kjøp ny disk selv og sett i. Det er veldig enkelt på gamle MacBooks. Du skrur bare av lokket på undersiden og monterer ny disk der den gamle sitter. Ikke verre enn på en PC.

 

ifixit.com har HELT SIKKERT en guide du kan følge.

 

...og nå som du får Trim-støtte på OS X (fra 10.10.4 og oppover) er det ingen grunn til å betale et enormt mellomlegg for å få Eplehuset til å bytte disken.

 

Trenger du hjelp, er det bare å si ifra, så fikser jeg det på 10 minutter. :p

 

 

I verste fall leverer du inn maskinen og får en ny snurredisk i den. Så setter du bare i en SSD selv etterpå, så har du iallfall fått reparert maskinen og vet den funker, før du kjøper inn en SSD.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke måter er det man kan kontrollere en Apple TV på?

 

1: Fjernkontrollen som følger med Apple TV

2: iOS-device med fjernkontroll-app

3: ???

 

Ingen av disse er god nok for meg, da fjernkontrollen forsvinner i sofaen hele tiden og er et herk å skrive med når man skal søke. Og ikke har jeg noe iOS produkt, bare Apple TV og MBP. Dama har en iPad 2, men jeg bruker den aldri og gidder ikke hente den for å bruke Apple TV hver gang.

 

Jeg har to løsninger som hadde vært perfekt

 

1: Eget program til OSX som lar meg kontrollere en Apple TV (Ikke Airplay Mirroring eller noe sånt, for input-lagen er ubrukelig).

2: App til Android tilsvarende remote-appen til iOS

 

evt:

3: Universalfjernkontroll med flere taster. Denne løsningen er kjip, men fortsatt bedre i bruk enn AppleTV-kontrollen.

Lenke til kommentar

Ser ikke problemet.

Hadde bare vært deilig å ha noe som er litt mer presist og effektivt i bruk enn en vanlig fjernkontroll. Om man hadde kunnet bruke tastaturet til trackpaden på MBP til å navigere Apple TV hadde det vært sweet. Jeg ser igrunn egentlig ikke hvorfor det skulle vært et problem å utvikle. Må være en del potensielle brukere da jeg vil tro de fleste som har Apple TV eier en MacBook av noe slag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Hvis du har tatt en backup slik de sier, burde iPhoto filen ligge under Photos i Finder, prøv og load den fila i iPhoto, eller Photos om du har oppgradert OSX

Lenke til kommentar

Takk, jeg fant noen få bilder i et album under Photos, men mange som ikke var der.

 

Jeg tror jeg overførte noen iPhoto-album til min Windows-PC først fordi jeg måtte frigjøre litt diskplass, men jeg vet ikke hvordan jeg skal søke opp iPhoto-bildene på Windows…

Lenke til kommentar

Noen som vet hvorfor mailer jeg sender legger seg dobbelt under mappen Sendt? Har forøvrig @outlook.com så hvis jeg sjekker der er alt som normalt så er noe feil med mail tjeneren i OSX. 

 

Har prøvd å huke av og på Arkiver sendte meldinger på tjeneren under postkasseoppførsel uten at dette hjelper. Noen andre tips til hva jeg kan prøve? 

 

post-258694-0-69879600-1437646388_thumb.png

 

Lenke til kommentar

Ja, testet flere ganger til foskjellige mottakere for å være helt sikker på at mailen faktisk ikke blir sendt dobbelt. Sender jeg en mail fra Macen så legger det seg dobbelt under sendte som sagt, men går jeg inn på telefonen å ser der så ligger den ikke dobbelt så er noe tull med OS X mailen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...