Mala Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 Har samme problemet men til Apple-tv. Løsningen for meg er kommandoen "sudo killall coreaudiod" i terminal. Vet ikke om det funker for ditt problem? Det skal jeg prøve neste gang Takk for tipset! Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 Hei, jeg har tenkt og gå til innkjøp av en Macbook Pro Retina til høsten før skulestart, spørsmålet mitt er om dette er et godt kjøp, eller om jeg burde vente til høsten for en evt. oppgradering? MacBook Pro blir oppdatert i juni med Broadwell, så vent til da. Hvis du har mulighet til å vente litt til, så hadde jeg ventet til sen høst /tidlig neste år når Skylake kommer ut. Skylake er så mye bedre enn Broadwell og dagens Haswell prosessorer at det er verdt å vente (evt. selge den nye macen du kjøper i juni og så gå litt i underskudd). Men det spørs helt hva du gjør på skolen... Macbook Pro Retina 13" leveres allerede med Broadwell. Lansert 9. mars i år. Å vente et år på neste generasjon er meningsløst. Med den innstillingen kan man vente i all evighet. Maskinen Jaudaa linket til er forrige generasjon. Derfor selger Elkjøp den ut til noe lavere pris. Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Jeg bestilte forrige generasjon (mid 2014) MacBook Pro Retina 13" fra Expert forrige helg, og fikk den allerede på tirsdag, det er modellen med 128GB SSD og 8GB ram, og jeg må vi meg veldig fornøyd, den er lett, og ganske portabel, samtidig som den har gode nok spesifikasjoner som en sekundær-maskin som kommer til å være med på ferier, osv. Jeg solgte min gamle MacBook Pro Retina 15" (early 2013), til fordel for denne, da jeg har gått over til stasjonær til daglig, og litt mer krevende oppgaver, og ikke lengre hadde behov for en like kraftig laptop, og kan sette portabilitet høyere. Lenke til kommentar
HawkeyeFtw Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Skal studere nå til høsten og tenker og gå til innkjøp av mac, da min 3 kgs pc blir mye å drasse rundt på. Men er litt usikker på om jeg skal gå for MBP 13 eller MBA 13? Er ganske imponert over batteritiden og vekten til MBA, men er skjermoppløsning er derimot en annen sak. Hvordan er dette i praksis? Er vanligvis vant til å bruke en 15 tommers med 1920x1080. Tenker å vente til sommeren før jeg evt. kjøper, kommer det noen ny oppdatering av MBA eller MBP da? Kjøp rMBP 13". Den er liten og lett den òg + du får så sinnsykt mye mer. Skal studere nå til høsten og tenker og gå til innkjøp av mac, da min 3 kgs pc blir mye å drasse rundt på. Men er litt usikker på om jeg skal gå for MBP 13 eller MBA 13? Er ganske imponert over batteritiden og vekten til MBA, men er skjermoppløsning er derimot en annen sak. Hvordan er dette i praksis? Er vanligvis vant til å bruke en 15 tommers med 1920x1080. Tenker å vente til sommeren før jeg evt. kjøper, kommer det noen ny oppdatering av MBA eller MBP da? Som nevnt over meg her, hvis du er noe som helst opptatt av skjermkvalitet bør du kjøpe Pro-versjonen. Den er fortsatt lett nok, og skjermen på Air-en er rett og slett ikke bra lenger. (Snakker ikke bare om oppløsning, men også innsynsvinkel og kontrast). Siden du kommer til å stirre på skjermen mesteparten av tiden føler jeg det er det viktigste. Har sett litt på det, men å betale rundt 2000 ekstra, altså nesten 12 000 synes jeg virker litt vel mye. Fant dog ut at jeg som student får mellom 5-8 % rabatt, så det er jo litt. Og noen som vet om prisen vil synke mot/eller under sommeren? Har veldig lyst til å kjøpe 256 GB harddisk, da jeg liker og ha filmer på pcen. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 (endret) Prisen blir identisk, og det kommer neppe oppgradering de neste 10 månedene. Hvis du vil ha 256gb harddisk anbefaler jeg å kjøpe forrige generasjon med 256gb HD nå mens det fremdeles er noen på lager. Og jo, MBP er DEFINITIVT verdt prisforskjellen fra MBA. Endret 19. april 2015 av Shruggie Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 (endret) Jeg ville heller vurdert den forrige generasjonen MBP Retina, med 256GB SSD til 10,990,- fremfor MBA enhver dag, jeg har tidligere hatt Air selv, og skjermen blir stusselig i forhold til Pro med retina, kombinert med 256GB så syntes jeg det er en god pris, hvis man har behovet for det! Du får i tillegg dobbelt så mye ram som standard på Pro, enn Air (Air har 4GB, Pro har 8GB), det vil si at maskina er mer fremtidsrettet, og vil yte bedre generelt. Den eneste grunnen til at jeg valgte 128GB fremfor 256GB på min Pro, er at jeg rett og slett ikke har behov for noe mer på den, alt plasskrevende har jeg på stasjonær-pc. Endret 19. april 2015 av Mortis360 1 Lenke til kommentar
genser Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 (endret) Med 4 uker igjen av vår hit-og-dit-reise streiket nettopp begge Apple-produktene til min bedre halvdel. iPhone 5C viser kun eple-logo og sjelden gang kommer den langt nok til å be om å bli koblet til iTunes. Laster ned nyeste iOS i iTunes nå, 5 timer gjenstår. Deilig tregt nett i Hellas. Men tror vi skal få liv i den når alt er lastet ned og gjenoppretting kan kjøres. edit: Gjenoppretting feiler. Æsj og fysj. Litt verre med Macbook'en. MBPR 13" 2013 gir kun bootelyd, ingen skjermbilde. Recovery-tastekombinasjon under oppstart hjelper ikke :/ Noen tips til dette problemet? Etter litt over en uke uten mobil og data begynner fruen å bli litt frustrert. iPhonen har jeg gitt opp. Ved forsøk på gjenoppretting feiler den etter en liten stund. Det virker som mobilen dør og prøver igjen, selv om den er tilkoblet dataen. Mac'en har jeg ikke like lyst til å gi opp, jeg regner med at den funker fint bortsett fra det svarte skjermbildet. Jeg har prøvd alt som står her uten hell: http://osxdaily.com/2014/11/22/fix-macbook-pro-booting-black-screen/ De fleste gangene jeg starter den er skjermen avslått (ingen lysende eplelogo). Etter å ha brukt diverse resettinger er skjermen på og lysende eplelogo utenpå, men med svart skjermbilde, og etter en stund sier den høyt "Press enter to use English language". Er det noe annet jeg kan prøve? Jeg har ingen eksterne skjermer tilgjengelig dessverre. Endret 19. april 2015 av genser Lenke til kommentar
Jaudaa Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Er vel likegreit og kjøpe 2014-generasjonen av MBP Retina til en rabattert pris istedenfor og kjøpe 2015 generasjonen til full pris? Er det store forskjeller? Kommer kun til og bli brukt på skole. Er mest interessert i og prøve ut Mac da jeg allerede har iPhone og iPad og er veldig fornøgd med begge deler. Utdanningen er relatert med data, men regner med alt av programmer finst til Mac også ? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Praktisk talt ingen forskjell utenom den nye trackpaden. Lenke til kommentar
Jaudaa Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Ok, takker! Da venter jeg og ser på om Elkjøp/Lefdal har den på kampanje igjen! Holder den minste modellen til enkel bruk eller bør en gå opp et hakk? Har ikke behov for noe lagring o.l, og det er vel 8gb ram? Lenke til kommentar
Anti LFC Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Med 4 uker igjen av vår hit-og-dit-reise streiket nettopp begge Apple-produktene til min bedre halvdel. iPhone 5C viser kun eple-logo og sjelden gang kommer den langt nok til å be om å bli koblet til iTunes. Laster ned nyeste iOS i iTunes nå, 5 timer gjenstår. Deilig tregt nett i Hellas. Men tror vi skal få liv i den når alt er lastet ned og gjenoppretting kan kjøres. edit: Gjenoppretting feiler. Æsj og fysj. Litt verre med Macbook'en. MBPR 13" 2013 gir kun bootelyd, ingen skjermbilde. Recovery-tastekombinasjon under oppstart hjelper ikke :/ Noen tips til dette problemet? Etter litt over en uke uten mobil og data begynner fruen å bli litt frustrert. iPhonen har jeg gitt opp. Ved forsøk på gjenoppretting feiler den etter en liten stund. Det virker som mobilen dør og prøver igjen, selv om den er tilkoblet dataen. Mac'en har jeg ikke like lyst til å gi opp, jeg regner med at den funker fint bortsett fra det svarte skjermbildet. Jeg har prøvd alt som står her uten hell: http://osxdaily.com/2014/11/22/fix-macbook-pro-booting-black-screen/ De fleste gangene jeg starter den er skjermen avslått (ingen lysende eplelogo). Etter å ha brukt diverse resettinger er skjermen på og lysende eplelogo utenpå, men med svart skjermbilde, og etter en stund sier den høyt "Press enter to use English language". Er det noe annet jeg kan prøve? Jeg har ingen eksterne skjermer tilgjengelig dessverre. Jeg opplevde samme problemet med min, men da fikset alt seg på magisk vis etter å ha koblet til ekstern skjerm og logget inn. Men nå har det skjedd på nytt og jeg har begynt å gi opp. Det merkelige er at jeg kan koble til ekstern skjerm, men kun bruke macen i safe mode. Har prøvd å legge inn en backup og starte fra den, funket ikke. Prøvd å laste ned Yosemite på nytt fra Safe Mode, funket ikke. Prøvd CMD+R ved oppstart og så slette gammel installasjon og legge inn ny, uten hell. Begynner å bli temmelig rådvill. Det er lite som tilsier at det er et hardware-problem egentlig, men jeg kan jo ikke utelukke det lengre... Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Ok, takker! Da venter jeg og ser på om Elkjøp/Lefdal har den på kampanje igjen! Holder den minste modellen til enkel bruk eller bør en gå opp et hakk? Har ikke behov for noe lagring o.l, og det er vel 8gb ram? Usikker på om det er 8gb ram, men det er vel bare ram og HD som er forskjell det er verdt å prate om. Selv syntes jeg en 1tb USB3-disk er vel så greit som dobbel harddiskplass, men så har jo jeg opptil flere andre PCer, selv om jeg bruker laptopen mest. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Noen her som har noen erfaringer med crashplan kontra time machine? Tenkte å sette opp en mac mini med et eksternt raid-array og bruke som backup-lokasjon. Tenkte å ha et sentralt sted alle mine maskiner (win 8 og osx) kan ta backup til. Det er verre med time machine. Men jobben som blir gjort er vel i bunn og grunn det samme? Lenke til kommentar
HawkeyeFtw Skrevet 20. april 2015 Del Skrevet 20. april 2015 Jeg ville heller vurdert den forrige generasjonen MBP Retina, med 256GB SSD til 10,990,- fremfor MBA enhver dag, jeg har tidligere hatt Air selv, og skjermen blir stusselig i forhold til Pro med retina, kombinert med 256GB så syntes jeg det er en god pris, hvis man har behovet for det! Du får i tillegg dobbelt så mye ram som standard på Pro, enn Air (Air har 4GB, Pro har 8GB), det vil si at maskina er mer fremtidsrettet, og vil yte bedre generelt. Den eneste grunnen til at jeg valgte 128GB fremfor 256GB på min Pro, er at jeg rett og slett ikke har behov for noe mer på den, alt plasskrevende har jeg på stasjonær-pc. Prisen blir identisk, og det kommer neppe oppgradering de neste 10 månedene. Hvis du vil ha 256gb harddisk anbefaler jeg å kjøpe forrige generasjon med 256gb HD nå mens det fremdeles er noen på lager. Og jo, MBP er DEFINITIVT verdt prisforskjellen fra MBA. Ser mye ut som om det blir MBP 13 2014 modell på meg. Tenker kanskje å bare drite i å kjøpe 256 GB ssd og heller gå for 128. Har harddisk og får heller bare gjør det til vane å legge ting over der. Har ikke fulgt mye med på Mac markedet i det siste, hvor lenge tror dere at de selger MBP 2014 modellen? Tenker å kjøpe den mot sommeren eller til det evt. kommer et bra tildbud slik som det blir nevnt over her. Men vil helst unngå at den går ut av markedet og jeg blir nødt å kjøpe 2015 modell. Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 20. april 2015 Del Skrevet 20. april 2015 Jeg ville heller vurdert den forrige generasjonen MBP Retina, med 256GB SSD til 10,990,- fremfor MBA enhver dag, jeg har tidligere hatt Air selv, og skjermen blir stusselig i forhold til Pro med retina, kombinert med 256GB så syntes jeg det er en god pris, hvis man har behovet for det! Du får i tillegg dobbelt så mye ram som standard på Pro, enn Air (Air har 4GB, Pro har 8GB), det vil si at maskina er mer fremtidsrettet, og vil yte bedre generelt. Den eneste grunnen til at jeg valgte 128GB fremfor 256GB på min Pro, er at jeg rett og slett ikke har behov for noe mer på den, alt plasskrevende har jeg på stasjonær-pc. Prisen blir identisk, og det kommer neppe oppgradering de neste 10 månedene. Hvis du vil ha 256gb harddisk anbefaler jeg å kjøpe forrige generasjon med 256gb HD nå mens det fremdeles er noen på lager. Og jo, MBP er DEFINITIVT verdt prisforskjellen fra MBA. Ser mye ut som om det blir MBP 13 2014 modell på meg. Tenker kanskje å bare drite i å kjøpe 256 GB ssd og heller gå for 128. Har harddisk og får heller bare gjør det til vane å legge ting over der. Har ikke fulgt mye med på Mac markedet i det siste, hvor lenge tror dere at de selger MBP 2014 modellen? Tenker å kjøpe den mot sommeren eller til det evt. kommer et bra tildbud slik som det blir nevnt over her. Men vil helst unngå at den går ut av markedet og jeg blir nødt å kjøpe 2015 modell. De selger nok bare ut de de har på lager og så er det tomt. Vanskelig å spå hvor lang tid det tar, så jeg ville ikke gamblet på å vente for lenge. Alle butikker ønsker nok å tømme lageret for denne modellen så det vil sannsynligvis dukke opp noen tilbud fremover. Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 (endret) Sålenge de har på lager vil de selge, det er kun snakk om restemaskiner som er igjen, så jeg ville nok kjøpt snarest mulig, jeg fikk min til 9,490,- på Expert. Eplehuset i Drammen skal ha nyåpning av butikk til torsdag kl 08:00, da skal de selge 30 slike med 128GB til 7,990,- som en del av åpningstilbudene. Endret 21. april 2015 av Mortis360 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 (endret) Virker merkelig at Eplehuset har 200 på lager, men de har kanskje fått hjelp av Apple til å tømme andre lagre også... Edit: Kjapp matte sier at det faktisk er en 4500,- rabatt, hvis du ser bort fra de nesten ikke-eksisterende forskjellene mellom forrige generasjon og denne generasjonen. Nesten dumt jeg allerede har en! Endret 21. april 2015 av Shruggie Lenke til kommentar
blured Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 https://www.youtube.com/watch?v=o5WYvFOMtAA Apple: 'We don’t want to debate climate change. We want to stop it.' Litt usikker på hva jeg synes om slike videoer. Miljøsertifiseringer er gjerne gitt av organisasjoner som er opprettet av bransjen selv, slik at det ikke skal være så vanskelig å tilfredsstille kravene. Videre så skryter de av en håndfull grunnstoffer og mineraler som telefonene ikke inneholder... Samtidig som det er viden kjent at alle verdens smarttelefoner er avhengig av stoffer som kanskje ikke er tilgjengelige om en 20-30år. Det er selvfølgelig positivt å forsøke å utvikle produkter som er så miljøvennlige som overhode mulig. Men uansett hvordan en snur og vender på det så er forbrukersamfunnet en sentral del av verdens miljøproblemer. Blir litt som de som kjøper en El-bil for å være miljøvennlig, når en kan kjøre en ordinær bensinbil i nærmere 10 år før kjøringen har forurenset like mye som produksjonen av en ny EL-bil. Skal de snakke om å være ledende på miljø, så burde de i hvert fall ha lagt opp til et system der de samler inn sine brukte produkter, og plukker de ifra hverandre slik at de kan brukes på nytt. Dette gjelder selvfølgelig alle elektronikkselskaper, men Apple er vel de som skriker høyest om at de er miljøvennlige gjennom markedsføring. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 Hvilket likevel er bedre enn å ikke gjøre noe. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 Hvor lenge skal iCloud på nett være i beta da.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå