Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.

Roberto

Anbefalte innlegg

"Er Macbook så dårlig som alle skal ha det til?" Kan ikke si jeg opplever å høre det jeg. Det eneste folk som regel har å utsette noe på er prisen. Er på min 2. MBP (retina nå) og dama har hatt to MBP + iMac. Strålende fornøyd med alle produkter. OSX har mest å si (Windows er tragisk), men kvaliteten i arbeidet man får er rett og slett deilig. Klart det finnes alternativer for Windows, men jeg klarer ikke å gå tilbake. 

Vet ikke hva de "alle" sier, så vanskelig å evt komme med motsvar til det. Høres mest ut som de bare prater nedlatende mot et konkurrerende produkt.

edit: Misforsto spørsmålet. Sånn blir det når apple lanserer en ny som bare heter Macbook og jeg leser tråden midt på natta :p

Endret av uTukt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg ikke så peiling på specs lenger, så jeg stiller spørsmålet her. Er Macbook så dårlig som alle skal ha det til? En facebook/mail/surfing-duppeditt til  13.000 kr

Kommer an på hva du mener med «specs» og hva du mener med «dårlig». Så vidt jeg kan se er det aller meste med MacBook av ypperste kvalitet - men en maskin som veier kun ca 900 gram kan umulig lages med prosessorytelse som en stor desktop-maskin, så akkurat der kommer MacBook og alle andre ultra-lette og ultra-tynne maskiner til kort... ;)

Ellers er det vel stort sett bare de som ikke skjønner konseptet eller målgruppen for bærbare på under kiloet, samt en del forumtroll og surpromper som har an slags patologisk trang til å kritisere alt Apple kommer med, som mener at den er «så dårlig» - noe den slett ikke er ut fra premissene som ligger til grunn for en slik maskin.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Jeg har faktisk gått fra å være 100% Apple bruker til å bruke windows-pc i tillegg. Kjøpte en gaming-laptop (der kommer mac til kort) som nå har blitt min hovedmaskin. Med 16gb ram og 980m skjermkort tør jeg ikke tenke på hva en tilsvarende Mac ville kostet.

Har riktignok en aldrende MacBook pro, Mac mini htpc, iPad, iPhone og alt som hører med.

Foretrekker osx, men windows 8 er slett ikke ille.

Lenke til kommentar

"Er Macbook så dårlig som alle skal ha det til?" Kan ikke si jeg opplever å høre det jeg. Det eneste folk som regel har å utsette noe på er prisen. Er på min 2. MBP (retina nå) og dama har hatt to MBP + iMac. Strålende fornøyd med alle produkter.

Nå er det vel konkret den nylig lanserte MacBook det snakkes om her - den med kun 1 USB-C-port , og den har du vel ingen erfaring med.

Lenke til kommentar

"Er Macbook så dårlig som alle skal ha det til?" Kan ikke si jeg opplever å høre det jeg. Det eneste folk som regel har å utsette noe på er prisen. Er på min 2. MBP (retina nå) og dama har hatt to MBP + iMac. Strålende fornøyd med alle produkter.

Nå er det vel konkret den nylig lanserte MacBook det snakkes om her - den med kun 1 USB-C-port , og den har du vel ingen erfaring med.

Da misforsto jeg spørsmålet, og da skjønner jeg også problemstillingen litt mer. Litt trøtt når jeg skrev det midt på natta. Har ingen erfaring med den nye Macbook nei.

Endret av uTukt
Lenke til kommentar

Haha. Sånn forvirring oppstår lett når Apple fortsetter sin idioitiske navngivingsfilosofi. Misforstod selv spørsmålet.

Men utifra det jeg har lest virker den nye macbooken som en veldig bra maskin, men med noen kompromiss som gjør at det nok er lurest å vente til neste iterasjon. Jeg var selv veldig skeptisk (se tidligere innlegg i denne tråden), men har utrolig nok begynt å se appellen til maskinen. Det enkleste er å se på den som en oppfølger til Macbook Air. Tynnere, lettere og viktigst av alt: Langt bedre skjerm. Dette er viktig, jeg bruker Macbook Air 13" nå, og skjermen er rett og slett ikke spesielt behagelig å bruke.

Har sett at noen klager på ytelsen til maskinen, og så er jo batteriet dårligere enn Macbook Air. Men når 2. eller 3. generasjon av maskinen kommer, med en mer effektiv cpu som gir bedre batteritid og ytelse tror jeg denne maskinen blir ganske fantastisk.

Dette med portene er jo bare noe vi må leve med. Jeg syntes det var idiotisk i starten, men nå har jeg egentlig innsett at jeg omtrent aldri bruker usb-portene uansett. Jeg er litt glad for at Apple pusher på USb C, endelig kan vi få en universell plugg til både telefoner, pc-er og nettbrett, uavhengig av OS og produsent. Regner med en enkel USB 3-adapter komme til å være tilgjengelig fra tredjepartsleverandører for en slikk og ingenting veldig kjapt, om det ikke finnes allerede.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Har sett at noen klager på ytelsen til maskinen, og så er jo batteriet dårligere enn Macbook Air.

En annen ting er at det innebygde kameraet har mye dårligere oppløsning enn på MBA og MBP (som begge har 720p).

Men det er ikke nødvendigvis en showstopper for alle.

Lenke til kommentar

Har sett at noen klager på ytelsen til maskinen, og så er jo batteriet dårligere enn Macbook Air.

En annen ting er at det innebygde kameraet har mye dårligere oppløsning enn på MBA og MBP (som begge har 720p).

Men det er ikke nødvendigvis en showstopper for alle.

Ja. Det stemmer. Hva i huleste skjedde her? 480P er jo tragisk dårlig.

Lenke til kommentar

Skal studere nå til høsten og tenker og gå til innkjøp av mac, da min 3 kgs pc blir mye å drasse rundt på. Men er litt usikker på om jeg skal gå for MBP 13 eller MBA 13? Er ganske imponert over batteritiden og vekten til MBA, men er skjermoppløsning er derimot en annen sak. Hvordan er dette i praksis? Er vanligvis vant til å bruke en 15 tommers med 1920x1080.

Tenker å vente til sommeren før jeg evt. kjøper, kommer det noen ny oppdatering av MBA eller MBP da?

Lenke til kommentar

Hva i huleste skjedde her? 480P er jo tragisk dårlig.

Kan det være plassmangel i det tynne "lokket" ? 

(Aner ikke engang om 720p-kameraet tar noe mer plass.)

Det er vel den logiske og åpenbare grunnen, når lokket også har blitt tynnere og kameraet har blitt presset lengre ut mot kanten pga. tynnere bezel rundt skjermen. Er nok begrenset hvor bra kamera man får plass til på et par(?) mm dybde. Høyere oppløsning > større bildebrikke > større og dypere optikk.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Skal studere nå til høsten og tenker og gå til innkjøp av mac, da min 3 kgs pc blir mye å drasse rundt på. Men er litt usikker på om jeg skal gå for MBP 13 eller MBA 13? Er ganske imponert over batteritiden og vekten til MBA, men er skjermoppløsning er derimot en annen sak. Hvordan er dette i praksis? Er vanligvis vant til å bruke en 15 tommers med 1920x1080.

Tenker å vente til sommeren før jeg evt. kjøper, kommer det noen ny oppdatering av MBA eller MBP da?

Kjøp rMBP 13". Den er liten og lett den òg + du får så sinnsykt mye mer. 

Lenke til kommentar

Som nevnt over meg her, hvis du er noe som helst opptatt av skjermkvalitet bør du kjøpe Pro-versjonen. Den er fortsatt lett nok, og skjermen på Air-en er rett og slett ikke bra lenger. (Snakker ikke bare om oppløsning, men også innsynsvinkel og kontrast). Siden du kommer til å stirre på skjermen mesteparten av tiden føler jeg det er det viktigste.

Lenke til kommentar

Er det meningen at det skal være Bingo å få lyd over Airplay til en Airport Express av nyere dato? Holder på å klikke for meg når jeg en gang skal gjøre det lettvint for meg selv å ha musikk uten om vinyl/cd :p

Kobler til faenskapen og alt ser bra ut, men ikke faen om det er lyd. En restart eller å dra ut strømmen fungerer av og til, men dette er altfor upålitelig for min del. Nummeret før dritten ryker ut av HIFI-racket altså.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...