Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.

Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig syntes jeg det er morsomt med alle som sitter og klager over en laptop de ikke har tenkt å kjøpe.

Haha. Joda. Men folk må da få lov til å være skuffa ...? Som det skrives her inne er det flere som ønsket å bli imponert, og var på utkikk etter en ny Mac, og når det da viste seg at maskinen var en skuffelse for mange så er vel det noe som er lov å påpeke?

I tillegg er jo dette Mac-kafeen. Å diskutere retning Apple går med sine kommende Mac-modeller må da være lov, også om man er uenig i retningen? Er ikke enig i at det jeg eller andre har skrevet er klaging.

Jeg tenker ikke på det enkeltpersoner har skrevet, men på summen av alt som blir skrevet. Ikke bare i tråden, avisen har jo plukket opp på dette "bare en ledning"-tullet. Herregud, alle reagerer som om de gamle laptopene er tatt av markedet og dette er den eneste du får tak i nå.

Det er egentlig ganske merkelig at dette én-port hysteriet har blitt så voldsomt, siden det nesten har vært et år med trofaste rykter rundt det. Alle som følger tett med på Apple nyheter og rykter visste at denne maskinen ville komme denne våren. Det ble laget en photoshop utgave av MacBook Pro for over 6 mnd siden, og den er identisk med den som ble lansert av Apple faktisk.

Lenke til kommentar

Var innom Eplehuset i dag og fikk testet Force Touch, og ble veldig positivt overrasket! Jeg var veldig skeptisk under avdukningen, og så for meg en slags vibrasjon, tilsvarende den feedbacken man har på telefoner. Jeg spurte en ansatt om de hadde maskiner med Force Touch, og jeg gikk for å teste den. Selv etter flere forsøk trodde jeg at jeg hadde missforstått hvilken maskin som hadde ForceTouch, og hvilken som ikke hadde det. Den taktile feedbacken føltes for meg helt identisk med den gamle typen, og føltes 100% mekanisk. Eneste som skiller de to, er det faktum at man kan "trykke ned" på hele overflaten, og ikke bare i ene halvdelen.

Oppsummert er Force Touch helt klart en forbedring og et steg i riktig retning.

Hvordan fungerer Force Touch egentlig? Jeg så for meg at det var en slags vibrasjon i platen, men det føltes som om platen ble senket ned, eller at jeg trykket den ned. Beveger platen seg faktisk ned, eller er det kun en sideveis bevegelse/vibrasjon som gir inntrykk av at platen beveger seg?

Lenke til kommentar

Litt irriterende at OSX nå flytter dock'en til extern skjerm om du plasserer et aktivt vindu der. (Men ikke menylinjen, den må fortsatt flyttes manuelt.) Når jeg åpner HBO i fullskjerm i Safari på TV'en, vil jeg ikke ha dock'en synlig på den skjermen, og det ser ikke ut til at dock'en forsvinner i fullskjermmodus, i hver fall ikke konsekvent. Funker å sette den til skjul og vis automatisk, dog...

Geir :)

Lenke til kommentar

Litt irriterende at OSX nå flytter dock'en til extern skjerm om du plasserer et aktivt vindu der. (Men ikke menylinjen, den må fortsatt flyttes manuelt.) Når jeg åpner HBO i fullskjerm i Safari på TV'en, vil jeg ikke ha dock'en synlig på den skjermen, og det ser ikke ut til at dock'en forsvinner i fullskjermmodus, i hver fall ikke konsekvent. Funker å sette den til skjul og vis automatisk, dog...

Dra musen din tilbake til Mac skjermen og trykk nede hvor docken er, så popper den opp der og bort fra tv skjermen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dra musen din tilbake til Mac skjermen og trykk nede hvor docken er, så popper den opp der og bort fra tv skjermen. 

Takk for tips. Det skal jeg prøve.

Hvis du opplever at menubaren kommer opp da, så er trikset enkelt å greit: Åpne safari og gjør den aktiv på macen din (altså trykk på safari browseren). 

Er merkelig at ikke dette er fikset forresten.. irriterende liten bug. 

Lenke til kommentar

Dere som skal kjøpe Apple Watch; hvor mye er dere villige til å betale? Skal selv kjøpe den på release dagen, men prisene her i Australia er latterlige høye. Stainless Steal koster 879 Australske dollar (gang det med 6.2ish), og da nærmer vi oss iPhone pris. Er spent på de norske prisene for å være ærlig. 

Lenke til kommentar

Tenkte meg stålutgave med milanese loop armbånd, men prisen er rett og slett for høy.. Og de har jo ikke annonsert når den vil komme til Norge så regner med at det vil ta en god stund, om vi får den i det hele tatt.

Og Appleprodukter generelt har best verdi om du kjøper de ved lansering da de holder en flat pris til en ny modell kommer, så får vi Apple Watch 1.Gen flere måneder etter USA så kan jeg like så greit avvente 2.Gen.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Selv kunne jeg tenke meg en smart-klokke, men føler jeg er mer interessert i Huawei sin klokke enn Apple Watch. Regner med de er "låst" til hvert sitt økosystem; Android og iOS, så det kommer jo litt ann på hva slags telefon man har fra før.

Lenke til kommentar

Apple klokke er ikke aktuelt en gang. Hørtes ut som ran på høylys dag "down under" i hvertfall :p

Ja, og Australia er billigere enn Norge, så prisene der hjemme kommer til å bli syke, tenker jeg.

Skal selv ha første gen. fordi dette er et produkt som er veldig spennenede. Etter å ha lest mye rundt produktet og artikler fra de som har hatt klokken en stund for testing, så blir jeg bare mer og mer interessert. 

Håper egentlig at Apple får bygd inn GPS innen april neste år. Da er den ganske komplett for trening. Kjedelig at jeg må begynne å løpe med en diger iPhone 6 Plus igjen på armen. Kjøpte Adidas sin smartklokke for å unngå det. 

Lenke til kommentar

Tenkte meg stålutgave med milanese loop armbånd, men prisen er rett og slett for høy.. Og de har jo ikke annonsert når den vil komme til Norge så regner med at det vil ta en god stund, om vi får den i det hele tatt.

Og Appleprodukter generelt har best verdi om du kjøper de ved lansering da de holder en flat pris til en ny modell kommer, så får vi Apple Watch 1.Gen flere måneder etter USA så kan jeg like så greit avvente 2.Gen.

Jeg kjøper Sport, og så bare kjøper jeg et tredje part armbånd for 50 kr som ser lekkert ut. 

Lenke til kommentar

Stainless Steal koster 879 Australske dollar  

Du mente kanskje Stainless Steel, som Apple selv kaller det, men hvis man ser på hva man får for pengene, så er kanskje 'Steal' et helt greit uttrykk...

Jeg skrev det slik med vilje .

Nei, kanskje ikke. Jeg som bor i engelsk språklig land burde vel kanskje ha skrevet bedre engelsk enn det. 

Fikk plutselig lyst på Stainless SteAl (jk steel) med svart sportsbånd rundt. Den skinner ganske bra på bilder og video, men jeg er veldig glad i den hvite også. De andre sportsfargene vil bare ikke matche klærna så godt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...