Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.

Roberto

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan forklare meg hva poenget er med disse maskinene?

At Apple tror at det vil være et marked for dem...?

Såvidt jeg har forstått er salget av nettbrett stagnert, etter at det er kommet større og kraftigere telefoner på markedet. De som vil ha noe større vil kanskje ha et skikkelig tastatur etc. Men det blir jo til en helt annen pris.

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg har forstått er salget av nettbrett stagnert, etter at det er kommet større og kraftigere telefoner på markedet. De som vil ha noe større vil kanskje ha et skikkelig tastatur etc. Men det blir jo til en helt annen pris.

Det jeg mente er jo hvorfor vi kunder skal bry oss om produktet. At selskaper lanserer nye produkter når andre stagnerer er jo ingenting nytt, det betyr ikke at produktene er verdt å kjøpe for oss kunder.

Lenke til kommentar

Det jeg mente er jo hvorfor vi kunder skal bry oss om produktet. At selskaper lanserer nye produkter når andre stagnerer er jo ingenting nytt, det betyr ikke at produktene er verdt å kjøpe for oss kunder.

Det føler jeg at får være opp til den enkelte kunde. Noen bryr seg, andre ikke. Her er ikke noe fasitsvar.

Joda. For min del handler dette nok om at jeg faktisk ønsker å være gira på denne maskinen, slik så mange andre er. Føler meg litt utelatt ... :p

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg at målgruppen er en som har en kraftig Mac stående på kontoret, men er forholdsvis mye på farten og ute hos kunder på korte oppdrag. Han/hun trenger en veldig lett og bærbar maskin, men en iPad blir for simpel. 13" MBA har for dårlig oppløsning til å behagelig lese mye dokumenter på eller vise frem f.eks. grafisk arbeid. Samtidig blir 13" rMBP for tung og kanskje litt fysisk stor. iPad duger ikke til å lese dokumentene på eller gjøre veldig enkle endringer i f.eks. Photoshop mens man er ute hos kunden, bare for å sketche opp.

Eksemplet over tror jeg kan være en del av målgruppen, i tillegg til de som bare vil ha en fancy Mac fordi den er et statussymbol i enkelte kretser. Men mest av alt tror jeg Apple gjorde det fordi de kan, og de ikke trenger å tjene mye penger på denne -- men de vil stake ut veien videre og vise hvilken retning de tar fremover.

Lenke til kommentar

Samboer som bruker maskinen til studier og da primært Chrome + Microsoft Office sier hun heller vil ha nye MacBook kontra nye MacBook Pro 13" med retinaskjerm grunnet vekt og tykkelse/størrelse. Vi har tenkt på dette med maskinvaren og ytelse, men hun er faktisk villig til å ta litt lugging og tregheter mot det å få en mye lettere og mer portabel maskin.

MacBook Air har aldri vært aktuelt på grunn av skjermkvaliteten, vi er litt bortskjemte der..

Lenke til kommentar

Som en 'accessoire' til en Apple Watch Edition i gull, kanskje?

Med Burberry's tidligere CEO på laget er det vel ikke utenkelig at Apple beveger seg mer over i 'luxury goods'-segmentet? (Mer enn de allerede har gjort.) Der er avansene minst like gode som i 'high-end consumer electronics'-segmentet.

Lenke til kommentar

Synes MacBook er fullstendig uinteressant, etter å ha fått tenkt meg litt om.

Synes mbp 13" retina er en mye mer komplett maskin. Er grenser for hvor ultraportabel en laptop må være.

Samme her. Var utrolig gira når den blei lansert, endte opp med å kjøpe nye rMPB 13".

Lenke til kommentar

Har nevnt det her før på forumet at jeg har ventet helt til nå med å kjøpe ny PC siden jeg solgt rMBP 15" i sommer på en Macbook Air med Retina. Men det fikk vi ikke men nye Macbooken, som var egentlig alt annet. Må ha adapter for å plugge inn en USB drive? For å få bilde til TV'en min? Det er dårlig. Ville ha en Air med Retina. :(

Ellers er jo den en herlig maskin, tror prosessoren er ganske bra. Veldig sexy er den også, ingen tvil. Space Grey og Gull versjoner er en fin introduksjon i Macbook linjen.

Endret av tc47
Lenke til kommentar

Så hva synes folk om de nye Macbookene? Jeg er personlig glad i Mac, men ser ikke helt poenget. Ja, vel de er bittelitt tynnere og lettere enn Macbook Air. (Som allerede var tynn og lett). Men du ofrer også en del prosessorkraft, batteritid og skjermstørrelse (ift 13-tommersversjonen av Macbook Air). At den bare har en plugg er også veldig spesielt etter min mening, det blir jo et helt vanvittig adapterstyr. Ikke minst er den vanvittig dyr.

Jeg forstår bare ikke hvem den er for. Med den reduserte ytelsen og mangelen på porter er jo muligheten for produktivitet svært begrenset, eller i alle fall vanskeliggjort. Ok, så den er sikkert bra til surfing og filmtitting på reise. Men hvis dette er en eneste funksjonalitet du trenger, hvorfor ikke kjøpe et nettbrett? De kan du jo også få med mobilnettverk, slik at du faktisk kan bruke den til slike oppgaver når du reiser. En iPad vil jo koste en tredjedel av prisen også.

EDIT: Så en youtube-video nå, av Marques Brownlee (MKBHD). Han sa det i praksis var en tablet med tastatur, uten touch-skjerm ... Er dere enige i den beskrivelsen? Den kjører jo et annet OS da, men bruksområdet ser ut til å være det samme.

Poenget er at Apple tar tilbake MacBook navnet som de forlot noen år siden da MacBook Air kom ut. Nå er maskinene blitt så tynne at det ikke er poeng å kalle de Air lengre, og da blir det MacBook og MacBook Pro om 1-2 år, hvor Air har blitt kastet ut av selskapet.

Den nye MacBooken er ikke særlig imponerende, som alle førsteprodukter fra Apple. Men denne maskinen kommer til å være knallbra når Skylake kommer ut (sent 15 eller tidlig 2016). Skylake er en utrolig forbedring i forhold til den nye Broadwell processoren som den nye MacBooken har. Broadwell skulle vært ute for over et år siden, men pga. delay delay delay så har ikke det skjedd før nå, men Skylake har ikke det vært noe utsettelse på.

Nye MacBooken er også enda et tegn på at Apple er svært glad i sine iOS produkter, nå som en kan velge farge på maskinen og samtidig som photo appen blir helt lik den som er på iPhone. Dette er egentlig positivt, for OS X har aldri vært på samme nivå som iOS egentlig.

Så det du ser er bare hype hype hype fra Apple om et nytt produkt som kommer til å erstatte et annet. Folk kommer til å kjøpe den pga. det er noe nytt, og så må Apple ved neste oppdatering gi kunder et argument for å kjøpe den, og da kommer den til å være mye, mye bedre.

Kan også nevne at USB-C er fremtiden for Apple, de var med på å lage den for eksempel. Når Skylake kommer ut (vi kommer sikkert til å kunne velge gull og sølv etc på MacBook Pro samtidig) så kommer rMBP til å ha 2-4 USB-C porter, tenker jeg. De er tross alt mye kjappere.

Tim Cook har virkelig satt sitt preg på Apple i det siste, og jeg syns han har gjort en knallbra jobb foreløbig. Gleder meg til Apple Watch som jeg skal kjøpe 24 april, og så gleder jeg meg til Skylake rMB & rMBP, for en av de skal jeg ha :)

Lenke til kommentar

Nye MacBooken er også enda et tegn på at Apple er svært glad i sine iOS produkter, nå som en kan velge farge på maskinen og samtidig som photo appen blir helt lik den som er på iPhone. Dette er egentlig positivt, for OS X har aldri vært på samme nivå som iOS egentlig.

Den var ny! :p Føler jeg hører det motsatte vanligvis, men ok. Snakker du om foto-appen spesifikt eller OS-et?

Takk for bra svar ellers. Du har nok rett, dette er mer et produkt som staker ut fremtiden til tynne Macbooks. Air vil nok forsvinne etterhvert hvis de klarer å lage en Macbook i samme prissjikte som Air-en nå er. Men inntil den tid vil nok Air-modellene fortsette å eksistere, Apple er nødt til å ha i alle fall én modell som kan kjøpes for under 10 000. Hvis ikke skyter de seg selv i foten.

Lenke til kommentar

Syntes nye MacBook virker som et flott produkt jeg, og passer midt i blinken for min samboer og hennes "drasse den til og fra høgskolen, og fra forelesning til forelesning" bruk. Hun benytter da stortsett kun nettleser og Microsoft Office på den så jeg tror ytelsen skal være innenfor.

MacBook Air har aldri vært aktuelt på grunn av skjermen, så i dag er hun på MacBook Pro 13" med retinskjerm så det blir jo endel forskjell på både størrelse og vekt. Dette med kun en enkelt USB Type-C port er ikke et problem i det hele tatt, alt hun trenger er en dongel med overgang til VGA men det må hun jo i dag allerede så det blir bare å bytte mini-displayport til VGA med USB Type-C til VGA og da får hun jo også med seg en standard USB-port på dongelen også om det skulle bli et problemstilling.

Hovedproblemet med nye MacBook slik som jeg ser det er at den er hakket for dyr sammenlignet med maskinvaren som tilbys, set opp imot MacBook Pro 13" med retinaskjerm osv så få du jo mye mer ytelse for pengene der. Men her betaler man nok endel for at det er førstegenerasjon av en ny produktlinje, og for ekstrem portabilitet.

Ser vi på lignende alternativer som nye MacBook som blant annet Lenovo Yoga 3 så koster jo den mer eller mindre det samme, så her tror jeg Intel tar seg godt betalt for SKU selv om den er relativt svak. Ser vi på ytelsen du får på bare 4,5W så leverer jo Intel Core M veldig bra og imponerende ytelse så Intel med totalt mangel på konkurranse tar seg vel godt betalt som skaper merkelig høye priser på disse produktene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den var ny! :p Føler jeg hører det motsatte vanligvis, men ok. Snakker du om foto-appen spesifikt eller OS-et?

Takk for bra svar ellers. Du har nok rett, dette er mer et produkt som staker ut fremtiden til tynne Macbooks. Air vil nok forsvinne etterhvert hvis de klarer å lage en Macbook i samme prissjikte som Air-en nå er. Men inntil den tid vil nok Air-modellene fortsette å eksistere, Apple er nødt til å ha i alle fall én modell som kan kjøpes for under 10 000. Hvis ikke skyter de seg selv i foten.

Den nye photo appen som kommer til OS X nå til sommeren er basert på iOS appen. Ligger ann til at flere og flere av OS X apper vil ligne de som er i iOS. Sistnevnte har egentlig alltid vært langt foran OS X. Det siste skikkelig gode OS X må vel ha vært Snow Leopard, men man kan forvente at neste versjon er veldig bra siden det vil bli fokusert på stabilitet fra Apple.

MacBook Air er nå billigere enn MacBook fordi modellen skal selges ut for fullt før den blir kastet bort. Husk at MacBook Air var dyrere enn MacBook når den kom ut for første gang også. De kjører samme strategi!

Apple har bare tenkt å selge 500 000 MacBooks av den nye modellen dette året. De vet folk ikke kommer til å gå crazy over den, men de introduserer en ny model, og så kommer Skylake og da vil den bli en god alround laptop. Prisen kommer til å falle kraftig, i løpet av 1-2 år.

MacBook Air var vel 1600 dollar da den kom ut, og den maskinen var helt på bærtur. Så kom neste versjon, og da var den god.

Lenke til kommentar

Det er mye skriving om at den nye MacBooken har bare en port.

For min del er ikke det en dealbreaker.

Denne artikkelen var jo litt interessant i så måte:

http://www.t-gaap.com/2015/3/12/lack-of-ports-on-the-new-macbook-no-problem-for-those-living-in-2015

Hvor mange i verden trenger så mange porter egentlig? Ikke mange. The Cloud is getting stronger and stronger :) Til og med jeg passer inn i MacBook målgruppen, men jeg venter på neste versjon med Skylake før jeg bruker penger.

Lenke til kommentar

Personlig syntes jeg det er morsomt med alle som sitter og klager over en laptop de ikke har tenkt å kjøpe.

Haha. Joda. Men folk må da få lov til å være skuffa ...? Som det skrives her inne er det flere som ønsket å bli imponert, og var på utkikk etter en ny Mac, og når det da viste seg at maskinen var en skuffelse for mange så er vel det noe som er lov å påpeke?

I tillegg er jo dette Mac-kafeen. Å diskutere retning Apple går med sine kommende Mac-modeller må da være lov, også om man er uenig i retningen? Er ikke enig i at det jeg eller andre har skrevet er klaging.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Personlig syntes jeg det er morsomt med alle som sitter og klager over en laptop de ikke har tenkt å kjøpe.

Haha. Joda. Men folk må da få lov til å være skuffa ...? Som det skrives her inne er det flere som ønsket å bli imponert, og var på utkikk etter en ny Mac, og når det da viste seg at maskinen var en skuffelse for mange så er vel det noe som er lov å påpeke?

I tillegg er jo dette Mac-kafeen. Å diskutere retning Apple går med sine kommende Mac-modeller må da være lov, også om man er uenig i retningen? Er ikke enig i at det jeg eller andre har skrevet er klaging.

Jeg tenker ikke på det enkeltpersoner har skrevet, men på summen av alt som blir skrevet. Ikke bare i tråden, avisen har jo plukket opp på dette "bare en ledning"-tullet. Herregud, alle reagerer som om de gamle laptopene er tatt av markedet og dette er den eneste du får tak i nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...