Shruggie Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 Tipper vi får en 14" MacBook samtidig som de dropper MBA. Kanskje vi får 17" MBP tilbake også, men jeg tipper 13" MBP blir stående. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 Jeg tror vel kanskje at etterspørselen etter store maskiner minskes nå de små får høyere oppløsning. Jeg valgte som sagt før 17" i sin tid for å få 1920 oppløsning med leselig skarphet. Idag med bedre skjermer hadde jeg heller valgt en 14 eller 15" fordi det er mer portabelt. Geir Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 Det er bare et spørsmål om hva man bruker maskinen til. Hvis du prøver å bruke den til Lightroom eller medieproduksjon så sier det seg selv at du kommer til å angre sterkt. Men jeg har andre maskiner til slikt, jeg vil bare ha en lettvekter til web, film og tilfeldige oppgaver. Slik er det for meg også. Jeg har en topp spec iMac til tyngre jobb, og den bærbare bare til enkle jobber og HBO/Netflix. Geir Lenke til kommentar
Niram Skrevet 11. mars 2015 Del Skrevet 11. mars 2015 Noen som kan komme med litt tips? Har delt en Mac mini på hjemmenettverket med en MacBook pro og en Windows 8 laptop med SMB sharing. Fungerer forsåvidt greit, men problemet er at jeg ikke kommer inn på den eksterne disken tilkoblet minien. Den dukker opp som delt enhet, men det henger seg opp i det jeg prøver å nå den. Hver gang. De lokale diskene fungerer som forventet. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 11. mars 2015 Del Skrevet 11. mars 2015 Hvor mye ledig minne bør man ha på en MBPr med 8GB minne, når man kun har Safari åpent? Jeg ser at jeg nesten alltid har 0-300 MB ledig minne, men hvis jeg rensker minnet, får jeg 1-3 GB ledig minne. Dette kryper imidlertid jevnt ned igjen til 0-300 MB leding. Er det en minnelekkasje et eller annet sted, eller er dette bare slik OSX allokerer eller forberede minne? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 11. mars 2015 Del Skrevet 11. mars 2015 Det er ikke nødvendig å slette minne før det trengs, så systemet lar det som ligger der ligge der, og overskriver når nødvendig. Lenke til kommentar
Wackee Skrevet 11. mars 2015 Del Skrevet 11. mars 2015 rMBP 13" 512GB Early 2015 i hus. For ein deilig maskin. Er veldig positiv til Force Touchpad. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 11. mars 2015 Del Skrevet 11. mars 2015 Er veldig positiv til Force Touchpad. Hva tror du, gimmick eller faktisk forbedring? Lenke til kommentar
Wackee Skrevet 11. mars 2015 Del Skrevet 11. mars 2015 Faktisk forbedring. Trackpaden har alle dei gamle funksjonene (multitouch, gestures, høgre- og venstreklikk) men i tillegg kan du konfigurere den til å f.eks. vise alle åpne vinduer i Safari ved å force touche på Safari ikonet i docken eller QuickLook på filer. Lenke til kommentar
blured Skrevet 11. mars 2015 Del Skrevet 11. mars 2015 Kult! Var litt skeptisk til om dette var noe de hadde utviklet for å kunne lage laptopene enda tynnere, eller om det også var en faktisk forbedring. Veldig positiv til at de videreutivkler touchpaden fremfor at de f.eks begynner å rote med berøringsskjermer på laptopene. Lenke til kommentar
Liquidkey Skrevet 11. mars 2015 Del Skrevet 11. mars 2015 Er det ikke lenger mulig å endre rekkefølgen på spillelistene i iTunes? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 11. mars 2015 Del Skrevet 11. mars 2015 Faktisk forbedring. Trackpaden har alle dei gamle funksjonene (multitouch, gestures, høgre- og venstreklikk) men i tillegg kan du konfigurere den til å f.eks. vise alle åpne vinduer i Safari ved å force touche på Safari ikonet i docken eller QuickLook på filer. Gjør trackpaden alene det verdt å oppgradere? Lenke til kommentar
Wackee Skrevet 11. mars 2015 Del Skrevet 11. mars 2015 Det spørst kva du har fra før. Eg skulle uansett ha ny MacBook Pro 13". Valget stod mellom denne til 17590,- eller 2014 modellen til 15990,- Forskjellen er: Litt kraftigere og strømgjerrig prosessor. Økt minnehastighet 1600MHz til 1867MHz (Iflg Apple) 2x SSD hastighet Force Trackpad For min del er disse oppgraderingene verdt 1600,-. Om det er det for andre blir subjektivt. Har du 2014 modellen hadde eg ikkje spandert på en oppgradering enda. Eg kom fra ein 2011 15" MBP, så for meg er det ein stor oppgradering. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 11. mars 2015 Del Skrevet 11. mars 2015 Takk for svar! Jeg har en nesten toppspekket 2013 15" MBP, og den burde holde noen år til. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 Hvor mye ledig minne bør man ha på en MBPr med 8GB minne, når man kun har Safari åpent? Jeg ser at jeg nesten alltid har 0-300 MB ledig minne, men hvis jeg rensker minnet, får jeg 1-3 GB ledig minne. Dette kryper imidlertid jevnt ned igjen til 0-300 MB leding. Er det en minnelekkasje et eller annet sted, eller er dette bare slik OSX allokerer eller forberede minne? Jo mer minne maskinen bruker, jo bedre er det. Hva skal du med 8GB minne, om det ikke blir brukt til noe? 2 Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 Hvor mye ledig minne bør man ha på en MBPr med 8GB minne, når man kun har Safari åpent? Jeg ser at jeg nesten alltid har 0-300 MB ledig minne, men hvis jeg rensker minnet, får jeg 1-3 GB ledig minne. Dette kryper imidlertid jevnt ned igjen til 0-300 MB leding. Er det en minnelekkasje et eller annet sted, eller er dette bare slik OSX allokerer eller forberede minne? Jo mer minne maskinen bruker, jo bedre er det. Hva skal du med 8GB minne, om det ikke blir brukt til noe? Når jeg opplevde en sammenheng mellom lite ledig minne og dårligere ytelse på maskinen, ble det et problem. Jeg vet ikke om det også er slik med Mac, men på WIndows er det i hvertfall slik at man mister mye ytelse når alt minnet er i bruk. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 Er det ikke lenger mulig å endre rekkefølgen på spillelistene i iTunes? Jo, du må klikke på headingen i første kollonnen (nummerkollonnen) i spillelisten først, så ikke den er sortert på noe annet. Så er det bare å dra og slippe... Geir Lenke til kommentar
Liquidkey Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 (endret) Er det ikke lenger mulig å endre rekkefølgen på spillelistene i iTunes? Jo, du må klikke på headingen i første kollonnen (nummerkollonnen) i spillelisten først, så ikke den er sortert på noe annet. Så er det bare å dra og slippe... Geir Nå tenkte jeg på rekkefølgen på selve listene og ikke innholdet i de. Endret 12. mars 2015 av Liquidkey Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 (endret) Nå tenkte jeg på rekkefølgen på selve listene og ikke innholdet i de. Aha. Så vidt jeg vet er de du lager selv sortert alfabetisk. Så da må du døpe dem om. Den vil fortsatt liste automatiske og manuelle for seg. De innebyggede listene tror jeg har fast sortering, så det hjelper det ikke å døpe om. Geir Endret 13. mars 2015 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 (endret) Så hva synes folk om de nye Macbookene? Jeg er personlig glad i Mac, men ser ikke helt poenget. Ja, vel de er bittelitt tynnere og lettere enn Macbook Air. (Som allerede var tynn og lett). Men du ofrer også en del prosessorkraft, batteritid og skjermstørrelse (ift 13-tommersversjonen av Macbook Air). At den bare har en plugg er også veldig spesielt etter min mening, det blir jo et helt vanvittig adapterstyr. Ikke minst er den vanvittig dyr. Jeg forstår bare ikke hvem den er for. Med den reduserte ytelsen og mangelen på porter er jo muligheten for produktivitet svært begrenset, eller i alle fall vanskeliggjort. Ok, så den er sikkert bra til surfing og filmtitting på reise. Men hvis dette er en eneste funksjonalitet du trenger, hvorfor ikke kjøpe et nettbrett? De kan du jo også få med mobilnettverk, slik at du faktisk kan bruke den til slike oppgaver når du reiser. En iPad vil jo koste en tredjedel av prisen også. Er det noen som kan forklare meg hva poenget er med disse maskinene? EDIT: Så en youtube-video nå, av Marques Brownlee (MKBHD). Han sa det i praksis var en tablet med tastatur, uten touch-skjerm ... Er dere enige i den beskrivelsen? Den kjører jo et annet OS da, men bruksområdet ser ut til å være det samme. Endret 13. mars 2015 av Jakoozie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå