RamGuy Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Da har man bestilt seg en MBP Retina Base modell ! Greier ikke vente til den kommer i posten Noen tips til en nybegynner med snart ny pc? Hørt mye om at den overoppheter seg og blir veldig varm til tider. Noe som kan ungåås på et eller annet vis ? Har jeg aldri vært borti, verken med Haswell eller IvyBridge modellene. Hold deg unna Chrome og bruk Safari så får du noe ekstra timer med batteri og mye lavere varmeutvikling. Lenke til kommentar
Kaggen Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 kernel_task bruker 422 MB RAM på min mid '09 MBP med 4 GB RAM. Er dette normalt? Lenke til kommentar
blured Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Med et raskt googlesøk så fant jeg følgende svar: It accumulates all the CPU time for input/output (i/o) processing delays and calculations as well as scheduling of processes and threads. If you watch it after a reboot you will see it starts with minimal RAM and CPU needs and instead grows only when other programs run and need the system services. To slim it down, shut off unneeded ports (WiFi, bluetooth, etc... ) as well as idle / unused programs. If things don't settle down, consider rebooting to ensure no task is stuck or leaking memory. If you have programs doing real work, they will cause the kernel to use both memory and processor time - just watch as you start things to see which other programs are causing this behavior. It's rarely an issue with the kernel - even with badly performing programs - that can't be solved by logging out and back in again. The kernel_task cleans up well and generally takes care to only use the resources needed by the workload. 1 Lenke til kommentar
1BlueAnd1White Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Så NTFS fungerer ikke/dårlig med OS X? FAT32 har vel en begrensning på ca 4GB pr fil, det holder ikke for meg. Hvis jeg leser riktig så har exFat begrensning på 16EB, det burde holde på min toshiba-hdd så fulgte det med et program som gjorde at mac-en min klarer ntfs Lenke til kommentar
c7Nn Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Så NTFS fungerer ikke/dårlig med OS X? FAT32 har vel en begrensning på ca 4GB pr fil, det holder ikke for meg. Hvis jeg leser riktig så har exFat begrensning på 16EB, det burde holde på min toshiba-hdd så fulgte det med et program som gjorde at mac-en min klarer ntfs Hmm, kjøpte en Toshiba 4TB under Black Friday salget, men den formaterte jeg med en gang uten å se om det var noe spennende på den. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Kanskje det kan lastes ned fra Toshiba? Lenke til kommentar
TI-83 Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Noen som vet om det er sannsynlig med prisreduksjon på Apple-produkter snart... Har vel noe med hvordan "krona" utvikler seg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Det er vel tvilsomt, hvor ofte synker egentlig varer i pris her til lands? Lenke til kommentar
blured Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Forbrukerelektornikk er vel nettopp noe som har blitt billigere de siste 10-15 årene, samtidig som norkse lønninger har økt med 60-70% siden år 2000. Husker at monitoren faren min fikk fra jobben på slutten av 90-tallet kostet 26.000 elns. Og en iMac G3 vi betalte nesten 30.000 for. Lenke til kommentar
TI-83 Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Nei jeg vet ikke om Apple vil redusere prisene, men de økte dem jo kraftig for en tid tilbake her da, pga. fall i valutakurs. Jeg syns jo det ville vært "fair" av dem å senke prisene tilbake om krona steg igjen. Nå vet jeg ikke om krona forventes å stige, dog. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 23. januar 2015 Del Skrevet 23. januar 2015 Hva er tryggeste metode å formatere/overskrive en Mac (ssd/hdd) på før man selger den? Er vel ikke nok å bare kjøre vanlig formatering, da info lett kan gjenopprettes? Lenke til kommentar
johanf Skrevet 23. januar 2015 Del Skrevet 23. januar 2015 Hva er tryggeste metode å formatere/overskrive en Mac (ssd/hdd) på før man selger den? Er vel ikke nok å bare kjøre vanlig formatering, da info lett kan gjenopprettes? Bruk filevault til å kryptere disken før du reinstallerer den uten kryptering. Det burde være passe safe, tenker jeg, og raskere enn å bruke "sikker sletting". Lenke til kommentar
Oriuss Skrevet 24. januar 2015 Del Skrevet 24. januar 2015 Noen som vet om det er sannsynlig med prisreduksjon på Apple-produkter snart... Har vel noe med hvordan "krona" utvikler seg. Det skjer nok ikke. All elektronikk har økt i pris nå. Jeg jobber i expert, og apple har hatt den største prisøkningen siden 1 janunar. Kommer til og vøre slik en god stund fremover. Og NTFS på mac er lett. Last ned et program som heter paragon, så kan du bruke dine eksterne HDDer på windows og mac 1 Lenke til kommentar
Solaar Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 Kjapt spml: Min far har en 21,5 " mid 2010 iMac. Han trenger å få oppgradert ram. Iflg denne artikkelen er det plass til opp til 16 gb. Kan jeg bruke 2x8 gb eller må jeg bruke 4x4gb? Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 (endret) Du trenger ikke å fylle alle fire nei, men du burde kjøre to identiske brikker i to-spann da iMac 21,5" mid 2010 benytter dual-channel minne, så for best mulig minneytelse og båndbredde så skal minnebrikker kjøre i to-kanaler. I og med at den ikke støtter quad-channel, altså fire-kanals minne så er det ingen fordel ved å kjøre 4x brikker kontra 2x brikker når det kommer til ytelse og båndbredde. Men kjører du for eksempel 1x eller 3x så mister du støtten for dual-channel og vil i teorien halvere den potensielle båndbredden til minnet på systemet. Når det gjelder valg av minnebrikker så støtter vel iMac 21,5" Mid-2010 en minnefrekvens på opptil 1333MHz, det betyr at valg av 1066MHz ikke er ideelt men i dag så er jo DDR3 ofte standardisert på 1600MHz og du vil fort finne det billigere å kjøpe 2x 8GB 1600MHz kontra 1333MHz, og det trenger du ikke å bekymre deg for da iMac sin EFI firmware automatisk setter minnebrikkene til 1333MHz selv om du benytter brikker på 1600MHz, så finner du 1600MHz brikker til en bedre pris enn 1333MHz så skal du kunne benytte disse uten problemer. Endret 29. januar 2015 av RamGuy 2 Lenke til kommentar
Solaar Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 (endret) Tusen takk for fint og utfyllende svar! Endte opp med 2x4gb, siden det allerede sitter 2x2 i den. Det ble en del billigere og jeg vil tro det holder med 12 gb RAM for de. Endret 30. januar 2015 av Solaar Lenke til kommentar
TI-83 Skrevet 31. januar 2015 Del Skrevet 31. januar 2015 Det skjer nok ikke. All elektronikk har økt i pris nå. Jeg jobber i expert, og apple har hatt den største prisøkningen siden 1 janunar. Kommer til og vøre slik en god stund fremover. Trist. Det er råta dyrt. Skal man ha en firekjerners Mac må man ut med nærmere 20k. Alle Mac Mini og MacBook Pro 13'' har i alle fall bare tokjerners. Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 31. januar 2015 Del Skrevet 31. januar 2015 Det skjer nok ikke. All elektronikk har økt i pris nå. Jeg jobber i expert, og apple har hatt den største prisøkningen siden 1 janunar. Kommer til og vøre slik en god stund fremover. Trist. Det er råta dyrt. Skal man ha en firekjerners Mac må man ut med nærmere 20k. Alle Mac Mini og MacBook Pro 13'' har i alle fall bare tokjerners. Du får fire kjerners Mac fra 12.590,-. At NOK har falt kraftig i verdi den siste tiden kan nok ikke skyldes på Apple. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 31. januar 2015 Del Skrevet 31. januar 2015 Har du sett andre som hever prisen såpass..? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 31. januar 2015 Del Skrevet 31. januar 2015 Tesla satte vel opp de norske prisene med nær 10%, eller 70 000 kroner for den dyreste modellen. Diamanter, for de som er i det markedet, ventes å stige med 20%. Ingen vil selge med tap over tid, så prisene på alt som er avhengig av dollaren vil stige. Geir 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå