Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Har fått et lite brudd på strømkabelen til min MBA, som er litt over ett år gammel. Hvordan er Apple med reklamasjon på slikt? Vanskelige å ha med å gjøre eller bør det gå greit?

Går ikke igjennom. Her må du nok kjøpe et nytt strømadapter.

(Gjerne oppdater oss på hvordan det går om du prøver).

 

Det gikk gjennom for meg, så det er tydeligvis ikke noen etablert praksis for slike saker.

 

Jaha? Nytt for meg.

Hvor ble den innlevert og hvilken type skade? Fikk du ny på stedet, eller ble den 'swappet'?

Lenke til kommentar

 

 

 

Har fått et lite brudd på strømkabelen til min MBA, som er litt over ett år gammel. Hvordan er Apple med reklamasjon på slikt? Vanskelige å ha med å gjøre eller bør det gå greit?

Går ikke igjennom. Her må du nok kjøpe et nytt strømadapter.

(Gjerne oppdater oss på hvordan det går om du prøver).

 

Det gikk gjennom for meg, så det er tydeligvis ikke noen etablert praksis for slike saker.

 

Jaha? Nytt for meg.

Hvor ble den innlevert og hvilken type skade? Fikk du ny på stedet, eller ble den 'swappet'?

 

Såvidt jeg ser er det jo rimelig tydelig at det er en svakhet i konstruksjonen når det er så mange som opplever samme problemet. Har alltid god "sving" på kabelen når den kveiles opp og har ikke skarp vinkel på kabelen når jeg har maskinen tilkoblet strøm, så den har ikke vært utsatt for noe unormal bruk. Skal gi beskjed når jeg har ringt Apple, forhåpentligvis kommer de bare med swap på døren og tar den gamle med seg.

 

Gir meg ikke på denne helt med det første, ringer i morgen så jeg har et par dager å krangle på før jeg drar til utlandet på nyåret. Skal gi beskjed her hva utfallet blir. :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Har fått et lite brudd på strømkabelen til min MBA, som er litt over ett år gammel. Hvordan er Apple med reklamasjon på slikt? Vanskelige å ha med å gjøre eller bør det gå greit?

Går ikke igjennom. Her må du nok kjøpe et nytt strømadapter.

(Gjerne oppdater oss på hvordan det går om du prøver).

 

Det gikk gjennom for meg, så det er tydeligvis ikke noen etablert praksis for slike saker.

 

Jaha? Nytt for meg.

Hvor ble den innlevert og hvilken type skade? Fikk du ny på stedet, eller ble den 'swappet'?

 

Den måtte leveres inn til "service", og etter ca. 2 uker fikk jeg ny i butikken. Husker ikke om den ble swappet, eller om jeg fikk en helt ny vare. Levert inn i Eplehuset i Trondheim sentrum for 2 år siden.

 

Skaden var brudd på ledningen (eller rettere sagt isolasjonen) oppe med magsafe-kontakten.

Lenke til kommentar

 

 

Har fått et lite brudd på strømkabelen til min MBA, som er litt over ett år gammel. Hvordan er Apple med reklamasjon på slikt? Vanskelige å ha med å gjøre eller bør det gå greit?

Går ikke igjennom. Her må du nok kjøpe et nytt strømadapter.

(Gjerne oppdater oss på hvordan det går om du prøver).

 

Det gikk gjennom for meg, så det er tydeligvis ikke noen etablert praksis for slike saker.

 

Jeg har fått byttet en håndfull ganger over de siste årene, så imo er det absolutt en etablert praksis.

Lenke til kommentar
Fikk beskjed fra Apple om å stikke innom Eplehuset i Stavanger, så da går turen innom der når jeg er tilbake. Satser på at det går greit for seg, han på support-telefonen visste akkurat hva det dreide seg om og prosedyren.

 

Hadde et lignende problem for noen uker siden. Min ble sendt til Deltaservice via Elkjøp, men konklusjonen falt ikke helt i min favør. Så vidt jeg skjønner ble kabelen kastet, men gjenstår fortsatt å se om Elkjøp selv har tenkt til å erstatte den.

Lenke til kommentar

Her er det viktig å skille på garanti og reklamasjon, garantivilkår er det noe produsent selv står inne for og her vil slitasje / brudd på kabel i de fleste tilfeller få avslag på garanti.

 

Reklamasjon er en lovfestet rett i Norge for å forsikre privatpersoner (forbruker), denne strekker seg ofte en god del lenger enn hva standardvilkårene som produsenter opererer med i henhold til sine garantibestemmelser.

 

At Deltaservice nekter deg service fordi strømadapter bryter med garantivilkårene og servicerutinene til Apple, så kan det godt være at det går igjennom på reklamasjon. På bærbare maskiner og strømadapter så er det vel fem års reklamasjonsrett som gjelder og den tilsier jo at produktet skal fungere i denne perioden ved normal bruk. Om den har blitt slutt ved normal bruk så skal dette dekkes av reklamasjonsretten helt uavhengig av garantivilkårene til produsent.

 

 

Problemet her er jo at det fort blir "ord-mot-ord", for hvem kan vel bevise / motbevise at skaden har oppstått av normal bruk eller ikke? Men i de fleste tilfeller så vil forbruker stortsett alltid vinne i slike saker. Er produsent / forhandler kranglete så melder man inn til forbrukerrådet (veldig enkelt, gjøres elektronisk via nettsidene) og de fleste gir seg allerede der. Skulle det av en eller annen grunn ikke gå via forbrukerrådet så kan man ta det videre til FTU.

 

Utfordringen her er at Deltaservice som autorisert verksted ikke sitter som forhandler, og står jo helt utenfor noe ansvarsområdet og trenger jo ikke å yte nada kundeservice mot deg som kunde. Noe som setter forhandler i en lei klemme for de må jo bare gå utifra det verkstedet sier, men samtidig sitter de da med en misfornøyd kunde og risikerer at det hele blir tatt videre med forbrukerrådet som fort vil presse de som forhandler til å imøtekomme kunden, mens de samtidig sitter med en servicepartner som ikke gjør nada. Blir fort et stort tapsprosjekt hele greia.

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ble introdusert med Mavericks, og videreført i Yosemite. Men med mindre du har kjøpt maskinen med Mavericks eller nyere, evnt har kjørt en clean install så får du visstnok ikke tilgang til det uten videre. Men denne hacken skal visstnok løse "problemet". Edit: Kommentarfeltet skriver at det ikke lenger fungerer med Yosemite.

Endret av blured
Lenke til kommentar

Problemet her er jo at det fort blir "ord-mot-ord", for hvem kan vel bevise / motbevise at skaden har oppstått av normal bruk eller ikke? Men i de fleste tilfeller så vil forbruker stortsett alltid vinne i slike saker. Er produsent / forhandler kranglete så melder man inn til forbrukerrådet (veldig enkelt, gjøres elektronisk via nettsidene) og de fleste gir seg allerede der. Skulle det av en eller annen grunn ikke gå via forbrukerrådet så kan man ta det videre til FTU.

 

Nei, det er det. Får prøve å spørre om reklamasjon, og se hva som skjer. Takk for godt innlegg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...