Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hva mener du? Apple TV viser 720P eller 1080P, det som kommer frem på din 4K er oppskalering av 720P eller 1080P avhengig av hva du har satt din Apple TV til. En MacBook Air kan også vise 720P og 1080P på din 4K TV, den klarer dog ikke å kjøre native 4K oppløsning om det er det du sikter til. Det klarer heller ikke din Apple TV.

 

Nei, det kommer ikke noe bilde i det hele tatt fra min MBA på tven, det er det som er problemet. bruker en HDMI med mini displayport til HDMI adapter, den samme jeg brukte på forrige mac'en. Men tv'en dukker ikke opp i skjerminnstillinger.

 

 

Nevermind, nå fungerer det plutselig.

Lenke til kommentar

Et litt "teknisk" spørsmål:

 

Har en Mac Mini Server 2011, som har plass til 2 harddisker. Tidligere, med HDD, så kunne jeg nesten doble hastigheten ved å sette de i RAID. Senere kjøpte jeg SSD, som jo er raskere enn det igjen. Men - jeg lurer på, hvis jeg bruker 2x SSD, og setter de i RAID (snakker striped her), vil hastigheten øke vesentlig da også?

 

Det jeg tenker på, når jeg spør om dette, er at det jo er begrensninger på "grensesnittet". Det er SATA, men jeg vet ikke mer. Hva tror dere?

 

(Et annet spørsmål, vil det ha noen merkbar effekt til vanlig bruk?)

Lenke til kommentar

Kort svar: Ja. Du vil merke en forskjell med to 2 SSDs i RAID 0, kontra en singel SSD.

 

Hvor mye da, cirka? :p

 

Nei tenkte bare det kunne bli begrenset av type SATA... men det er forøvrig ikke SATA 1.0 på denne (150 MB/s), siden jeg allerede har målt høyere. Jeg får 140 write og 420 read nå, med 1x SSD. Da er det vel ikke SATA 300 heller? Altså SATA 600... da burde det vel være nok til å dekke 2x SSD, selv om 420*2 = 840 > 600... nei jeg vet ikke helt om jeg resonnerer riktig her nå?

 

Men takk for svar.

Lenke til kommentar

Det er ikke slik en SATA-kontroller fungerer. SATA3 aka SATA 600 støtter 600 mbps skriv og les per port, SATA3 aka SATA 300 støtter 600 mbps skriv og les per port, og SATA1 aka SATA 150 støtter 150 mbps skriv og les per port.

 

Det er forskjellig hvor mye kontroller støtter av aggregerte hastigheter, altså hastighet over flere porter. Men med Intel SATA kontroller så skal du fint klare å kjøre 2x SSD i RAID0 uten å tape noe særlig av hastighet. SSD skalerer forøvrig veldig bra i et RAID1 oppsett så du burde se nesten en ren dobling av lese og skrivehastigheter.

 

 

Med andre ord så burde ikke dette være noe problem i det hele tatt, du kan fint kjøre 2x SSD med 600 mbps på SATA3 porter og få fullhastighet av begge.

Lenke til kommentar

Det er ikke slik en SATA-kontroller fungerer. SATA3 aka SATA 600 støtter 600 mbps skriv og les per port, SATA3 aka SATA 300 støtter 600 mbps skriv og les per port, og SATA1 aka SATA 150 støtter 150 mbps skriv og les per port.

 

Det er forskjellig hvor mye kontroller støtter av aggregerte hastigheter, altså hastighet over flere porter. Men med Intel SATA kontroller så skal du fint klare å kjøre 2x SSD i RAID0 uten å tape noe særlig av hastighet. SSD skalerer forøvrig veldig bra i et RAID1 oppsett så du burde se nesten en ren dobling av lese og skrivehastigheter.

 

 

Med andre ord så burde ikke dette være noe problem i det hele tatt, du kan fint kjøre 2x SSD med 600 mbps på SATA3 porter og få fullhastighet av begge.

 

Kult. :D

 

Blir vel en kjapp maskin, da... si 250 write og 800 read... :D

 

Det er ganske god CPU på denne... så en test, den scorer cirka det samme som de i de nye MacBook Pro 13''... er 4-kjerners i7 2.0 GHz. Selv om den er 3,5 år gammel... :D

Lenke til kommentar

Har fått et lite brudd på strømkabelen til min MBA, som er litt over ett år gammel. Hvordan er Apple med reklamasjon på slikt? Vanskelige å ha med å gjøre eller bør det gå greit?

Går ikke igjennom. Her må du nok kjøpe et nytt strømadapter.

(Gjerne oppdater oss på hvordan det går om du prøver).

Lenke til kommentar

Hei

Har enda ikke kjøp meg ny mac fordi jeg rett og slett ikke kan bestemme meg. Så om dere får et max budsjett på 13-14000. Hvilken vil dere anbefale? Ikke Imac..

Daglig jobbing, skole, safari, photoshop, FCPX og litt bildebehandling.

Legg gjerne med alle specs med prossesor, ram og harddisk osv. :)

Takker for svar!

Lenke til kommentar

 

Har fått et lite brudd på strømkabelen til min MBA, som er litt over ett år gammel. Hvordan er Apple med reklamasjon på slikt? Vanskelige å ha med å gjøre eller bør det gå greit?

Går ikke igjennom. Her må du nok kjøpe et nytt strømadapter.

(Gjerne oppdater oss på hvordan det går om du prøver).

 

Det gikk gjennom for meg, så det er tydeligvis ikke noen etablert praksis for slike saker.

Lenke til kommentar

Hei

Har enda ikke kjøp meg ny mac fordi jeg rett og slett ikke kan bestemme meg. Så om dere får et max budsjett på 13-14000. Hvilken vil dere anbefale? Ikke Imac..

Daglig jobbing, skole, safari, photoshop, FCPX og litt bildebehandling.

Legg gjerne med alle specs med prossesor, ram og harddisk osv. :)

Takker for svar!

For max 13-14.000 blir det enten MacBook Air, MacBook Pro 13'' eller Mac Mini. Hvis du ikke trenger mobil data så får du mest "kraft" for penga med Mac Mini.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...