Merko Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 Noen her som har greie på Mac Mini som plex server (htpc)? Jeg funderer på å sette opp en slik løsning hjemme. Ser for meg en NAS til lagring, om ikke andre har bedre forslag. Har følgende krav til oppsett: - 6tb lagringsplass (6x2 tb disker, speilet i RAID) - Mac Mini (hvilken modell bør jeg ha) som kjører plex server og plex home theatre (koblet til TV med hdmi) - Mulighet for å lagre Lightroom-biblioteket mitt på NAS-en, om det blir brukbar ytelse? - Mulighet for å kunne streame/transkode til andre enheter i heimen via Plex iOS appen. - Mulighet for å styre torrents og administrere serveren når jeg ikke er hjemme - Mulighet for å streame fra biblioteket når jeg ikke hjemme Så, er det noen som har noen erfaringer her? Vil ha et enkelt og smart oppsett. Er også avhengig av en slags backup til NAS-en, hvordan gjør man det enklest? Pr nå kjører jeg bare time machine fra den andre macen jeg har, men det blir jo altfor lite plass til 6tb. Er smertelig klar over at raid ikke kan fungere som backup, men er det den løsningen som ofte blir praktisert til "uviktige" ting som filmer, tv-serier etc? Hm. Jeg ville nok ha vurdert en Synology NAS, som har støtte for Apps, deriblant Plex Server. Så kan du evt bruke en Chromecast til 270kr som du putter i TVen som viser innholdet via feks nettbrett \ telefon. Du kan teste "demo" av Synology OS'et (nettleser bassert) her: https://www.synology.com/en-us/dsm/live_demo Jeg er fornøyd med det ------- Da fikk jeg bestilt en Macbook Pro Retina 15" igår kveld. blir artig. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 Synology eller Qnap er nok veien å gå for NAS ja, men ikke gå for en av de rimeligste løsningene da de har litt svak maskinvare for transcoding med Plex Server. Tenkte du Mac mini som HTPC? Og en NAS ved siden av for lagring? I så fall ville jeg ha kjørt Plex Server på Mac mini da den vil være langt mer fleksibel og kapabel hva gjelder maskinvare osv.. Men om den som HTPC er utelukkende tiltenkt å kjøre Plex Server og Plex Home Theather og ingenting annet så blir fort Mac mini litt overkill. Om det skal brukes til øvrige ting så kan jeg forstå det. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 Takk for svar. Hm, er ikke lett å velge løsning. Heller vel kanskje mest mot Plex Server på Mac Mini som HTPC under tv-en ja, da den er mer fleksibel enn et NAS i så måte. Vil helst få fatt i en 2011-2012 modell brukt, da det blir litt voldsomt å kjøpe en ny en til det formålet. Av lagring tenker jeg kanskje et eksternt raid-kabinett kunne være noe? F.eks et kabinett som støtter RAID5? Dermed har jeg en sikkerhet for mediefilene (selv om det ikke er en backup i så måte). Ulempen er naturligvis Lightroom-filene jeg er så redd for. Ønsker å kunne redigere disse fra macbooken mens de ligger trygt lagret på Minien/raid-kabinettet. Bør jeg da sette opp backup med f.eks carbon copy cloner kun for bildene (til en annen ekstern hdd), og la raidet ta hånd om mediefilene? Blæ, ble en del rot det her ser jeg. Skal ikke være lett, er jammen nok å sette seg inn i Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 Mac mini med ekstern RAID over Thunderbolt er vel veien å gå da, det burde jo fungere fint også bare slenger du inn Mac OS X Server og deler via Mac mini og kjører Plex Server og Plex Home Theater derfra. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 Mhm, det kan funke. Må man ha OS X server? Som sagt er det kun Plex som blir "server"-funksjonen, foruten at jeg kommer til å bruke "back to my mac" fra macbooken for å administrere den når jeg ikke er hjemme. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 Er vel fordelaktig så du kan få satt opp TimeMachine Backup fra din MacBook Pro også mot Mac mini? Da kan også Mac mini sentralisere og cache Software Updates så de ligger klare til du kommer hjem så slipper du å laste de ned fra nettet og litt sånt. Et must er det jo ikke, men ser vel ingen grunn til å ikke legge inn Mac OS X Server, det er jo nå bare et lite tillegg til Mac OS X og ikke et eget system så tar jo ikke mye energi å legge inn. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 Forsåvidt en god idé det. Man får vel bare noen ekstra funksjoner, med det gode, gamle i bunn. Mulig dette blir litt off-topic, men tar en sjangs: Om jeg velger raid5, kan jeg kjøpe 3 disker a 4tb til å begynne med, for så å utvide med 1 tilsvarende disk etterhvert? Eller medfører det at jeg må slette alt og bygge opp på nytt? Har 0 erfaring med raid fra tidligere, så dette må læres. Kabinettet jeg vurderer er http://www.amazon.com/dp/B00CQOYG30/ref=pe_385040_30332200_pe_309540_26725410_item Jeg vil anta diskene som inngår i raidet må være formatert på mac-vis aka HFS+? Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 Skal normalt ikke være et problem å ekspandere med flere disker i et RAID-oppsett, bare pass på at du velger riktig RAID-konfigurasjon til å starte med. Skal du gå fra RAID5 til RAID6 så må du starte fra scratch. RAID5 er nok uansett veien å gå, de færreste har vel behov for RAID6 til hjemmebruk, hvertfall ikke med såpass relativt få antall disker. Jeg ville nok sett meg om etter et RAID-kabinett som støtter Thunderbolt, noe ala dette; http://www.amazon.com/Akitio-Thunder2-Quad-enclosure-Thunderbolt/dp/B00LMON6Z4/ref=sr_1_8?s=electronics&ie=UTF8&qid=1419079264&sr=1-8&keywords=thunderbolt+raid Hvorfor? For med Thunderbolt så vil diskene oppføre seg som lokale disker. Thunderbolt fungerer som en utvidelse / eksternt PCI-Express kobling så du slipper alt som heter delay og det hele og alt vil styres native av software RAID i Mac OS X (eller annen programvare du velger å kjøre for software RAID) mens med USB3.0 så vil det oppføre seg som ekstern lagring og da må RAID-oppsettet gjøres lokalt i kabinettet og da vil du fort ende opp men endel funky løsninger og som fort kan bli et problem om selve kabinettet går til helvete for da er det fort helt avhengig av å finne et helt identisk kabinett med de samme kontrollerne for lesing av RAID-oppsettet. Alternativt så har du eSATA som også vil fungere som lokale disker, og hvor du kan styre software RAID fra Mac OS X eller annen ønsket programvare. Men Mac mini har vel aldri blitt levert med eSATA så da må du begynne med Thunderbolt til eSATA overganger og annet tullball og det er lite gunstig. Du har diverse løsninger fra LaCie, Western Digital osv hvor du får eksterne løsninger med ferdig oppsett av RAID5 osv.. Disse kan du jo kjøre over USB3.0 men det vil jo være de minst fleksible og mest låste løsningene og hvor du fort sitter med skjegget i postkassa om noe først tar kvelden. Den store fordelen med Thunderbolt er at du i prinsippet kjører diskene lokalt på Mac mini, bare i et ekstern kabinett. Med USB3.0 så kjører diskene som eksterne enheter noe som ikke er ideelt på noen måte. Du må jo da også passe på å få en ny Mac mini som da støtter USB3.0 for med USB2.0 så blir du begrenset voldsomt hva gjelder ytelse også. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 Ser faktisk ikke ut som Mac OS X har innebygget støtte for RAID5 eller RAID6 software RAID, det er jo temmelig tragikomisk.. Så du må belage deg på tredjepartsprogramvare for å få satt dette opp. Da kan det vel være at en ekstern løsning med ferdigoppsatt RAID5 kanskje er en mer logisk løsning uansett. Lenke til kommentar
rasivert Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 Kommer syklende inn i tråden for å melde om en fin kombo: MacBook Pro 15" Retina Asus ROG G751JY Mac for jobb/produksjon PC for gaming Thumbs up Lenke til kommentar
Merko Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 Kommer syklende inn i tråden for å melde om en fin kombo: MacBook Pro 15" Retina Asus ROG G751JY Mac for jobb/produksjon PC for gaming Thumbs up Grattis.Ble en Macbook pro 15 her med Samsung UHD 28". Ikke så mye til Gaming, men mer jobb. Blir spennende når pakkene kommer frem 1 Lenke til kommentar
Niram Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 Er det grei skuring å dele disken på en Mac mini, slik at jeg får tilgang fra et annet eksternt nettverk? Tenker om jeg kan ha bildene i lightroom liggende på den hjemme, samtidig som jeg jobber på dem uansett hvor jeg er. Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 (endret) Hva er logikken i at min apple tv til 650kr klarer å vise et bilde på 4K tv, men ikke min macbook air som er vesentlig kraftigere? Endret 20. desember 2014 av Thomas_H Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 Hva mener du? Apple TV viser 720P eller 1080P, det som kommer frem på din 4K er oppskalering av 720P eller 1080P avhengig av hva du har satt din Apple TV til. En MacBook Air kan også vise 720P og 1080P på din 4K TV, den klarer dog ikke å kjøre native 4K oppløsning om det er det du sikter til. Det klarer heller ikke din Apple TV. 1 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 Kanskje noe off-topic, men spør alikavel. 1) Hvor finner jeg Thunderbolt > Displayport (stor) adapter? 2) Hvor finner jeg Displayport (Stor) ledning? (Lengde betyr ingenting så lenge den er lengre enn 0.5m) Må være en Norsk nettbutikk. Begge ledningene\adapterene må ha støtte for 4K (DP1.2) Kan forøvrig også være Thunderbolt > Displayport(Stor) ledning. Tips? Lenke til kommentar
Sylar Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 (endret) Kanskje noe off-topic, men spør alikavel. 1) Hvor finner jeg Thunderbolt > Displayport (stor) adapter? 2) Hvor finner jeg Displayport (Stor) ledning? (Lengde betyr ingenting så lenge den er lengre enn 0.5m) Må være en Norsk nettbutikk. Begge ledningene\adapterene må ha støtte for 4K (DP1.2) Kan forøvrig også være Thunderbolt > Displayport(Stor) ledning. Tips? Ble litt usikker på hva du var ute etter, men kanskje noe slikt kan passe: https://www.komplett.no/matrox-mini-displayport-to-dp-adapter/484620 Vet ikke om den støtter 4K. Ev: https://www.komplett.no/displayport-cable-dp-m-dp-mini-m-2-m/612688 (Mulig jeg misforstår.) Endret 21. desember 2014 av Sylar Lenke til kommentar
Merko Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 (endret) Kanskje noe off-topic, men spør alikavel. 1) Hvor finner jeg Thunderbolt > Displayport (stor) adapter? 2) Hvor finner jeg Displayport (Stor) ledning? (Lengde betyr ingenting så lenge den er lengre enn 0.5m) Må være en Norsk nettbutikk. Begge ledningene\adapterene må ha støtte for 4K (DP1.2) Kan forøvrig også være Thunderbolt > Displayport(Stor) ledning. Tips? Ble litt usikker på hva du var ute etter, men kanskje noe slikt kan passe: https://www.komplett.no/matrox-mini-displayport-to-dp-adapter/484620 Vet ikke om den støtter 4K. Ev: https://www.komplett.no/displayport-cable-dp-m-dp-mini-m-2-m/612688 (Mulig jeg misforstår.) Jepp, er noe sånt jeg er ute etter. Men jeg trenger til 4K oppløsning. DisplayPort til mini Displayportkab. 2 m Oppløsning opptil 2560 x 1600Edit: Spurte Komplett på Live Chat. de har ingen displayport kabler\adaptere som støtter 4K. Endret 21. desember 2014 av Merko. Lenke til kommentar
Sylar Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 Her:https://www.dustinhome.no/product/5010651177/mini-displayport---displayport-male-cable-2mMer om kabelen:http://www.gefen.com/kvm/dcable.jsp?prod_id=9098 Gefen DisplayPort cables offer resolutions up to 3840x2400x60Hz. Og det beste til sist: 845 kr Lenke til kommentar
Merko Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 Takk.. Kvalmende pris ja. Bestilte en, så får jeg heller bruke angrefrist (for første gang), om det viser seg at det medfølger kabel i skjermpakken + at jeg kan bruke mini dp > dp adapteret jeg har fra før av. Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 Hva mener du? Apple TV viser 720P eller 1080P, det som kommer frem på din 4K er oppskalering av 720P eller 1080P avhengig av hva du har satt din Apple TV til. En MacBook Air kan også vise 720P og 1080P på din 4K TV, den klarer dog ikke å kjøre native 4K oppløsning om det er det du sikter til. Det klarer heller ikke din Apple TV. Nei, det kommer ikke noe bilde i det hele tatt fra min MBA på tven, det er det som er problemet. bruker en HDMI med mini displayport til HDMI adapter, den samme jeg brukte på forrige mac'en. Men tv'en dukker ikke opp i skjerminnstillinger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå