Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

Noen som har installert Windows 7 Boot Camp med USB stick på en Mac Pro 3.1?

får det ikke til, havner på gray screen og sånn strek som blinker.

har også fått No boot device. må resette Pram for å få igang maskinen igjen.

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

Hei.

 

Har planer om og kjøpe meg en Macbook Pro de nærmeste dagene, men er litt usikker på hvilken model jeg skal gå for.

 

Den skal brukes til både bilde- og videoredigering, men sikkert en del andre ting.

 

Det står mellom

MacBook Pro 15.4" Retina Display (2.5Ghz i7, 512flash drive)

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/MACBPMGXC2HA/macbook-pro-15-4-retina-display-mgxc2

 

Og samme Mac, bare i 2.8Ghz i7.

 

Skal forøvrig brukes sammen med denne skjermen når den står "stasjonært".

http://www.elkjop.no/product/data/pc-skjerm/SAMLU28D590DS/samsung-u28d590d-28-uhd-led-skjerm

 

Ellers, blir det en 'stand' til laptopen slik som denne:

8b33049515.jpg

 

 

Litt usikker på om det er verdt de kronene ekstra fra 2.5 til 2.8Ghz. Noen som har erfaring med dem?

Tenker jo litt langsiktet, så kanskje greit med litt futt i den, slik at den lever noen år hvertfall?

 

Edit: Noen som har erfaring med 4K Film redigering med Macbook Pro? Fungerer det? Vet at Mac Pro er best, men pr dags dato ønsker jeg primært en laptop, så får jeg heller invistere i annet utstyr senere.

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Skulle tro maskinen ble varmere med lokket igjen...

 

Men uansett er det jo ganske fett da. Det jeg irriterte meg over når jeg hadde bærbar var at jeg ikke kunne skru av laptop-skjermen når jeg brukte den med ekstern skjerm.

Så lenge man er koblet til ekstern skjerm og strømkabelen er i, så er den våken heletiden.

 

Ser litt penere ut, samtidig som det sparer noe plass. :)

Lenke til kommentar

Så lenge man er koblet til ekstern skjerm og strømkabelen er i, så er den våken heletiden.

 

Ser litt penere ut, samtidig som det sparer noe plass. :)

Ja, det er jo sant. Men det viktigste må vel være at mac-skjermen skrur seg av, slik at man slipper 2 skrivebord med forskjellig oppløsning (veldig klønete)...

Lenke til kommentar

Sylar: Maskinen er tegnet for at viftene skal fungere godt både når den er lukket og når den er åpen. Sitter på omtrent det samme oppsettet som Merko. linket til, og opplever faktisk mindre viftestøy når den står slik enn når den ligger i fanget mitt f.eks. (Aluminium leder varme raskt, så når den ikke er i kontakt med andre materialer som samler opp varme, er det lettere for viftene å få vekk opphetingen).

 

Det eneste som krever at en må åpne lokket på maskinen er når en skal skru den på etter å ha skrudd den helt av, (men det skjer vel kanskje en gang i mnd elns for min del..).

 

Sitter forøvrig vanligvis med 2 skrivebord med forskjellig oppløsning... :green: Synes det er ganske digg når jeg jobber, for da har jeg alt som krever min fokus på hovedskjermen (27"), og browser, spotify osv på den lille (MBPr 15") (ting som egentlig ikke skal ta noe oppmerksomhet fra meg).

Lenke til kommentar

De beste tilbudene jeg har sett er vel når DNB gir 20% på alt hos Expert og XXL om en betaler med kredittkort. (Har vel sett det to ganger ila denne høsten, og er kanskje en mnd siden sist). Ellers så er det ganske sjeldent gode tilbud på Apple sine produkter, butikkene som selger de har mildt sagt ganske liten fortjeneste på de.

Lenke til kommentar

Sylar: Maskinen er tegnet for at viftene skal fungere godt både når den er lukket og når den er åpen. Sitter på omtrent det samme oppsettet som Merko. linket til, og opplever faktisk mindre viftestøy når den står slik enn når den ligger i fanget mitt f.eks. (Aluminium leder varme raskt, så når den ikke er i kontakt med andre materialer som samler opp varme, er det lettere for viftene å få vekk opphetingen).

Interessante greier. :)

 

Hadde vært bra...

Lenke til kommentar

Skal tømme en MacBook pro i morgen og gjøre denne klar for min søster. Tips til en effektiv metode? Har allerede sikkerhetskopiert alle filer jeg ønsker over på min nye maskin.

 

Lag en Yosemite USB boot drive: http://www.macworld.com/article/2367748/how-to-make-a-bootable-os-x-10-10-yosemite-install-drive.html

 

Boot fra USB, åpne diskverktøy, velg disken (antar du ikke har så mange) du vil innstallere på, klikk på fanen "Partisjoner". I dropdown-menyen hvor det står "Nåværende", velg 1 partisjon, formater denne som "Mac OS Extended (journalført)". Klikk utfør.

 

Lukk diskverktøy, klikk innstaller, velg disken du nettopp formaterte og resten klarer du fint selv. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen her som har greie på Mac Mini som plex server (htpc)? Jeg funderer på å sette opp en slik løsning hjemme. Ser for meg en NAS til lagring, om ikke andre har bedre forslag. Har følgende krav til oppsett:

 

- 6tb lagringsplass (6x2 tb disker, speilet i RAID)

- Mac Mini (hvilken modell bør jeg ha) som kjører plex server og plex home theatre (koblet til TV med hdmi)

- Mulighet for å lagre Lightroom-biblioteket mitt på NAS-en, om det blir brukbar ytelse?

- Mulighet for å kunne streame/transkode til andre enheter i heimen via Plex iOS appen.

- Mulighet for å styre torrents og administrere serveren når jeg ikke er hjemme

- Mulighet for å streame fra biblioteket når jeg ikke hjemme

 

Så, er det noen som har noen erfaringer her? Vil ha et enkelt og smart oppsett. Er også avhengig av en slags backup til NAS-en, hvordan gjør man det enklest? Pr nå kjører jeg bare time machine fra den andre macen jeg har, men det blir jo altfor lite plass til 6tb. Er smertelig klar over at raid ikke kan fungere som backup, men er det den løsningen som ofte blir praktisert til "uviktige" ting som filmer, tv-serier etc?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...