Heinseberg Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 Hei Når jeg trykker den "play" knappen på tasataturet (mellom spol fra og tilbake), da åpnes Itunes. Er det mulig å endre til at Spotify feks åpnes i steden? Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 Ser sånn ut: http://lifehacker.com/5651055/free-your-macs-media-keys-from-itunes-no-manual-hacking-required Lenke til kommentar
koots Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 Har mer eller mindre alltid Spotify åpent på Mac'en og mediaknappene fungerer til å kontrollere Spotify. Husker ikke at jeg har gjort noe for å få det slikt. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 Det gjelder for det åpne programmet du brukte sist og som kan spille musikk. Men hvis ingen åpne programmer kan spille musikk, åpner den iTunes. Lenke til kommentar
Schaadenfreude Skrevet 8. november 2014 Del Skrevet 8. november 2014 Hva er e-postadressen til kundestøtte for Apple? Vil helst ikke ringe. Lenke til kommentar
blured Skrevet 8. november 2014 Del Skrevet 8. november 2014 Er 99% sikker på at Apple ikke gir kundesupport over email, de har valgt å kun bruke support som skjer direkte. Alternativene dine fra Norge er altså å ringe de, eller å bruke Eplehuset (da deres serviceavdelinger er sertifiserte av Apple - servicelink her). Alternativt så kan du bruke Apple sine forum for hjelp, eventuelt forumet her på diskusjon.no. Lenke til kommentar
Schaadenfreude Skrevet 8. november 2014 Del Skrevet 8. november 2014 Greit. Jeg fant ikke noe e-post, så da regner jeg med at det stemmer. Ringer i morgen. Jeg får beskjed om at passordet mitt for Apple-ID-en er feil, selv om jeg har dokumentert ned dette og vet at det er riktig. Prøvde å få tilsendt nytt passord pr. e-post, men mottar ingenting. Så jeg sitter litt fast. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 (endret) Et raskt forslag til et gratis videoredigeringsprogram? Det eneste jeg trenger er noe som kan trimme klipp og sette sammen flere klipp til en video . Edit: Ja.... og DER fikk jeg det til i iMovie . Endret 11. november 2014 av Juliess Lenke til kommentar
Munty Skrevet 12. november 2014 Del Skrevet 12. november 2014 Greit. Jeg fant ikke noe e-post, så da regner jeg med at det stemmer. Ringer i morgen. Jeg får beskjed om at passordet mitt for Apple-ID-en er feil, selv om jeg har dokumentert ned dette og vet at det er riktig. Prøvde å få tilsendt nytt passord pr. e-post, men mottar ingenting. Så jeg sitter litt fast. Hvis du har glemt, eller noe har skjedd med passordet på Apple-ID-en din, og ingen av de to gjenopprettingsfunksjonene fungerer (sikkerhetsspørsmål og bekreftelsesepost), er du nødt til å henvende deg til Apple via telefon. Det kan ikke Eplehuset eller en annen APR hjelpe med. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Tar dere backup av tv-serier, filmer etc? Jeg har en Macbook Pro med knøttliten SSD på 128 gb. I tillegg har jeg en ekstern harddisk med mediafiler på. Bilder, tv-serier, filmer etc. Nå er jeg litt usikker på hvordan jeg enklest mulig skal kunne ta backup av denne eksterne disken. Har sett for meg noen muligheter: Alt 1: Ta backup av alt til skyen (crashplan). Et stort minus her er at det vil ta år og dag, har en svært dårlig opplasting på linja. Alt 2: Kjøpe enda en ekstern harddisk og klone den andre disken til den via carbon copy cloner. Minuset her er at jeg får enda en disk å drasse rundt på, noe som ødelegger portabiliteten litt. Alt 3: Bruke Time Capsule til å ta backup av både intern ssd og ekstern disk med mediafiler. Hva tror dere? Er ute etter et enkelt, trygt system som er så automatisert som mulig. Takk! Lenke til kommentar
blured Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Bruker en tjeneste som heter Backblaze, tar backup på alt i skyen. Du kan velge at den skal ignorere filer over en viss størrelse, eller enkelte filtyper, mapper osv. Gidder generelt ikke å ta backup av nedlastede filmer, serier osv. Men musikk (pga tagging) er jeg litt mer nøye på, kombinert med alt av viktige dokumenter (verdipapirer, prosjekter osv). Måten jeg løste det på med dårlig nettilgang en gang i tiden, var ganske enkelt å sette meg på et sted med bra nett, slik at all backup gikk raskt unna. Dette kombinert med at jeg valgte vekk bakcup av de største filene, førte til at backup gikk så og si smertefritt etter at alt var satt opp. (Tok vel et par uker fra jeg startet på backup, til alt var klart). Forresten: Time Capsule tilsvarer Alt2, krever at du har en ekstra ekstern HD... Det er bare et automatisert bakcupsystem utviklet av Apple (= det har et fancy navn). Lenke til kommentar
Niram Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Viktige papirer har jeg i Evernote, så den er forsåvidt grei. Var forsåvidt ikke dumt det tipset du har der. Sånn i første omgang er det egentligbare bildene jeg bryr meg om, alt annet er sekundært. Men kan time capsule brukes til kloning med Carbon Copy cloner? Lenke til kommentar
blured Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Har aldri brukt Carbon Copy, personlig så har jeg alt av dokumenter og arbeidsprosjekter også på Dropbox. På dropbox.com så har jeg også tilgang til alle lagrede versjoner av de ulike filene. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 27. november 2014 Del Skrevet 27. november 2014 Dette er nok de dyreste, men helt klart de beste alternativene mener nå jeg; - Apple Time Capsule - NAS i form av en god Synology eller Q-Nap - Kjøre en egen dedikert fil-server, bygge selv eller kjøpe ferdigoppsatt NAS eller dedikert server vil jo være mest driftsikkert, ettersom Time Capsule kun har en enkelt harddisk, ingen speiling eller noe. Bruker attpåtil kjipe WD Green serie og Seagate sine Green disker så de er ikke myntet på 24/7 bruk i førsteomgang og disse har relativt høy feilprosent. På den andre siden så vil jo en Time Capsule være det suverent enkleste å sette opp, og vil jo kreve minimalt av deg for verken oppsett eller vedlikehold over tid og samtidig så får du jo en av de bedre 802.11ac routerne på markedet så om du ikke har 802.11ac router eller aksesspunkt fra før av så ser jo det et ekstra pluss. NAS er ikke så fryktelig brukerfiendtlig det heller, Synology har veldig god programvare men det krever jo endel mer konfigurering og oppsett sammenlignet med Time Capsule. Fordelen er at du får en mer fleksibel løsning, går du for en løsning som støtter 4+ disker så har du jo mulighet for langt mer lagring, det vil ha høyere skriv / leseytelse, du kan sette opp i alt fra RAID1, til RAID5, RAID6 osv alt ettersom hvor mye sikring du ønsker. Veldig enkelt og greit å bytte ut disker for å ekspandere størrelse senere og du kan velge nøyaktig den kvaliteten på harddiskene du ønsker selv. Ulempen er noe mindre brukervennlig, krever vedlikehold (burde oppdatere firmware osv fortløpende for ikke å bryte med Apple sin standard for Time Machine Backup osv..) og dette må gjøres mer eller mindre manuelt sammenlignet med Time Capsule som du vil ta enkelt og greit via "AirPort Utility" i OS X eller på iOS. Dette vil også være en endel dyrere løsning, men er jo mye mer fleksibel, kan brukes til mer (du kan legge inn torrentklient, kan sette opp så du får aksessert innholdet eksternt (over WAN, altså selv når du ikke er på nettverkte hjemme) og mye mer. Vil jo også støtte falt fra SAMBA / CIFS, AFP (Apple File Protocol) og AFS (Andrew File System) så du kan ha på det som støttes best av Windows, OS X og Linux / BSD om du har flere operativsystemer i heimen. Du har også støtte for iTunes server så du kan få servert musikk og video direkte fra NAS, med Time Capsule så må jo innholdet settes opp i et egen iTunes Bibliotek på din maskin. Men du mister jo hele router biten da. Sette opp en egen server er jo et helt annet beist, og vil jo kreve langt mer hva gjelder oppsett, vedlikehold og det hele. Men vil jo være en veldig fleksibel løsning. Men er nok mest for spesielt interesserte da man må regne med mye fikling. Speile til nettsky er vel og bra, men som du sier så vil jo det fort ta evigheter og samtidig så er det veldig greit å ha alt liggende på ditt lokale nettverk itillegg så har du det selv når det måtte være nettverksbrudd, nedetid på nettskytjeneste osv.. De fleste NAS-løsninger støtter vel i dag speiling mot nettsky så du slipper å sitte å ta hele den ventetiden lokalt på maskinen, så du heller bare kan legge alt inn på en Synology NAS som da videre speiler det fortløpende opp mot en nettskytjeneste, men noe usikker på hvilke tjenester de støtter. Er utvilsomt mye bedre å basere seg på Time Capsule eller NAS, da vil jo Mac OS X automatisk ta backup flere ganger om dagen så du alltid har nye revisjoner du kan benytte deg av. Det å bruke ekstern harddisk er jo fryktelig upraktisk, jeg tipper det ender med at du tar backup toppen engang i uka og du kan banne på når noe skjer så er det minst 7 dager siden forrige backup så mye av de siste endringene aldri har blitt lagret. Med Time Machine mot Time Capsule eller NAS så slipper du jo den problematikken. 1 Lenke til kommentar
Niram Skrevet 27. november 2014 Del Skrevet 27. november 2014 Takk for veldig godt svar, føler jeg lærte litt der! Time Capsule er jeg veldig tilhenger av. Har ikke den aller nyeste, men versjonen før den. Det fungerer knirkefritt, og den tar backup hver eneste dag. "Problemet" er at jeg som sagt lagrer mye på ekstern harddisk, så jeg trenger en sikkerhetskopi av den i tillegg. Forsåvidt tar den backup til time capsule enn så lenge, men det vil ikke kunne fungere for alltid pga begrenset plass (har 2tb varianten). Jeg tenker å bygge ut med en iMac etterhvert, som også trenger plass til sikkerhetskopi (kjøper mest sannsynlig en versjon med 3tb). En løsning da kan muligens være å kjøre time machine til ekstern harddisk som alltid er tilkoblet imacen? Da trenger man jo ikke tenke på portabilitet. Men ser likevel for meg at jeg vil trenge flere eksterne disker til den også, og med backup av de igjen blir det fort mange! Ser at NAS er en gullegod løsning på mange måter, men jeg er litt skeptisk til ytelsen den vil få på mitt lokalnettverk. Kunne vel klart å fått koblet den med kabel, men videre fra NAS-en vil det måtte gå trådløst i så tilfelle. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 27. november 2014 Del Skrevet 27. november 2014 (endret) Så lenge NAS er koblet med gigabit til router, så skal jo det forsåvidt være greit. Om du ikke har temmelig råtten trådløs router / aksesspunkt og skal gå over store avstander så signalkvaliteten og styrken er dårlig så fungerer jo det godt nok til sitt bruk. Første backup tar jo evigheter som alt annet, noe du sikkert har erfart regner jeg med siden du har en Time Capsule fra før av men etter det så skal jo kun endringene overføres så da går det jo greit. NAS vil jo være såre enkelt med tanke på backup av ekstern harddisk, de fleste NAS har X-antall USB-porter, og noen til og med eSATA og diverse hvor du kan koble til ekstern harddisk så den tar backup av hele den eksterne disken for deg. Hastigheten på dette vil jo avhenge av grensesnittet på din ekstern harddisk, alle moderne NAS har jo USB3.0-porter så det burde jo gå relativt effektivt for seg. Slikt setter man jo uansett i gang før man legger seg og da er det nok ferdig til man står opp i 90% av tilfellene. Nå er jeg noe usikker på hva du faktisk benytter den eksterne harddisken til? Altså jeg forstår at du velger å lagre en del ting direkte på ekstern harddisk fremfor å bruke opp av den begrensede plassen på din Mac osv.. Men du kan jo mappe opp både disken på Time Capsule, og en NAS som en nettverksmappe på din Mac og da bare ta lagringen rett på den og omgå hele den eksterne harddisken. Ulempen blir jo da så fort du forlater ditt nettverk, med NAS så kan du jo sette opp tilgang så du kan aksessere det utenfra men hastigheten og opplevelsen av det blir jo da helt avhengig av din opphastighet, og nedhastighet på det nettverket du da sitter på. Og uten nettverk så vil det jo være null tilgang, dette vil også ofte kreve åpning av porter i router osv for å få det til å gå igjennom nettverket og jeg vet ikke hvor komfortabel og dreven du er med slikt og hvorvidt du kanskje har en egen sentral/router fra Internettleverandør + du kjører router fra Time Capsule så du har dobbel-NAT'ing (altså to aktive routere) for da blir det ofte litt herk å få ting til å gå igjennom. EDIT: Du sier jo forsåvidt at du har forrige generasjon Time Capsule så da regner jeg med at du ikke har noe dårligere router / aksesspunkt enn den. Forrige Time Capsule har kanskje ikke verdens beste rekkevidde men støtter jo 3x3 802.11n, altså opp til 450 mbps noe jeg regner med at din MacBook også støtter så det burde jo være mulig å få relativt oppegående hastigheter over trådløst her. Endret 27. november 2014 av RamGuy Lenke til kommentar
Niram Skrevet 27. november 2014 Del Skrevet 27. november 2014 (endret) Jeg har faktisk brukt "back to my mac" tidligere for å få kontakt med Time Capsule utenfor mitt lokale nettverk. http://support.apple.com/en-us/ht4907 Det fungerte fint det, men problemet er igjen backup. Det er riktig som du sier i forhold til at den eksterne brukes for å "avlaste" den interne ssd-en. I tillegg deler jeg mac med min samboer, så lagringsplassen internt blir ikke mye å skryte av. Jeg tar en del bilder med dslr, som utvilsomt er de filene jeg er mest redd for. Hvis jeg mapper opp TC til å ta hånd om bilder, videoer, dokumenter etc vil jeg få tilgang til de overalt. Problemet er hvordan jeg skal få tatt backup av dette? Mener å ha lest i diverse fora at en time capsule ikke bør brukes til et slikt formål, da det er backup den hovedsakelig er ment til. Det har vel sammenheng med at den ikke har noen raid-funksjonalitet vil jeg tro. Modemet jeg har fra GET er ikke trådløst, så har kun Time Capsule som fordeler adresser. Endret 27. november 2014 av NiRaM Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Hmm. Kjøpte Mac i mars/april, men allerede nå er laderen ødelagt. Stort hull i kabelen helt innerst ved ladestikket. Tror dere jeg får ny av Elkjøp om jeg klager? Skal vel holde mer enn et par måneder ved normal brukt? Lenke til kommentar
Niram Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Hm. Hull som i brent hull? Har du brukt den og kveilet den opp slik man bør gjøre? 1 Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Opplevde dette selv nå for ikke lenge siden. Men hatt min kabel siden 2011 eller noe. Blir vel å kjøpe ny snart. Kjipt visst det begynner å brenne :-P 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå