Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Thunderbolt utgangen på Macen er også en displayport utgang. Bruk gjerne en Mini-displayport til displayport kabel. Skal funke fint.

 

...om oppløsningen støttes. Usikker. Kan hende du ikke får mer enn 2560x1600 ut.

 

Takk for svar. Jeg tror oppløsningen støttes. Så jeg kan rett og slett bruke en apple thunderbolt-kabel?

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å kjøpe en Samsung 28D590D. Den skal for det meste brukes sammen med MacBook Pro (Retina, 13-tommers, sent 2013). For det første; er det en god match? Og hvilken kabel/adapter trenger jeg for å koble via displayport som skjermen har og thunderbolten på macen?

 

 

Du må bare være klar over at TN-panelet på den Samsungskjermen vil se temmelig ræv ut hva gjelder fargereproduksjon, innsynsvinkler osv sammenlignet med skjermen på din MacBook Pro 13" med retinaskjerm.

Lenke til kommentar

 

Jeg vurderer å kjøpe en Samsung 28D590D. Den skal for det meste brukes sammen med MacBook Pro (Retina, 13-tommers, sent 2013). For det første; er det en god match? Og hvilken kabel/adapter trenger jeg for å koble via displayport som skjermen har og thunderbolten på macen?

 

 

Du må bare være klar over at TN-panelet på den Samsungskjermen vil se temmelig ræv ut hva gjelder fargereproduksjon, innsynsvinkler osv sammenlignet med skjermen på din MacBook Pro 13" med retinaskjerm.

 

 

Ja, har tenkt på det, men trenger større arbeidsområde til en relativt billig penge. Skal for det meste brukes til å jobbe med GIS (kart), men også litt bilderedigering. Det er spesielt bilderedigeringen jeg er skeptisk til med denne skjermen. Jeg vurderer også en Dell UltraSharp U2713HM. Det er en IPS-skjerm. Blir det bedre tror du?

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg tror oppløsningen støttes. Så jeg kan rett og slett bruke en apple thunderbolt-kabel?

Nei, det tror jeg ikke, for det er en Thunderbolt-kabel, og ikke en Displayport-kabel. Jeg tenker denne skal funke - https://www.komplett.no/displayport-cable-dp-m-dp-mini-m-2-m/612688

 

 

Jeg vurderer også en Dell UltraSharp U2713HM. Det er en IPS-skjerm. Blir det bedre tror du?

Jeg har en U2713HM selv og er veldig fornøyd. Nå bruker jeg den ikke til bilder osv, mest til spill og surfing og slikt, men fargene på den er veldig fine. Rødt er rødt uten å bli for rødt, om du skjønner hva jeg mener. Den kommer også ferdig kalibrert fra fabrikk, så om du ikke er en som gjør slikt selv for et perfekt resultat, så er det en ypperlig skjerm.

 

...men klart, det er ikke helt 4K da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

_Heisenberg765_ skrev jo at han allerede har / skal bruke Thunderbolt (Mini-Displayport) til VGA, så naturligvis tok jeg det som utgangspunkt? Det er klart overgang til DVI / HDMI er å anbefale for å beholde et digitalt signal, men regner med at Heisenberg765 skrev VGA av en grunn?

 

Det er neppe noe DisplayPort inngang på skjermen, så Mini-Displayport til Displayport har jo liten verdi i denne sammenhengen, og du taper ikke kvalitet ved å ha en overgang til verken DVI eller HDMI da signalet forblir digitalt og siden vi snakker kun 1920x1080 oppløsning så trenger du ikke den høyere båndbredden til Displayport heller.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å lage meg hackintosh nest gang jeg bygger pc. Jeg vet det er en del arbeid å få satt det opp, men når det først er installert, er det enkelt å oppdatere OS o.l. på samme måte som gor vanlige macer? Eller dømmer jeg meg selv til en livstid med tukling ...?

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Jeg har en bootable-USB på samme måte som jeg har en vanlig en for OSX på Apple-maskiner. Er bare å hive den inn og innstallere, og kjøre MultiBeast for å legge inn drivere, etc. Så lenge du kjøper hardware som er støtter, så er det ikke noe stress. Jeg er på min andre Hackintosh nå.

 

Litt tukling kan du få, litt avhengig av hardware, men på tonymacx86 finner du som regel en løsning.

Lenke til kommentar

Som MartinF sier så er TonyMacx86.com det beste stedet å starte. Der finner lister med maskinvare som fungerer sammen med OS X og guider på hvordan du installerer OS X på en Hackintosh.

 

Jeg bygde en PC i 2011 til dette formålet og så lenge du ikke er redd for å prøve, så er det mer eller mindre blitt rett fram. Men du trenger en fungerende Mac eller Hackintosh for å lage USB-en med Unibeast.

 

Når OS X er installert, så laster du ned og kjører Mulitbeast som installerer de rette driverne og gjør de rette innstillingene for at Hackintoshen kan boote fra harddisken, gi lyd fra seg, osv.

 

Ved hver oppdatering av OS X følger du bare med på TonyMacx86.com så kommer oppskriften på hvordan du skal gå frem. Stort sett er det å laste ned og installere oppdateringen og kjøre Multibeast etterpå.

 

Vi har en egen tråd for Hackintosh.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Kanskje feil forum, men tror dere det kommer ny Apple TV før jul?

 

Og er dette den nyeste modellen?

 

http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/streaming-og-mediaspiller/APTVMD199ND/apple-tv

 

Står "APTVMD199ND".

 

Ut i fra denne:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_TV#Technical_specifications

 

Så er jeg litt forvirret om det er "Rev. A" eller ikke.

Endret av Sylar
Lenke til kommentar

Kanskje feil forum, men tror dere det kommer ny Apple TV før jul?

 

Og er dette den nyeste modellen?

 

http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/streaming-og-mediaspiller/APTVMD199ND/apple-tv

 

Står "APTVMD199ND".

 

Ut i fra denne:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_TV#Technical_specifications

 

Så er jeg litt forvirret om det er "Rev. A" eller ikke.

Tviler neppe på at det kommer noe fra Apple før jul i år.

Og det er siste versjon av Apple TV du har linket til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...