tom waits for alice Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 Apple May Launch 27-Inch Retina iMac With AMD Graphics as Soon as Next Month Geir Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 AMD Graphics? ... Hvorfor? Hver eneste gang Apple går for AMD graphics så blir det alltid noe tullball, og du mister CUDA aksellerasjonen i Mac OS X. Greit nok at Apple selv pusher OpenCL osv, men endel applikasjoner under Mac OS X nyttigjør seg mye bedre av NVIDIA skjermkort grunnet optimalisering mot CUDA og bedre drivere. Vet at Mac Pro kjører AMD skjermkort, men her snakker vi jo workstation og et litt annet marked. Hvorfor i allverden går de ikke for NIVIDIA Maxwell? Må da gi hundreganger med mening med tanke på ytelse per watt, varmeutvikling og det hele.. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 Kan ikke fatte og begripe hvordan det skal fungere med tanke på pris, i dag så må du betale fra 12'000 kr for å få 4K og IPS på 24", og Apple har jo satt IPS som et minimumskrav innenfor "retina" varemerket. Må vel være snakk om IGZO IPS paneler, og på hele 5K og 27" så må vi jo snakke normal utsalgspris på 15'000 kr+ bare for skjermen... Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 Dells 5K skjerm antydes å skulle koster $2500 veiledende, så det er nok i den størrelsesorden ja. Men 4K skjermene sank fort i pris. Det antydes at Dell bruker to paneler på 2560x2880 med sømløs skjøt. Hva Apple vil gjøre får vi se. Kanskje AMD har noe opp i ermet som Apple har fått en forhåndstitt på pg en god kvantumspris på... Geir Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 Driver og lærer meg python og har blitt mer og mer "kompis" med terminal. Morsomt å bruke. Dog skulle jeg gjerne ha opprettet en shortcut eller kommando for å mate ut aktive eksterne harddisker. Fant ett treff på nett, men dette var sjanseløst. Setter stor pris på innspill! Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 7. oktober 2014 Del Skrevet 7. oktober 2014 Driver og lærer meg python og har blitt mer og mer "kompis" med terminal. Morsomt å bruke. Dog skulle jeg gjerne ha opprettet en shortcut eller kommando for å mate ut aktive eksterne harddisker. Fant ett treff på nett, men dette var sjanseløst. Setter stor pris på innspill! Python eller Bash? Du kan jo bruke en kommando for å vise aktive eksterne disker som du kan pipe til umount eller noe sånt. Finnes garantert løsninger på det. Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Driver og lærer meg python og har blitt mer og mer "kompis" med terminal. Morsomt å bruke. Dog skulle jeg gjerne ha opprettet en shortcut eller kommando for å mate ut aktive eksterne harddisker. Fant ett treff på nett, men dette var sjanseløst. Setter stor pris på innspill! Python eller Bash? Du kan jo bruke en kommando for å vise aktive eksterne disker som du kan pipe til umount eller noe sånt. Finnes garantert løsninger på det. Bash. Sett instruksjoner for AppleScript, men får ikke dette til. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Vel, uten å ha noen fasit, så må du hvertfall se på mount points og se om du finner en fellesnevner du kan bruke for å automatisere prosessen. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 8. oktober 2014 Del Skrevet 8. oktober 2014 Eller du kan bruke diskutil, som er det programmet som gjør slikt Lenke til kommentar
Mala Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 (endret) Når åpner Apple for at man kan ta "full kontroll" over hva man egentlig har lagret av bilder/opptak i iCloud? Kommer dette med den endelige utgaven av Yosemite? Er det en løsning NÅ for oss som har beta utgaven? Eller har jeg misforstått dette rundt at iCloud skal gjøres mere medgjørlig? Endret 9. oktober 2014 av Mala Lenke til kommentar
johanf Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 iCloud kan gjøres om til iCloud Drive, uten at jeg vet hva det innebærer for backups eller bildestrømmer. Man må ha iOS 8 på dingsene og Yosemite på maskinene, for at det skal fungere. Lenke til kommentar
blured Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 (endret) Som bruker av OSX Yosemite og iOS 8 så har jeg nå fått en egen mappe på MBP som heter iCloud Drive. Her kan jeg nå legge inn akkurat de filene jeg vil. Ble positivt overrasket da jeg fant ut at jeg f.eks. kunne legge inn en film i iCloud Drive, og streame denne over en nettleser. Apple setter riktignok store begrensninger når det kommer til tilgangen via telefonen... Jeg håpte med dette at jeg ville få muligheten til å streame filmer via iCloud Drive fra min telefon, men jeg kommer ikke engang inn i mappestrukturen en har tilgang til på iCloud.com/#iclouddrive fra OSX... (forsøkte med både Safari og Chrome på iOS 8). (Ser riktignok for meg at det ikke tar så veldig lang tid før denne muligheten oppstår via diverse applikasjoner) Mellom iOS og OSX er iCloud Drive foreløpig ganske ubrukelig... De har riktignok egne mapper ved navn Numbers, Pages, Keynotes osv, så om en bruker dette på OSX vil en få direkte tilgang til dokumentene på begge systemene (handoff kommer kommer her til sin rett). Men da jeg sorterer mine dokumenter basert på prosjekter og overordrende kategorier > programmet som åpner filen, så blir dette ganske ubrukelig. Om Apple i fremtiden frigjør oss fra disse mappene, slik at jeg kan jobbe med en fri mappestruktur (slik som i Dropbox), samtidig som handoff fungerer, og numbers, pages og keynote raskt finner filene på iOS så begynner det riktignok å bli interessant. Mellom OSX og en annen maskin som kjører OSX/(Win?) så fungerer iCloud Drive som en overforenklet utgave av Dropbox. Jeg får ingen god oversikt over hva og hvor fort noe synkroniseres. Jeg kan ikke foreta søk på iCloud Drive på nett. Jeg har ikke muligheten til å endre til listevisning, og dermed så kan du heller ikke sortere dokumenter på andre kriterier enn etter forbokstav (og her mikser Apple i kjent stil mapper og dokumenter, fremfor å plassere mapper øverst slik som på WIN). Jeg har ikke muligheten til å dele mapper med andre brukere, og jeg har ikke muligheten til å kopiere lenker til venner for å raskt dele dokumenter/bilder osv. Tanken min var at dette kanskje kunne erstatte Dropbox, da 200GB for 4$ i mnd er ganske så bra (i motsetning til hos Dropbox der du kan velge mellom latterlig lite lagring, og 10€ pr mnd for mer enn nok lagring..). Synkroniseringen ser foreløpig også ut til å være stabil (i motsetning til mine erfaringer med f.eks Google Drive..). Men grunnet store begrensninger i funksjoner, så vil dette inntil videre kun fungere so en slags backuptjeneste. Har riktignok stor tro på iCloud Drive for bilder (iCloud Photo Library). Når Apple kommer med en slags fusjonert utgave av iPhoto og Aperture en gang i 2015, så tror jeg dette kommer til å bli veldig bra! Edit: Om en ser på bilder lagt ut av Apple (se spoiler) så virker det som om de planlegger en slags tilgang til mappestrukturen på iCloud (via iOS) i fremtiden, men dette er altså ikke tilgjengelig enda. Jeg ser også at de har lagt til søk og muligheten for å endre til listevisning (noe av det jeg er mest kristisk til over). (Enda et eksempel på hvor halvveis lanseringen av iOS 8 har vært...) Endret 9. oktober 2014 av blured 2 Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Takk for inntrykk blured! Hadde håpet at Cloud Drive skulle være en bedre integrert og mer sømløs iOS/OSX-versjon av Google Drive, men utifra det du skriver virker det ikke sånn. En skytjeneste du selv har kontroll over og som er implementert på OS-nivå i både iOS og OSX har stort potensiale, men foreløpig får jeg holde meg til Drive. Lenke til kommentar
atwater Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 (endret) Nå tror jeg iCloud Drive kommer til iOS, og at man kan styre mappestrukturen via mobil. Regner med at vi vet mer etter Apple sitt event neste torsdag. EDIT: Etter en rask titt på apple.com, så ser man der at mappestrukturen kommer også til iOS, men står ikke noe om når. http://www.apple.com/ios/whats-new/icloud-drive/ Endret 9. oktober 2014 av -lemoncake Lenke til kommentar
blured Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Ja, vi må bare vente på at appen kommer til iOS. Er vel ikke helt umulig at de lanserer det i forbindelse med eventet nå 16 oktober. Har troen på at det kan utvikle seg til å bli ganske så bra (tenker ila iOS9 og iOS10...), men jeg tviler på at de noen gang kommer til å overgå dropbox når det kommer til muligheter for deling. Men integrasjonen til iOS og OSX blir nok kanskje en faktor som fører til at jeg tilslutt velger bort dropbox, men samtidig så er jeg litt motstander av at så og si alle tjenester tilbys av tre selskaper, (Apple, Win og Google). #dilemmaz Lenke til kommentar
blured Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 (endret) Kan forresten noen sjekke om kalenderen på OSX viser riktig ukenummer? Slik ser det ut hos meg (Yosemite), mulig at de indikerer på slutten av uken hvilken uke som kommer neste gang, men det er ihvertfall ikke slik jeg tolket det første gangen (hvilket nesten førte til at jeg mistet en ny jobb...) Edit: Ved å endre til at uken starter på mandag, så havner ukenumrene på venstre side (og de blir riktige..). Endret 9. oktober 2014 av blured Lenke til kommentar
atwater Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Kan forresten noen sjekke om kalenderen på OSX viser riktig ukenummer? Slik ser det ut hos meg (Yosemite), mulig at de indikerer på slutten av uken hvilken uke som kommer neste gang, men det er ihvertfall ikke slik jeg tolket det første gangen (hvilket nesten førte til at jeg mistet en ny jobb...) Edit: Ved å endre til at uken starter på mandag, så havner ukenumrene på venstre side (og de blir riktige..). Jeg sjekket nå og jeg må sette den til at uken starter på Søndag for at ukenummeret skal komme på venstre side. Velger jeg at mandag er første dagen i uken, så kommer ukenummeret på høyre side, og viser uke tallet uken etter. Lenke til kommentar
blured Skrevet 9. oktober 2014 Del Skrevet 9. oktober 2014 Mente selvfølgelig ved å endre til at uken starter på Søndag. Egentlig en ganske så grov feil, det førte til at jeg plutselig stod med to jobber der arbeidshelgene havnet helt samtidig... Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 12. oktober 2014 Del Skrevet 12. oktober 2014 Noen som har vært borti at skjermen flimrer litt? Skjer når jeg scroller, går bort igjen med en gang. Får det også noen ganger når jeg ser på netflix. Bruker chrome. Mener at det først kom etter at jeg oppdaterte til Maverick. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå