magnusalex Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 Ikke bare under Yosemite heller, men tidligere. Jeg tror det har noe med extensions å gjøre, eller plugins heter det kanskje i Safari... Jeg er på Mavericks ennå, og der hopper cursor rett til adressefeltet ved åpning av ny fane. Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 Noen med litt peiling på sikker tømming her? Sletta en del store unødvendige filer her forleden. La de i søppelkurva og trykte på tøm kurv. Likevell merka jeg at filene tok noe plass på harddisken.Først nå i dag fant jeg ut om sikker tømming noe som jo skal fjerne datafilene helt. Hadde da rundt 16 filer og disse ble da slettet inn under sikker tømming.Spørsmålet mitt nå bli da om dataene som tidligere kun ble slettet inn under tøm kurv også ble slettet i denne omgangen? Eller har jeg ingen mulighet til å fjerne de dataene siden jeg allerede har valgt å tømme kurven på dem?Gikk fryktelig lang tid for bare de 16 filene.Kronglete forklart men.. Lenke til kommentar
Mala Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 Ikke bare under Yosemite heller, men tidligere. Jeg tror det har noe med extensions å gjøre, eller plugins heter det kanskje i Safari... Jeg er på Mavericks ennå, og der hopper cursor rett til adressefeltet ved åpning av ny fane. Det medfører riktighet. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 Noen med litt peiling på sikker tømming her? Sikker tømming er bare vanlig tømming med et ekstra skritt. Når du gjør en vanlig tømming fjernes bare filen fra diskens "innholdsfortegnelse", og området den lå på markeres som ledig og brukes etterhvert til nye filer. Inntil det lagres nye fata der ligger de gamle fortsatt der, selv om du ikke ser dem i systemet. Det betyr at det med et diskverktøy er mulig å hente fram de gjenværende delene av filene. Når du gjør en sikker tømming skjer dette i tillegg: Diskområdet der filen lå skrives over med random data. Dermed er de opprinnelige dataene borte fra disken og kan ikke gjenopprettes. Dette kan være nyttig dersom det er sensitive data som slettes. (Metoden er dog ikke helt sikker, spesielt på SSD, så skal du selge maskinen eller kvitte deg med disken så bør den formatteres om det har vært spesielt sensitive data på den.) Det skal ikke gjøre noen forskjell for tilgjengelig plass på disken, sett fra Finder. Hvordan var det du merket at filene fortsatt tok plass? Geir Lenke til kommentar
Lami Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 Bruker dere antivirus program? Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 Takk for svar, men spørsmålet mitt er jo om man etter første gangen man bruker sikker tømming også drar med seg tidligere ting som allerede har blitt tømt i papirkuven?Sletter man altså alt man tidligere har slettet og tøm på sikker tømming? Jeg vet jo hvordan det fungerer Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 Bruker dere antivirus program? Bare i WIndoze i BootCamp Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 Sletter man altså alt man tidligere har slettet og tøm på sikker tømming? Jeg vet jo hvordan det fungerer Nei, det gjør man ikke. Den vet jo ikke om disse filene lenger og hvor de har ligget så da måtte den eventuelt overskrive alle ledige plasser på hele disken, og det hadde tatt mye tid. Skal du slette all ledig plass åpner du Diskverktøy, merker det volumet du vil gjøre det på og klikker på knappen "Slett ledig plass..." (Ikke klikk på den andre "Slett..."-knappen, den er for å formatere hele disken.) Så kan du velge om den skal overskrive en eller flere ganger. Geir Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 Bruker dere antivirus program? Ja. Jeg bruker Intego. Den har aldri funnet et Mac-virus, men den har stoppet meg fra å videresende linker til Windows-virus og advart meg mot hijackingsider. Et par ganger har det kommet Officefiler fra PC med gammeldagse macrovirus også, som ikke virker på Mac, men som jeg da ikke sender videre i god tro. Jeg installerte den opprinnelig mens jeg var mod og admin på forumet, fordi det stadig kom rapporter om tvilsomme linker som jeg skulle sjekke. Idag er det ikke noe problem, men jeg finner det greit å ha den. Geir Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 Skal du slette all ledig plass åpner du Diskverktøy, merker det volumet du vil gjøre det på og klikker på knappen "Slett ledig plass..." (Ikke klikk på den andre "Slett..."-knappen, den er for å formatere hele disken.) Så kan du velge om den skal overskrive en eller flere ganger. Bare dumt den ikke fungerer på SSD, av en eller annen grunn Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 25. august 2014 Del Skrevet 25. august 2014 Det skyldes at nok sikker overskriving sliter veldig på NAND Flash til en SSD. Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 25. august 2014 Del Skrevet 25. august 2014 Sletter man altså alt man tidligere har slettet og tøm på sikker tømming? Jeg vet jo hvordan det fungerer Nei, det gjør man ikke. Den vet jo ikke om disse filene lenger og hvor de har ligget så da måtte den eventuelt overskrive alle ledige plasser på hele disken, og det hadde tatt mye tid. Skal du slette all ledig plass åpner du Diskverktøy, merker det volumet du vil gjøre det på og klikker på knappen "Slett ledig plass..." (Ikke klikk på den andre "Slett..."-knappen, den er for å formatere hele disken.) Så kan du velge om den skal overskrive en eller flere ganger. Geir Tusen takk! Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 30. august 2014 Del Skrevet 30. august 2014 (endret) Bruker dere antivirus program? Bare i WIndoze i BootCamp Bruker det ikke i windows, og heller ikke i Mac. Har ikke brukt det på flere år, og aldri hatt noen problemer. Virker som sunn fornuft fungerer ganske bra. Og ja, innimellom har jeg kjørt scanninger, bare for å sjekke om jeg har hatt noe. Endret 30. august 2014 av Reeve Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 30. august 2014 Del Skrevet 30. august 2014 Det skyldes at nok sikker overskriving sliter veldig på NAND Flash til en SSD. Dette har jeg ikke noe greie på, men slik jeg forstår det så mapper ikke innholdsfortegnelsen på en SSD til fysiske minneplasser i flashminnet slik det mapper til sektorer på en disk. Den allokerer minne når den trenger det, og oppdaterer innholdsfortegnelsen med plasseringen. Folk som vet hva de snakker om må gjerne korrigere dette. Geir Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 30. august 2014 Del Skrevet 30. august 2014 Hva tenker folk om at Apple store gir deg et gavekort på 600 kr om man kjøper en Mac til studiene før 9. September? Bare fordi det er starten for studiene, eller henger det sammen med at de skal annonsere noe den datoen? Nå som det er bekreftet at Apple skal annonsere noe, mest sannsynlig iPhone, men kan det være noe nytt på MacBook fronten også? Kom nylig en oppdatering, men den var så liten at det kan jo ikke være umulig at de oppdaterer med noe større. Har planer om å kjøpe en 13" retina MBP, men usikker på om det er verdt å vente for å se. Tross alt bare ti dager omentrent. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 30. august 2014 Del Skrevet 30. august 2014 Apple har alltid hatt "back to school" kampanjer, før fikk man jo iPod osv gratis ved kjøp av Mac mens de siste årene så har det vært iTunes / AppStore gavekort. Det er jo ingen andre enn Apple som vet helt sikkert hva som kommer, men trolig er det snakk om iPhone, kanskje iPad, Apple TV og iPod. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 30. august 2014 Del Skrevet 30. august 2014 Det skyldes at nok sikker overskriving sliter veldig på NAND Flash til en SSD. Dette har jeg ikke noe greie på, men slik jeg forstår det så mapper ikke innholdsfortegnelsen på en SSD til fysiske minneplasser i flashminnet slik det mapper til sektorer på en disk. Den allokerer minne når den trenger det, og oppdaterer innholdsfortegnelsen med plasseringen. Folk som vet hva de snakker om må gjerne korrigere dette. Geir Slik jeg forstår det presenterer disken seg til OS som en "block device" uansett, og tar seg selv av mappingen av blocker til minnebrikker eller sektorer. Block til sektor er nok mer eller mindre 1:1, mens blocker til minnebrikker er langt mer komplisert, men med de filsystemene vi har i dag så tas det ingen forbehold om det fra OS sin side. Dette er noe av grunnen til at det var en del prat om egne filsystemer for SSD for mange år siden, men det viste seg raskt at det ikke var nødvendig, siden kontrolleren på SSDen tok seg av det uten problemer. Når det gjelder overskriving av blocker, så er alt over en gang totalt unødvendig uansett medium. Harddisk, CD-RW, SSD, tape-stasjon, gamle hullkort... Etter en overskriving er det uleselig. Apple har alltid hatt "back to school" kampanjer, før fikk man jo iPod osv gratis ved kjøp av Mac mens de siste årene så har det vært iTunes / AppStore gavekort. Det er jo ingen andre enn Apple som vet helt sikkert hva som kommer, men trolig er det snakk om iPhone, kanskje iPad, Apple TV og iPod. Det _er_ Back-to-school kampanjen han snakker om. Og ja, det pleier å bli annonsert ting til like etter at det slutter. Lenke til kommentar
koots Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 Noen måte å bytte om "@" og "'" tastene på? Så om jeg trykker på den fysiske "@" tasten så får jeg "'" istedenfor. Skriver mye på engelsk så hadde vært greiere å ha den der syns jeg. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 Bytt til engelsk tastaturoppsett. Lenke til kommentar
edge Skrevet 8. september 2014 Del Skrevet 8. september 2014 (endret) MBP Retina til 8990 på Elkjøp denne uka. Får den vel ikke billigere, selv med student-rabatt noe sted? Worth it? Endret 8. september 2014 av edge Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå