Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.

Roberto

Anbefalte innlegg

Ja, det var den artikkelen jeg tenkte på. Men må si det virker litt amatørmessig, de spekulasjonene der... ikke vet jeg.

Uansett er det sikkert bra med denne Broadwell. Men jeg skulle hatt ny maskin NÅ. :p

Hvem vet. Kanskje de faser ut Mac Mini - og kommer opp med noe tilsvarende som ser helt anderledes ut. Mac Pro fikk jo i alle fall en skikkelig designforandring ved sist "oppdatering"... det spiller liten rolle for meg hvordan maskinen ser ut, men jeg blir trist hvis de faser ut hele konseptet med en billig Mac uten skjerm...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det å sette inn SSD i Mac mini er kjempe enkelt, er ikke mye som må ut heller. Om du da ikke tenker å sette inn en SSD i tillegg til harddisk som allerede er der, da må du ha ekstrautstyr i form av ny kabel mellom harddisk og hovedkort samt det vel litt mer kronglete å komme til brønn nummer to etter det jeg har forstått.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg så, ut i fra videoen til OWC som lå på YouTube, så måtte jeg ut med absolutt alt, for min modell, om jeg ville skifte begge diskene. Litt mindre for bare den ene (øverste), da.

Men - jeg vil prøve. :)

Hvis jeg ikke trenger antistatisk så kunne jeg gjort det i morgen. :ohmy:

Fristende... men jeg syns den SSD jeg har virker for stor til den lille maskinen. Men det er jo 2,5? Rart.

Lenke til kommentar

En SSD generer vel ikke varme i det hele tatt (praktisk talt), så du vil jo ha en kilde mindre som lager varme. Hvor mye en 2.5" snurredisk lager i varme, er jeg jammen meg ikke sikker på.

Jeg har satt inn en SSD i en Mac mini før, og så lenge man har verktøyet man trenger, er det grei skuring.

Jeg brukte guiden på ifixit.com

Lenke til kommentar

ifixit.com er fantastisk! Som sagt så vil det nok ha minimalt med betydning med tanke på varme, det er klart at jo mer luft, jo bedre og SSD genererer så definitivt mindre varme sammenlignet med en tradisjonell 2,5" spinnedisk men forskjellene her vil være marginale.

Nå benytter jo Mac mini mobil CPU, GPU og hovedkort (brikkesett) så det at ting er tettpakket med relativt dårlig luftgjennomstrømning er jo ikke ideelt men burde heller ikke være noe alt for stort problem, det er ikke noe bedre luftgjennomstrømning på en tradisjonell bærbare PC, en MacBook Air eller MacBook Pro heller.

Lenke til kommentar

Takk. :)

Nå er "jobben" gjort. Kuket litt med den øvre harddisken - så ikke helt at den skulle løftes opp i de hullene bakerst, så først fikk jeg ikke hovedkortet på plass. Men det ser ut til at alt virker...

Vil bare legge til at man ikke trenger kjøpe noe spesielt sett for dette. Jeg gikk på Europris og kjøpte et torx-sett til 74,-, og 2 mm umbrako hadde jeg. Pinsett var kjekt, spesielt en liten som jeg bekledde med maskeringstape slik at jeg kunne bruke den som "pry tool".

Men 40 min, som det stod på videoen til OWC - det høres lite ut. Det var også inkludert skifte av nedre harddisk, som jeg bare lot være.

Så ja, da beholdt jeg en av de gamle spinnediskene.

Lenke til kommentar

Merkar du stor ytelsesforskjel?

Har testet med BlackMagic Speedtest. Tidligere hadde jeg cirka 100/100 - nå er det 150/400. Dette har med min SSD å gjøre da, den er gammel (brukte den i en stasjonær), de er sikkert enda raskere i dag.

Ellers så starter applikasjoner raskere. :)

Har ikke fått testet for tyngre ting ennå. Fordi det er Lion som er originalt til min maskin, og med ny disk er det ingen Recovery Partition, dermed vil Internet Recovery kun installere Lion. Så... må jo ha inn Mavericks.

Men noe rart er at installasjonen stoppet litt opp et par plasser. Etter "progress baren" var ferdig, tok det kanskje 2 min før maskinen restartet. Det skjedde ikke med den gamle disken. Jeg vet ikke hva dette kommer av.

Lenke til kommentar

Vurderer å legge inn Windows 8 via bootcamp, men husker ikke i farten om lisensen jeg har er oppbrukt. Hva skjer om jeg starter å installere, men lisensen ikke er gyldig? Kommer jeg meg i verste fall tilbake til OSX midt i installasjonsprosessen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...