Gå til innhold

QXL: kjøper som ikke betaler?

Anbefalte innlegg

heisann!

Jeg solgte noe på qxl for over en måned siden (for 6000 kr).

Jeg og kjøperen ble enig om at han han kunne vente til den 12. denne måneden her med betaling, siden han var low on cash.

Dagen kom, han sier at han ikke har penger. Kommer med fullt av unnskyldninger for at han ikke kan betale.

Jeg trenger sårt pengene, er det noen måte jeg kan få han til å betale? politianmeldelse gjør vel ikke store nytten, i beste fall gir han en anmerkning?

noen jurister som har en idé for meg der ute?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
heisann!

Jeg solgte noe på qxl for over en måned siden (for 6000 kr).

Jeg og kjøperen ble enig om at han han kunne vente til den 12. denne måneden her med betaling, siden han var low on cash.

Dagen kom, han sier at han ikke har penger. Kommer med fullt av unnskyldninger for at han ikke kan betale.

Jeg trenger sårt pengene, er det noen måte jeg kan få han til å betale? politianmeldelse gjør vel ikke store nytten, i beste fall gir han en anmerkning?

noen jurister som har en idé for meg der ute?

At han ikke har penger er ikke ditt problem når det var en del av avtalen. Si ti lhan du skal ha de ellers vil du anmelde forholdet! Da pengene er betalt gir du han råtten karakter og forklarer forholdet så andre kan styre unna han

Lenke til kommentar

Hadde akkurat samme problemet for en stund siden. Fikk solgt anlegge mitt for 12 000. Men kjøperen hadde ikke penger :thumbdown: jævlig irriterendes.. fikk ikke gjort noe med det, lagg det bare ut på nytt :S men fikk kjøperen til og betale regningen min til qxl (qxl ska ha noen prosent av summen du får for salget)

Lenke til kommentar

Ring han og fortell han at i henhold til Avtaleloven har han ingen god sak. Saken kan betraktes som at du har salgspant i varene inntil motytelsene er innfridd. Det vil si at når tiden er overløpt, har han å betale omgående, og enhver motsettelse på dette er å betrakte som tyveri/bedrageri.

I praksis gjør du han oppmerksom på det, og sier at betalingsfristen er omgående. Gi han en viss tid, f.eks. en uke, før du skal ha pengene på konto. Da gjør du det mulig å samarbeide. Men gjør det helt klart at du ikke tar fem øre for å anmelde forholdet. Da vil saken mest sannsynlig gå til et forliksråd, og dersom det ikke når frem, vil du vurdere å anlegge en sak mot han, der du også ber om å få dekket saksomkostninger. Hvis fyren ikke er dum som et brød, har han gitt seg for lenge siden, fordi han ikke har noen sak.

At han ikke har penger er ikke din feil!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...