the_c Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Heisan. Trenger hjelp til å uttrykke følgende betingelser som logiske uttrykk: 1. Årstallet skal være delelig med 4 2. Alle som har et lodd som ender på 3 får premie Noen som har noen forslag ? Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Jeg lurer "fælt" på hva program du har tankt og bruke det ik ? Vetsje helt kordan eg skal formulere meg.... språk? Men poenget er vel at du skal sjekke om årstallet delt 4 ikke gir desimal tall? Tror jeg Hmm har dette noe med folk som bare har bursdag hver 4 år ? Og sjekket om et tall ender på 3 er enkelt i VB.NET men ekke helt sikker i C++! Ka språk har du planer om å bruke? Lenke til kommentar
the_c Skrevet 15. september 2005 Forfatter Del Skrevet 15. september 2005 Heisan chills. Dette er ikke relatert til et bestemt språk. Her er noen eksempler på hva jeg mener.. Eks1. Temperaturen skal være over null men under fem grader ----> temp > 0 && temp < 5 Eks2. Tegnet skal enten ligge mellom 'a' og 'z' eller mellom 'A' og 'Z'. ----> Tegn >= ’a’ && tegn <= ’z’ || Tegn >= ’A’ && tegn <= ’Z’ Håper du skjønner hva jeg mener.. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Ble litt Men hva skal du ha det til... er den en matematikk oppgave i 2mx/3mx elns! Det er jo tydelig at du kan C++ så hva er det egentlig du trenger hjelp til? Logisk uttrykk: Mener du å stille det opp som en matematikk oppgave, ligning/algebra elns? Hva er du ikke får til? Håper jeg ikke for for "grønn" her men fortell litt mer om hva du vil/mener Lenke til kommentar
yonderboy Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 For å uttrykke at årstallet skal være delelig med 4 bruker du modulus: year % 4 == 0 Hvis det var slik du mente da... Lenke til kommentar
mar Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 1.Årstallet skal være delelig med 4 årstall mod 4 = 0 Lenke til kommentar
the_c Skrevet 15. september 2005 Forfatter Del Skrevet 15. september 2005 Hei igjen. Spørsmålene er hentet fra en av de første øvingene i c++ Oppgaven lyder som følger: Uttrykk følgende betingelser som logiske uttrykk: a) Årstallet skal være delelig med 4 b) Temperaturen skal være over null men under fem grader. c) Alle som har et lodd som ender på 3 får premie (Hint: Bruk %) d) Tegnet skal enten ligge mellom 'a' og 'z' eller mellom 'A' og 'Z'. b og d har jeg løst,- b---> temp > 0 && temp < 5 d---> tegn >= ’a’ && tegn <= ’z’ || Tegn >= ’A’ && tegn <= ’Z’ Generelt kan man si at man lager logiske uttrykk vha sammenlikningsoperatorer, og at et logiske uttrykk kan ha verdien sant eller usant. Operatorer: < <= > >= != == ! && || Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Noen som gidder og skrible ned kort hva modulus er? Lenke til kommentar
yonderboy Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 jeg gadd i hvertfall å google det for deg Modulus Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 jeg gadd i hvertfall å google det for deg Modulus Ikke dumt, ikke dumt Lenke til kommentar
the_c Skrevet 15. september 2005 Forfatter Del Skrevet 15. september 2005 For å uttrykke at årstallet skal være delelig med 4 bruker du modulus: year % 4 == 0 Hvis det var slik du mente da... Takker,- det var såppas enkelt ja.. Hva med oppgave c da? Noen forslag? @chills: modulus gir resten fra en divisjon. eks.- 3 % 4 = 3 og 10 % 3 = 1 Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Takker for svar på modulus Sitter her med læreboken SAMS C++ in 21 days... så grønn på det område... Men siden jeg kan vb.net så går det litt fortere enn viss jeg var ny til programmering The_C ka bok har du? Lenke til kommentar
the_c Skrevet 15. september 2005 Forfatter Del Skrevet 15. september 2005 Har denne boka Lenke til kommentar
yonderboy Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 (endret) Hva med noe slikt: (loddnr-3)%10 Alle tall som slutter på 3, vil være delelige på 10 hvis du trekker fra 3. Jeg tror at pr definisjon er 0 % n = 0 Edit: glemte en ting. Endret 15. september 2005 av yonderboy Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Har denne boka Ikke dum nei... på norsk og greier... hehe Jeg har lånt min på biblioteket, siden det var så svindyrt.. med bok ... men jeg får nå noe ut av den... og viss jeg skjønner dette her og vil grave dypere så kjøper jeg nok en bok! Nei uff seint natta Lenke til kommentar
the_c Skrevet 15. september 2005 Forfatter Del Skrevet 15. september 2005 Hva med noe slikt: (loddnr-3)%10. Flotters yonderboy! Ser at det stemmer, men hadde ikke kommet frem til det selv.. Takker! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå