Gå til innhold

Hjelp til ny server (HK, CPU, RAM) maks 5000kr

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst på en ny server her hjemme.

Det jeg trenger nytt er hk, cpu og ram. har veldig lyst på dualcore, men det er jo ganske mye dyrere.

Serveren skal brukes til domenekontroller, mail, backup og filserver, så den trenger ihvertfall 1GB RAM til å begynne med (vet at mer er bedre, men må tenke på pengene og), vil gjerne ha noen anbefalinger til hva som er bra der.

Viktigst er SATA raid med RAID5, det må være minst 4 SATA-porter på kortet, helst fler.

Jeg har et MSI k8n neo2 platinum i hovedmaskinen min fra før, som jeg er godt fornøyd med, men det finnes sikkert andre alternativer, ihvertfall til Intel, noen som har noe å anbefale her?

Med det så følger det at jeg trenger CPU også, har veldig lyst til å prøve dualcore, men det er vel sikkert litt for tidlig, hva anbefaler dere til server?

Total pris for alt maks 5000 KR

Edit: La på en 1000-lapp på budsjettet :innocent:

Endret av Wraith
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ut som at jeg får litt mer penger, så jeg tror jeg vil booste opp til en intel dualcore maskin med 1GB RAM. Er det noen som har noen synspunkter (positive/negative) til

dette oppsettet?

Jeg har skjønt på noen at hovedkortet ikke er verdens mest overklokkingsvennlige, men jeg skal ikke klokke så mye på det, hvis jeg skal klokke i det hele tatt. Hovedkortet er valgt fordi det har greit med porter for harddisker til den prisen.

Trenger jeg en ekstra kjøler til prosessoren? i så fall, hvilken anbefales.

Lenke til kommentar
Hva med dette? Oppgraderingspakke AMD S939 Athlon 64 3500+, nForce4, PCI Express, 1024MB.

Resten av pengene kan du bruke på et skjermkort. Så får du ei veldig kraftig maskin.

Her har jeg jaggu et forslag til deg: Dersom du vil finne på å kjøpe nytt skjermkort (nå aner jeg ikke hva du har fra før), og du kjøper dette her til server, så kan du ta det hovedkortet som følger med her i din egen maskin samt kjøpe nytt PCI-e skjermkort, og ta det du har fra før i serveren. Bare et lite tips ;)

Lenke til kommentar
Hva med dette? Oppgraderingspakke AMD S939 Athlon 64 3500+, nForce4, PCI Express, 1024MB.

Resten av pengene kan du bruke på et skjermkort. Så får du ei veldig kraftig maskin.

Her har jeg jaggu et forslag til deg: Dersom du vil finne på å kjøpe nytt skjermkort (nå aner jeg ikke hva du har fra før), og du kjøper dette her til server, så kan du ta det hovedkortet som følger med her i din egen maskin samt kjøpe nytt PCI-e skjermkort, og ta det du har fra før i serveren. Bare et lite tips ;)

Blir ikke den oppgraderingspakka, men den linken jeg viste til i forrige post. Er godt fornøyd med det jeg har fra før, og hovedkortet/prosessoren jeg har fra før har ikke multithreading/dual-core samt er s939, i tillegg til diverse andre grunner til at jeg ikke vil oppgradere det.

Nytt skjermkort får bli senere, et Gainward 6800GT med 256MB RAM bør holde en liten stund framover, ihvertfall til mitt bruk.

Et av poengene er at jeg vil ha støtte for hyperthreading eller dualcore, og prisforskjellen opp til dualcore nå er jo ikke så stor, ihvertfall ikke på Intel-siden.

Endret av Wraith
Lenke til kommentar
Boxed-kjølern er fullt brukbar, spar de penga så er du et stort skritt nærmere 2 gig RAM. Syns 1 gig høres optimistisk ut med tanke på at den skal være alt mulig annet i tillegg til DC.

Ja.. kommer nok 1 eller 2 GB i tillegg senere, tror jeg venter litt med det.

Kjekt å slippe cpu kjøler :)

Lenke til kommentar

Hm, bare lurer: dette er kun filserver osv, ikke noen tyngre oppgaver som spill e.l.? Regner med du ikke har tenkt å dele ut programmer osv til folk over hele verden konstant, dessuten har jo de fleste av oss nordmenn begrenset linjekapasitet. De ville ikke holde å rett og slett kjøpe noe brukt da, og heller spare noen tusenlapper?

Lenke til kommentar
domenekontroller, mail, backup og filserver

Høres ganske tungt ut for meg da men, går ut fra at det er DC med AD og ikke NT4-DC. Mailserver er kanskje AD-basert Exchange eller noe slikt, det krever en god del av CPU/Ram det å selv om det er få brukere.

Lenke til kommentar
domenekontroller, mail, backup og filserver

Høres ganske tungt ut for meg da men, går ut fra at det er DC med AD og ikke NT4-DC. Mailserver er kanskje AD-basert Exchange eller noe slikt, det krever en god del av CPU/Ram det å selv om det er få brukere.

joa, tungt kanskje hvis alt kjøres samtidig. Det kan jeg ihvertfall være enig i ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...