m-momr Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Hei, nå har windows skuffet meg for ente gang, og tenkte at jeg like gjerne kunne lære meg litt linux først som sist, og lurte på hvilken av linuxene jeg burte starte å prøve meg på?? eller er det samme hvilken jeg lasterned og installer? takker for anbefalinger Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Vil du ha noe enkelt, som funker out of the box, så installer Ubuntu. Ellers, om du vil ha noe utfordrende, som du trenger å lese og konfigurere manuelt, så anbefaler jeg det Slackware. Lenke til kommentar
olear Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 http://www.linuxguiden.no/index.php/Distribusjoner Lenke til kommentar
m-momr Skrevet 15. september 2005 Forfatter Del Skrevet 15. september 2005 tuesn takk for hjelpen Lenke til kommentar
grimzy- Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Jævlig signatur du hadde da Lenke til kommentar
krigun Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 MEsteparten av distroene går jo ut på det samme: kernel, GNU-tools, xorg og KDE/Gnome. Koker fort ned til hva du liker best av Gnome eller KDE. Er selv fan av KDE, men det er mange som liker Gnome (Som følger med ubuntu). Men ubuntu er sikkert lett å starte med, har jo ganske stor kundebase. Men når det gjelder slack.. vel.. jeg trodde vi var forbi 386 stadiet nå.. da ville jeg heller gått for Archlinux. Slack og arch ligner endel på hverandre, bare at Archlinux har en veldig bra pakkehåndterer og pakkene er 686 kompilert. Men ingen av de er kanskje noen nybegynner-distroer. ...Og alle slackware tilhengerne, spar kommentarene deres. Vil ikke starte noe flamewar. Lenke til kommentar
Anderssb Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Fedora Core 4 er veldig enkelt å bruke å installere for nybegynnere. Anbefales. Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Har prøvd alle de store nybegynner distorene (Mandrake, SuSE, Fedora 3 og 4 og Ubuntu). I de tre føst nevnte har det alltid vært ting som har manglet eller som har fungert dårlig. Ubuntu derimot viste seg å være raskt og brukervenlig. Anbefaler deg derfor Ubuntu. Du kan laste ned ubuntu 5.04 iso her: ftp://ftp.uninett.no/linux/ubuntu-iso/5.0...nstall-i386.iso eller velge en annen server her: http://www.ubuntu.com/download/ Her finner du hjelp og how to's til det meste: http://ubuntuguide.org/ og her (samling av howto's fra ubuntu forums). http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=5...highlight=index Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Jeg har de siste to dagene testet diverse, og etter div. problemer med alle unntatt suse så ville jeg anbefalt deg å starte der. Lenke til kommentar
grimzy- Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 Jeg har de siste to dagene testet diverse, og etter div. problemer med alle unntatt suse så ville jeg anbefalt deg å starte der. pebcak. Lenke til kommentar
kvase Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 ubuntu har rykte på seg og være greit og komme igang med Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 (endret) Men når det gjelder slack.. vel.. jeg trodde vi var forbi 386 stadiet nå.. Hehe, klarer ikke å holde kjeft Neida, Du skal få lov til å mene det du vil. Ville bare bemerke at de fleste Slack-pakkene er kompilert mot 486 flagg, ikke 386. Mener å huske at Pat har testet forskjellene mellom 486, 586, 686, osv optimerings flagg og at han ikke fant store nok forskjeller til å rettferdiggjøre inkompabilitet med eldre maskiner. Du må huske at det er få på verdensbasis som har så nye maskiner som oss på HW forumet, eller Norge generelt for den saks skyld. Og du har helt rett i at ingen av dem (Slack, Arch) er distroer for nybegynnere, dvs. folk direkte fra Windows. Men det er ikke umulig å starte med dem. Kommer an på kunnskapsnivået. EDIT: Se der ja. Mente sjøl at jeg ikke var helt korrekt. olear to the rescue Endret 16. september 2005 av olefiver Lenke til kommentar
olear Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 Men når det gjelder slack.. vel.. jeg trodde vi var forbi 386 stadiet nå.. Hehe, klarer ikke å holde kjeft Neida, Du skal få lov til å mene det du vil. Ville bare bemerke at de fleste Slack-pakkene er kompilert mot 486 flagg, ikke 386. De fleste pakkene er kompilert med følgende: -O2 -march=i486 -mcpu=i686 Ellers så ligger det noen i386 pakker i systemet enda, Java er i586, og Mozilla Firefox/Thunderbird er i686. Har prøvd distroer som er optimalisert for i686 osv, ingen av dem er gir noe bedre ytelse. Lenke til kommentar
gnom1 Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 Har prøvd distroer som er optimalisert for i686 osv, ingen av dem er gir noe bedre ytelse. Kjørte du noen benchmarks for å teste? Jeg har aldri tatt meg bryet, men det kunne vært interesant lesning Lenke til kommentar
olear Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 Gjorde nok ikke det, eneste jeg sjekket var oppstartstid og generell ytelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå