Gå til innhold

Lage en enkel boot CD til XP

Sire

Anbefalte innlegg

Har prøvd Ultimate Boot CD men kommer jo ikke inn på C:\ (harddisken på maskinen). Prøvde med Freedos og de ulike alternativene men de finner ikke C:\ når jeg skriver cd c:\

Er det ikke en enkel måte jeg kan brenne en boot CD på? Jeg ser det er en mulighet for å lage oppstarscd på Nero men jeg vet ikke hvilke filer jeg skal legge på Cd'en. Noen tips? Kravet er at jeg må inn i DOS promt og få kommet meg inn i en katalog på c:\ for å reinnstallere XP.

Endret av Sire
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
... Prøvde med Freedos og de ulike alternativene men de finner ikke C:\ når jeg skriver cd c:\

Det er som regel en meget god grunn til at det skjer. XP er fortrinnsvis installert på NTFS, og DOS kan kun lese FAT. Så i DOS blir ikke C: synlig.

Det finnes selvsagt muligheter for å boote en CD og komme inn på NTFS disker, men hvordan skal det hjelpe deg å reinstallere?

Lenke til kommentar

Hvis målet ditt er å fått tatt backup av noe som ligger på disken så vil jeg anbefale en Ubuntu Live. Det er en linux distro som booter fra cd og kjøres fra cd. Dette gjør at du kan koble til en ekstern disk f.eks og ta ut data fra den disken med fucka Windows.

Etter det er det vel bare å putte i en Windows cd å boote opp.

Lenke til kommentar
... Prøvde med Freedos og de ulike alternativene men de finner ikke C:\ når jeg skriver cd c:\

Det er som regel en meget god grunn til at det skjer. XP er fortrinnsvis installert på NTFS, og DOS kan kun lese FAT. Så i DOS blir ikke C: synlig.

Det finnes selvsagt muligheter for å boote en CD og komme inn på NTFS disker, men hvordan skal det hjelpe deg å reinstallere?

Man kan jo velge NTFS kompatiblitet når Freedos booter, prøvde dette og C: er fortsatt ikke tilgjengelig. Jeg må inn på C: for å komme inn i innstalleringskatalogen slik at jeg får startet setup og evt. reparasjon av de korrupte filene som gjør at jeg ikke kommer inn i XP hverken i normal eller safe modus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...