eskarls Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Har ny pc fra acer som kom med windows og hele pakka. Men ble litt overraska at det er fat 32 på begge partisjoner.... Er fat bedre på noen måte? Trodde ntfs var best jeg? Noen som vet noe om dette? Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Har ny pc fra acer som kom med windows og hele pakka. Men ble litt overraska at det er fat 32 på begge partisjoner.... Er fat bedre på noen måte? Trodde ntfs var best jeg? Noen som vet noe om dette? NTFS er helt klart det beste, og de fleste som har kjøpt denne maskinen har formatert den.. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 (endret) Du burde bruke NTFS, med mindre du skal bruke et annet operativsystem i tillegg som krever FAT32. Gå inn i ledetekst og tast inn følgende, for å konvertere volumet uten å formatere det. convert stasjonsbokstav: /fs:ntfs Endret 15. september 2005 av sesteen Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Hvis du skal ha Linux innstallert på den i tillegg til windows kan det være greit å ha FAT32 på lagringspartisjonen for å få skikkelig skrivetilgang. (Med forbehold om at jeg er utdatert på dette området og Linux har fått bedre skrivetilgang på NTFS i det siste) Lenke til kommentar
eskarls Skrevet 15. september 2005 Forfatter Del Skrevet 15. september 2005 Takker for svar...ble en format c: på meg!! Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Vel Win 2k og Win XP krever vel NTFS uansett, så det er det du burde bruke. Er det snakk om Win 98 er Fat 32 å foretrekke. Det er ofte begrensinger på hvor mange GB som kan partisjoneres med FAT 32. Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Win2k krever vel ikke NTFS? På min første bærbare som var en IBM så hadde jeg Win2k og FAT32. Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Win2k krever vel ikke NTFS? På min første bærbare som var en IBM så hadde jeg Win2k og FAT32. Kan godt hende at jeg tar feil ang Win 2k men uanset, data blir sikrere med NTFS. FAT 32 er ofte ustabilt, ikke rart NTFS ble lagt inn. Lenke til kommentar
m99 Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 NTFS har en del funksjoner som FAT32 ikke har, det er utvilsomt et mer moderne og bedre filsystem, men FAT32 er litt raskere. Lenke til kommentar
barks Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Ja, XP kjører fint på FAT32. Jeg har FAT32 på min OS/programpartisjon og NTFS på min filpartisjon. Har ikke hatt noen negative opplevelser med det over det siste året med hardt bruk. Kjører FAT32 på bakgrunn av nettopp tips om at det er raskere. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Det er tydeligvis flere som burde lese karmacom sitt oppsett for raskere maskin, husker ikke helt hvilken tråd dette lå i, men søk på karmacom så skal det komme opp noe. Lenke til kommentar
Pygar Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 Ja, XP kjører fint på FAT32. Jeg har FAT32 på min OS/programpartisjon og NTFS på min filpartisjon. Har ikke hatt noen negative opplevelser med det over det siste året med hardt bruk. Kjører FAT32 på bakgrunn av nettopp tips om at det er raskere. Ved oppgradering fra Win Me kan en beholde FAT32. Men da benytter en jo ikke XP sitt eget FS. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 Man kan fint innstallere Win2000 og XP fra grunnen og opprette FAT32 partisjon til OSet under installering. Det er fordeler og ulemper med begge filsystemene (Ja, NTFS har ulemper som FAT32 ikke har), men alt i alt så mener de fleste at NTFS er best for disse to OSene. NTFS har en del sikkerhetsfunksjoner (som backup at FAT-tabellen) og bedre muligheter for å sette brukerrettigheter, virituelle mapper, mindre overhead, bedre stabilitet, men dette går til dels på bekostning av ytelsen og dels på bekostning av kompatibilitet med Win 9x, Linux og OS. Lenke til kommentar
Sjefern Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Jeg har også fat32 på den bærbare maskinen min. Er det noen som gidder å ramse opp fordeler å bakdeler med fat32/ntfs litt mere konkret så hadde jeg blitt kjempefornøyd Lenke til kommentar
ttt Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Det står litt om fordeler/ulemper med dei forskjellige filformata i følgande tråd: http://forum.programmer.no/index.php?showtopic=437565 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Google: Anandtech: FAT32 vs. NTFS NTFS.com: FAT32 vs. NTFS vs. FAT16 Microsoft: FAT32 vs. NTFS Thundercloud: FAT32 vs. NTFS CQuirke: FAT32 vs. NTFS Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå