Passasjer Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Jeg mener det er viktig å få bukt med korrupsjon før man setter i gang med slikt, så man slipper å slite med dette underveis. Dette blir jo en ond sirkel. Får OD og andre org. støttet landene, vil korrupsjonen etter hvert minke. Støtter ikke OD og andre org. landene, vil jo korrupsjonen bare øke mer. Godt mulig, men kom ikke å klag på oss for det. Korrupsjon er deres problem, og har blitt en uskikk i (kan man kalle det) samfunnet deres. Lenke til kommentar
magicus Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 har ikke giddet å lese alle innleggene, men må si at jeg er sterkt imot OD. Jeg nektet å delta på det når jeg gikk på videregående. Elevinspektøren kom inn i klasserommet der vi som ikke hadde fått jobb satt og begynte å kjefte på oss fordi vi ikke gadd å jobbe... haha eg ler fortsatt av hun. Større sannsynlighet at jeg hadde deltatt hvis det hadde vært frivillig og hvis jeg selv kunne bestemme hva pengene skal brukes til. Jeg vil ikke at pengene eg tjener for OD skal brukes til å betale regningen for flyersene eller annen reklame som er blitt brukt i markedsføringen. Å tvinge noen til å være gavmilde er ikke lurt. Får ikke samme gode følelsen av å hjelpe noen når en blir tvunget til d. Noen som vet hvordan pengene som blir tjent inn blir forvaltet? går 100% rett til de som sulter? veldig tvilsomt. Heller 60% kanskje. Gis pengene rett ut til de fattige eller blir de brukt til å kjøpe de fattige landenes produkter slik at de kan bygge opp en eksport industri selv? Bruk heller oljepengene på dette istedet for OD. Alle tjener på OD bortsett fra de stakkars elevene. Bedriftene får billig arbeidskraft, Staten sparer penger når elevene kan hjelpe til å gi penger til u-landene istedet for staten. Skolen, staten, bedriftene får en god følelse av å ha gjort noe godt for de fattigste. Men hva får JEG ut av det? ingenting.. Kanskje jeg virker gjerrig, grådig, umenneskelig eller politisk ukorrekt, men jeg er lei av å bli utnyttet til å gjøre alt slags tøv for andre. Noen som er enig med meg eller? Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 (endret) Alle tjener på OD bortsett fra de stakkars elevene. Boo-fucking-hoo. Fryktelig synd på deg. Hele 6-8 timer av ditt liv og din (gratis) skolegang! Stakkars deg! Snakker om bløtkakegenerasjon... Endret 18. september 2005 av HalTan Lenke til kommentar
magicus Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Vet ikke om du fikk d med deg halfdan men eg har aldri deltatt på OD. Og ja bløtkake er godt. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Elevinspektøren kom inn i klasserommet der vi som ikke hadde fått jobb satt og begynte å kjefte på oss fordi vi ikke gadd å jobbe... haha eg ler fortsatt av hun. OmG så kewl du er!1one! Større sannsynlighet at jeg hadde deltatt hvis det hadde vært frivillig og hvis jeg selv kunne bestemme hva pengene skal brukes til.Det første er jeg enig i, men det andre tror jeg ikke hadde fungert i praksis. Det skal vel også være sånn at skolene skal ha annet program for de som ikke vil bidra denne dagen, så i teorien skal det være frivillig. Jeg vil ikke at pengene eg tjener for OD skal brukes til å betale regningen for flyersene eller annen reklame som er blitt brukt i markedsføringen.Det kan være en fordel å lese gjennom tråden. Akkurat som at Coca-Cola reklamerer, reklamerer også organisasjoner. Begge tjener på reklamen, dette er ikke noe som er en utgiftspost. Organisasjonene får også sponset reklamesendinger spesielle dager av de respektive TV-kanalene de går på. Noen som vet hvordan pengene som blir tjent inn blir forvaltet? går 100% rett til de som sulter? veldig tvilsomt. Heller 60% kanskje.Du høres ikke ut som en som ville vært villig til å arbeide gratis, hvorfor skulle de som jobbet i OD ville dette? OD er en greit stor organisasjon, og selvfølgelig er det utgifter. Å mene at 100% skal komme fram er en vanvittig utopi ( Gatas Parlament). Gis pengene rett ut til de fattige eller blir de brukt til å kjøpe de fattige landenes produkter slik at de kan bygge opp en eksport industri selv?Jammen så les den jævla tråden. Bruk heller oljepengene på dette istedet for OD.Huff ja, å ofre en dag for dette formålet er i overkant av hva vi kan klare. Alle tjener på OD bortsett fra de stakkars elevene.Uffameg, dakal elevene som må jobbe et par timer... Bedriftene får billig arbeidskraft, Staten sparer penger når elevene kan hjelpe til å gi penger til u-landene istedet for staten. Skolen, staten, bedriftene får en god følelse av å ha gjort noe godt for de fattigste. Men hva får JEG ut av det? ingenting..Du får, i skolens regi, litt arbeidserfaring, samt at IU skal bidra til økt forståelse for verdenssituasjonen. Tro ikke at skole = matte og norsk alene. Kanskje jeg virker gjerrig, grådig, umenneskelig eller politisk ukorrektKorrekt. men jeg er lei av å bli utnyttet til å gjøre alt slags tøv for andre.Ja huff, i forhold til den gjennomsnittlige afrikaner har du det helt for jævlig. Noen som er enig med meg eller?En hel skokk, dessverre. Lenke til kommentar
magicus Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Organisasjonene tjener på reklamen fordi flere gir penger, men det betyr at veldedighetspenger som folk gir går rett i lomma på tv-stasjoner,aviser etc. Hvis jeg noen gang skulle gi penger så hadde jeg ikke gjort det når eg vet at x% går til reklame. Du høres ikke ut som en som ville vært villig til å arbeide gratis, hvorfor skulle de som jobbet i OD ville dette? OD er en greit stor organisasjon, og selvfølgelig er det utgifter. Å mene at 100% skal komme fram er en vanvittig utopi (™ Gatas Parlament). Jeg har aldri forventet at 100% skal komme frem. For masse penger som folk har gitt blir brukt til unødvendige administrasjons kostnader, reklame og annet tøv som jeg ikke vil at pengene mine skal brukes til. Jammen så les den jævla tråden. Er du så dårlig til å uttrykke deg at du er nødt til å ty til banne ord? Du får, i skolens regi, litt arbeidserfaring, samt at IU skal bidra til økt forståelse for verdenssituasjonen. Tro ikke at skole = matte og norsk alene. Har masse arbeidserfaring. Skriver du at du har jobbet på OD i din CV? Er veldig bevisst på verdenssituasjonen. Studerer forresten samf.vitskap. Hvis du er så glad i å sponse tv2 etc så for all del jobb frivillig for OD hele livet ditt. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Er du så dårlig til å uttrykke deg at du er nødt til å ty til banne ord? Vanskelig for å holde deg til saken? Har masse arbeidserfaring.Trodde du virkelig at jeg snakka om deg? Jeg snakker om den generelle ungdom jeg, som skal jobbe på OD-dagen. Fint om noen av disse har erfaring fra før, men det skader ikke med litt til. Er veldig bevisst på verdenssituasjonen.Jaha. Studerer forresten samf.vitskap.Du imponerer ikke. Beklager. Lenke til kommentar
rockingchair Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 (endret) Følgende: Større sannsynlighet at jeg hadde deltatt hvis det hadde vært frivillig og hvis jeg selv kunne bestemme hva pengene skal brukes til. Dette kan du - det er skolene og elevene som hvert år bestemmer hvilket prosjekt pengene skal gå til. Dette gjørest på Elevorganisasjonen sitt landsmøte Elevtinget, de skolene som ikke er med i EO men som har vert med på OD kan sende inn sin stemme i forkant av Elevtinget. Å tvinge noen til å være gavmilde er ikke lurt. Får ikke samme gode følelsen av å hjelpe noen når en blir tvunget til d. Nei, dette er jeg helt enig i. Dette er heller ikke OD sin intensjon. Dette er skolene selv som gjør og stikk istrid med hva OD vil. Noen som vet hvordan pengene som blir tjent inn blir forvaltet? går 100% rett til de som sulter? veldig tvilsomt. Heller 60% kanskje. Tatt fra OD sitt informasjonsmateriale (som du ikke vil betale for..) Av de kr. 300,- du jobber inn, går 42 kr. til informasjonskampanjen og administrasjonen til OD (blant annet trykking og distribuering av det heftet du leser nå); og kr 33 går til Kirkens Nødhjelp slik at de kan gi råd til prosjektene, kontrollere og revidere regnskap. Alle renteinntekter, som antas å være kr. 17, vil tilfalle prosjektet. Dvs. at kr 242 av ditt dagsverk går direkte til prosjektene. Alle tjener på OD bortsett fra de stakkars elevene. Bedriftene får billig arbeidskraft, Staten sparer penger når elevene kan hjelpe til å gi penger til u-landene istedet for staten. Skolen, staten, bedriftene får en god følelse av å ha gjort noe godt for de fattigste. Men hva får JEG ut av det? ingenting.. Du glemmer noe... OD er en ELEVAKSJON. Dette er noe elevene har satt i gang selv. Det er vanlig at det er elevrådene ved skolen som bestemmer om de vil delta på OD vert år. Her har du en påvirkningsmulighet. Dersom du ikke har noe utbytte av det så er det kanskje flere grunner til det. Har dere hatt en god internasjonal uke på skolen? Vet du hva prosjektet går ut på? Har du lest materiellet du ha blitt tildelt? Det finnes masse elever som involverer seg direkte, OD er drevet av disse elevene. Alle skolekomitène, distrikskomitène og hovedkomitèen er engasjerte elever. Disse har et ønske og visjon om en bedre verden og ønsker å invirke på den. Dette gjørest blandt annet i å informere elever som deg om blandt annet nord-sør problematikk. OD handler ikke om å gi noen sultne barn mat i magan. Det handler om å gi utdanning, informasjon, opplæring, skape gode holdninger etc etc. OD er ikke et bistandsprosjekt, det er et solidaritetsprosjekt der vi elever i trygge, rike, gode Norge gir EN (1) dag av den GRATIS utdanninga vi har til DÅRLIGstilte ungdommer i fattige land. Dersom du ikke ser verdien i dette så vil jeg oppfordre deg til å sette deg litt mer inn i hva dette går ut på. Endret 18. september 2005 av troyel Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Operasjon Dagsverk kan brenne i helvete. For en meningsløs og bortkasta uke. Trenger jo ikke høre det samme hvert år.. Nekter å være med på noe denne gangen. Lenke til kommentar
magicus Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Du er en morsom fyr Mr.Berg. Du får meg ikke akkurat til å bli mer motivert til å løfte en finger i regi av OD.. det er sikkert. Lykke til med OD... Mens eg daffer an foran tven eller pcen troyel: Bra at elever er engasjerte og vil forandre verden, men ikke prøv å tving meg til å gjøre noe. Hvis jeg vil hjelpe barn og unge i ett eller annet land så gir eg penger uavhengig av OD eller reklame på tven. Hvis utdanningen faktisk er gratis hvorfor blir jeg påtvunget dette OD tullet? eller hvorfor blir barna tvunget til å rydde søppel fra skoleplassen etc? da er det ikke gratis lengre. For all del bare ha rollespillene deres om fattigdom og jobb så my gratis som dere vil, men hold meg utenfor. Takk Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Organisasjonene tjener på reklamen fordi flere gir penger, men det betyr at veldedighetspenger som folk gir går rett i lomma på tv-stasjoner,aviser etc. Hvis jeg noen gang skulle gi penger så hadde jeg ikke gjort det når eg vet at x% går til reklame. Hva er best? 100 kroner gis rett til formålet, eller at 10 av kronene brukes til å øke summen med 50 kroner, og rundt 140 kroner kan gå rett til formålet? Jeg har aldri forventet at 100% skal komme frem. For masse penger som folk har gitt blir brukt til unødvendige administrasjons kostnader, reklame og annet tøv som jeg ikke vil at pengene mine skal brukes til. Det er ikke dine penger, du ville aldri hatt den jobben hadde det ikke vært for OD, og du ville heller ikke hatt den tida disponibelt til arbeid, hadde det ikke vært for OD. Er du så dårlig til å uttrykke deg at du er nødt til å ty til banne ord? Feil, du er så dårlig til å høre etter at han er nødt til å ty til banneord. Har masse arbeidserfaring. Skriver du at du har jobbet på OD i din CV? Ja, det gjør jeg. Er veldig bevisst på verdenssituasjonen. ... Men du driter lang marsj i den? ... Studerer forresten samf.vitskap. Per, du lyver! Lenke til kommentar
magicus Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 (endret) Hva er best? 100 kroner gis rett til formålet, eller at 10 av kronene brukes til å øke summen med 50 kroner, og rundt 140 kroner kan gå rett til formålet? Det beste er å ikke lure giverne til å tro at pengene deres går til formålet, når det faktisk går til mer reklame etc. Nei takk til reklame. Det er ikke dine penger, du ville aldri hatt den jobben hadde det ikke vært for OD, og du ville heller ikke hatt den tida disponibelt til arbeid, hadde det ikke vært for OD. Jeg er da ett fritt menneske og kan disponere tiden min som jeg vil. elevene blir oppmuntret til å skaffe seg jobben selv, uavhengig av OD. Feil, du er så dårlig til å høre etter at han er nødt til å ty til banneord. ? hørselen min er fin den. Jeg gidd ikke lese 3 lange sider om OD på en søndag nei. Jeg bryr meg om verdenssituasjonen om føler synd på de som sulter. Per, du lyver! Hvem er per? Endret 18. september 2005 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Det beste er å ikke lure giverne til å tro at pengene deres går til formålet, når det faktisk går til mer reklame etc. Nei takk til reklame. Åh herlighet... Reklamen fører til mer penger dit de skal. Og Per - ja det er deg. Lenke til kommentar
magicus Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Åh herlighet... Reklamen fører til mer penger dit de skal. Og Per - ja det er deg. Og hvor er det? I lommen på tv2? Tenk på alle de fattige i Norge som vil være solidarisk med de som sulter i afrika.. og så sender OD alle pengene deres rett i lomma på tv2 eller vg.. Jobber du i reklame bransjen Berg? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 magicus, tror vi hadde hatt så mye reklame om det ikke lønte seg for de som reklamerer? OD er helt greit det, med unntak av at man aldri opplyser om at det er frivillig. Når jeg prøvde å si "du behøver ikke" til de som ikke hadde lyst i fjor fikk jeg kjeft fra andre medelever som tydeligvis ikke likte at jeg opplyste om at det ikke var tvang! Det andre store problemet jeg ser ved dette er sosialismepropagandaen; de røde tar ansvar og redder verdenen som kapitalismen har ødelagt, du er ikke snill om du ikke er rød, osv. Lenke til kommentar
apresthus Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Her er mitt bidrag til denne debatten: Det sjokkerer meg litt de meningene som florerer her inne, men de om det. Til de som påstar at OD ikke fungerer: Hvorfan kan dere påstå dette? Har dere vært involvert i organisasjoen? Har dere sett resultatene? Nå skal ikke jeg proklamere at jeg kjenner til alt mulig om OD, men av den informasjonen som har blitt gitt og som jeg selv har funnet ut er OD en godt organisert og velordnet organisasjon som ikke gir penger i hendene til eventuelle korrupte statlige system eller ledere, men som gir penger der de trengs, skole, leveforhold og andre humanitære ting. Der er representanter fra OD som har dratt til de landene som er berørt for å inspisere om pengene faktisk fører til noe, noe som de har fått bekreftet. Og til de som ikke GIDDER og delta: Hvorfor i all verden gidder dere ikke det? Om dere så mener at denne organisasjonen ikke oppnår noe, noe som jo forøvrig er feil, kan dere iallefall se bakgrunnen for den. OD er en organisasjon som faktisk ser realiteten i verden i dag, og ikke lar seg blende av den komfortable sofaen eller feite lommeboka som visse brukere i denne tråden later til å gjøre. De er villige til å være en positiv aktør som vil hjelpe verden i dens problemer Det kommer faktisk som et sjoll for noen men ressursene i verden er faktisk svært feil fordelt, faktisk lever halve verdens befolkning i betraktelig dårligere leveforhold en mange land i vesten. De mangler mat, hus og humanitære basiske ting, De blir glad viss de får mat på bordet slik at de kan komme seg gjennom dagen, mens denne bløtkake-generasjonen som er med i debatten her klager hvis de ikke får lørdagsgodt av mamma. Og hva er det som er så ille ved å jobbe en dag for en god sak? Er det forferdelig å tenke at de pengene man tjener går til å hjelpe mennesker i en desperat situasjon? Istedefor å gå til nye luksus artikler til sin egen vinst? Det er snakk om en forbanna dag her!! Dessuten for alle som er opptatt av seg selv, noe som mange i denne er, så får man arbeidserfaring ved å jobbe, noe som man tjener godt på selv (ja, det finns andre ting å tjene enn penger!) Arbeidserfaring er alltid bra videre i livet uansett. Og hvis du ikke gidder å jobbe, eller ikke kan av ulike årsaker hvorfor ikke gi allikevell? Det gjorde jeg! Man definerer ikke en person bare utifra hvordan han tenker men også hvordan man handler. Så neste gang dere driter i OD og sitter og daffer foran pc'en så prøv å skaffe dere litt kunnskap om verden, det eksisterer faktiske noe utenfor den lille bobla deres! Mvh Alex Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Det andre store problemet jeg ser ved dette er sosialismepropagandaen; de røde tar ansvar og redder verdenen som kapitalismen har ødelagt, du er ikke snill om du ikke er rød, osv. Hvor? Dokumentasjon? Lenke til kommentar
rockingchair Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Åh herlighet... Reklamen fører til mer penger dit de skal. Og Per - ja det er deg. Og hvor er det? I lommen på tv2? Tenk på alle de fattige i Norge som vil være solidarisk med de som sulter i afrika.. og så sender OD alle pengene deres rett i lomma på tv2 eller vg.. Jobber du i reklame bransjen Berg? Å herre.. Altså - for det første. OD driver ikke med reklame, i alle fall ikke TVreklame, avisreklame you-nameit. OD trykker opp INFORMASJONSmateriell. Disse har en funksjon med å INFORMERE de som deltar i OD hvilket godt tiltak det er, f.eks hva pengene går til etc etc etc. Dersom du og alle andre hadde lest materiellet så hadde dere ikke kommet her med feilaktige påstander om hva OD driver med og hvordan pengene blir håndtert. Jeg anbefaler deg å sjekke ut det du uttaler deg om før du kommer med uriktigheter. OD materiell Lenke til kommentar
apresthus Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Det andre store problemet jeg ser ved dette er sosialismepropagandaen; de røde tar ansvar og redder verdenen som kapitalismen har ødelagt, du er ikke snill om du ikke er rød, osv. Vel. nå synes jeg ikke vi skal dra dette til en politisk diskusjon for det er ikke kjernen her. Kjernen er menneskeverd, levebetingelser og humanitære forhold, gnisten til å forandre på dette, det kan man uavhengig av politisk side! PS: Jeg stemte Høyre Lenke til kommentar
magicus Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 (endret) OD driver ikke med reklame, i alle fall ikke TVreklame, avisreklame you-nameit. OD trykker opp INFORMASJONSmateriell haha, hva nøyaktig er forskjellen mellom reklame og info materiell? reklame er info materiell. Så neste gang dere driter i OD og sitter og daffer foran pc'en så prøv å skaffe dere litt kunnskap om verden, det eksisterer faktiske noe utenfor den lille bobla deres! Har massevis med kunnskap om verden jeg. Kanskje du burde respektere at OD ikke er for alle? Jeg kan alltids bidra til de vanskeligsstilte, men da gjør jeg det utfra fri vilje, ikke pga reklamen, du eller OD har sagt det til meg. Endret 18. september 2005 av magicus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå