Gå til innhold

"Den store Photoshop" tråden


Anbefalte innlegg

Ser ganske bra ut, tror kanskje jeg skaffer meg noe sånt.

 

 

Tenkte ikke på dette før nå nettop; Bør jeg kjøpe venstrehendt-tastatur når jeg er venstrehendt? Tenker da på shortcuts i Photoshop som blir vanskelige å bruke når jeg tegner. Kanskje jeg bare kan konfigurere dem alle da.

 

 

Edit: Lurte også på om det funker til windows?

Er selv venstehendt, og det gjør meg ingenting.

 

Synes bare det er praktisk jeg.. fordi jeg bruker PC-musen med høyrehånd, og tegnebrettet med venstrehånd. Multitasking, baby!

 

Er hovedsaklig kun tegning brettet brukes til (for min del). Alt annet gjøres med shortcuts og musa. Folk bruker det forskjellig dog. Noen bruker jo tegnebrett som en pc-mus 24/7.

 

Edit: Selvfølgelig funker det til windows :) Det tegnebrettet jeg har ser noe annerledes ut enn de i filmene, forsåvidt.

 

wacom-bamboo-fun.jpg

Endret av Ajaco
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville jo vært lettere å bruke shortcuts enn å klikke på alle iconene hele tiden vel? Da tenker jeg på zoom og sånt, men det kom vel med brettet. Så kanskje du har rett.

Det er sant. Du kan jo selvfølgelig flytte tastaturet ditt, slik at det er der hvor musen vanligvis er... og samtidig bruke høyrehånda.

Lenke til kommentar

Jeg har lært meg litt Photoshop i det siste. Men hvilke funksjoner er det jeg bør lære meg for å redigere fotografier? Jeg vet at det er veldig mange forskjellige funksjoner man kan bruke til det, men hvilke er de mest vanlige, og hvordan konverterer man fra RAW til JPEG i Photoshop?

Når du åpner en .raw fil i photoshop, kan du allerede der gjøre omtrent hva du vil. Du får en meny med alt mulig rart av fargebalanse, kontrast, belysning osv.

 

Du kan også bruke Curves, Levels, Color Balance, Hue/Saturation, Brightness/Contrast, Black/White. Det er vel det mest vanlige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har lært meg litt Photoshop i det siste. Men hvilke funksjoner er det jeg bør lære meg for å redigere fotografier? Jeg vet at det er veldig mange forskjellige funksjoner man kan bruke til det, men hvilke er de mest vanlige, og hvordan konverterer man fra RAW til JPEG i Photoshop?

 

Kjøp deg en måneds abb på lynda.com og se (og last ned ;) )Photoshop CS5 for Photographers og Photoshop CS5 for Photographers: Camera Raw 6 med Chris Orwig.

 

http://www.lynda.com/Chris-Orwig/43-1.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk skal dere ha. Jeg sitter faktisk å jobbe med Photoshop nå. Jeg har to enkle problemer.

 

1. Når jeg markerer med rektangular marque tool, så "kuttes" hjørnene slik at jeg får runde hjørner. Hvordan fjerner jeg dette?

 

2. Og når jeg deretter trykker delete for å slette det jeg har markert, så kommer den boksen med "fill" opp, der jeg kan fylle det jeg har markert med farge osv. Her er det vel noe galt, for da skal vel det jeg har markert bli slettet? noen som kan hjelpe? Jeg trenger det til i morgen, så jeg er ganske desperat.

Lenke til kommentar

Takk skal dere ha. Jeg sitter faktisk å jobbe med Photoshop nå. Jeg har to enkle problemer.

 

1. Når jeg markerer med rektangular marque tool, så "kuttes" hjørnene slik at jeg får runde hjørner. Hvordan fjerner jeg dette?

I menyen øverst er det en liten boks som heter "feather". Sett den til 0.

post-93392-0-08160900-1317143997_thumb.png

2. Og når jeg deretter trykker delete for å slette det jeg har markert, så kommer den boksen med "fill" opp, der jeg kan fylle det jeg har markert med farge osv. Her er det vel noe galt, for da skal vel det jeg har markert bli slettet? noen som kan hjelpe? Jeg trenger det til i morgen, så jeg er ganske desperat.

Bruk delete-knappen, ikke backspace.

Endret av Ajaco
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk skal dere ha. Jeg sitter faktisk å jobbe med Photoshop nå. Jeg har to enkle problemer.

 

1. Når jeg markerer med rektangular marque tool, så "kuttes" hjørnene slik at jeg får runde hjørner. Hvordan fjerner jeg dette?

I menyen øverst er det en liten boks som heter "feather". Sett den til 0.

 

2. Og når jeg deretter trykker delete for å slette det jeg har markert, så kommer den boksen med "fill" opp, der jeg kan fylle det jeg har markert med farge osv. Her er det vel noe galt, for da skal vel det jeg har markert bli slettet? noen som kan hjelpe? Jeg trenger det til i morgen, så jeg er ganske desperat.

Bruk delete-knappen, ikke backspace.

Det første funket, men det er delete jeg trykker på. Jeg ser at det samme skjer når jeg trykker på backspace, men det skjer også når jeg trykker på delete.

Lenke til kommentar

Takk skal dere ha. Jeg sitter faktisk å jobbe med Photoshop nå. Jeg har to enkle problemer.

 

1. Når jeg markerer med rektangular marque tool, så "kuttes" hjørnene slik at jeg får runde hjørner. Hvordan fjerner jeg dette?

I menyen øverst er det en liten boks som heter "feather". Sett den til 0.

 

2. Og når jeg deretter trykker delete for å slette det jeg har markert, så kommer den boksen med "fill" opp, der jeg kan fylle det jeg har markert med farge osv. Her er det vel noe galt, for da skal vel det jeg har markert bli slettet? noen som kan hjelpe? Jeg trenger det til i morgen, så jeg er ganske desperat.

Bruk delete-knappen, ikke backspace.

Det første funket, men det er delete jeg trykker på. Jeg ser at det samme skjer når jeg trykker på backspace, men det skjer også når jeg trykker på delete.

Ahh. Unlock layeret ditt :ermm: (dobbelklikk på det i layer-menyen, trykk ok).

 

Edit: Noe av det som gjør photoshop så fantastisk er layers. Bruk det. Ikke jobb på bakgrunnen din.

Endret av Ajaco
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Åja. Sorry, min feil. Er rimelig noob, som du skjønner.

 

 

Ahh. Unlock layeret ditt :ermm: (dobbelklikk på det i layer-menyen, trykk ok).

 

Edit: Noe av det som gjør photoshop så fantastisk er layers. Bruk det. Ikke jobb på bakgrunnen din.

Det var en oppgave, som sa at jeg skulle det. Da ser jeg ikke noen grunn til å gjøre det vanskeligere enn det egentlig er :)

 

Edit: rydda litt i quote

Endret av eveant
Lenke til kommentar

Ikke hvis det betyr at jeg må markerer flere elementer i en fil og lage layers av det osv. Det kan jeg alt for lite til å gjøre.

Da er den beste starten å lære deg å lage layers. Det vil du (som nevnt ganske mange ganger tidligere i opptil flere tråder) få mye igjen for. Å lage en selection og så lage et layer ut av det er veldig enkelt og noe veldig viktig og grunnleggende i Photoshop.

Lenke til kommentar

Ok, men jeg har nok av andre problemer nå. Hva er "Layer mask thumbnail" og hvordan kan jeg se om denne er aktiv?

Layermask er en maskering du kan legge over et layer. Når du er i et mask-layer, har du kun to farger; svart og hvit. Svart skjuler, hvit viser.

 

Dette betyr at du kan fargelegge med svart i layer-masken for å skjule deler av et bilde, uten å faktisk viske det ut. Dette kalles å arbeide "non destructive", så du når som helst kan gå tilbake og reversere eventuelle endringer du har gjort. Dette gjelder også adjustment layers. Så istedet for å justere brightness/contrast (for eksempel) på layeret som en permanent regel, kan du lage et adjustmentlayer som du kan justere på når du vil, eventuelt fjerne eller skru av/på.

 

Layer-mask thumbnail er bare thumbnailen i layer-menyen din tenker jeg. Dersom du shift-clicker på den (eller alt, husker ikke), vil du kunne se hvordan det ser ut med/uten.

 

Her er et par filmer om emnet masking, og det å jobbe non-destructive:

http://psd.tutsplus.com/tutorials/tools-tips/masking-photoshop/

 

Anbefaler deg å se alle episodene i den serien dersom du vil lære deg photoshop basics. Han prater om gode arbeidsteknikker, og ting du må/bør vite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...