Gå til innhold

"Den store Photoshop" tråden


Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan man på en enkel måte gjør en lett overskyet himmel helt blå ?

8496506[/snapback]

Du kan enkelt få himmelen lysere og mer blå, ved bruk av denne metoden:

 

Sett forgrunnsfargen til blå. Klikk på "New fill or Adjustment layer" og velg "Gradient". En liten dialog-box popper opp, der må du huke av "Reverse". Så klikker du på bildet (før du lukker dialog-boxen) og drar musen oppover til gradient'en dekker ønsket område av himmelen. Deretter trykk ok i dialog-boxen. Nå dekker gradient'en over selve bildet, det vil vi ikke. Velg Den nye gradient layeren som du akkuratt laget, høyreklikk på den og velg "Blending Options". Sett deretter "Blend mode" til Overlay.

 

Kansje ikke så bra forklart, bare spør vis det er noe du ikke forstår ;)

 

Edit: Du må prøve deg mye frem på enkelte områder for å oppnå ønsket resultat.

Endret av mhbakke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har klart å gjøre noe med gradient toolen min, men jeg vet ikke hva. Det som skjer, er at den overhode ikke gjør noe ting. Jeg bruker den, men fargene vil ikke blande seg. Ingenting vil blande seg faktisk, bakgrunnen forblir hvit, men det står i layer history at jeg har brukt den :o

 

Jeg må ha gjort en elementær feil, huket av ett eller annet, men jeg aner overhode ikke hva. Irriterende!

 

Edit: Fuck it, jeg ordna det med new layer - Gjøre det svart - New layer - gjøre det blått - Så gradient :p

Endret av J@cob
Lenke til kommentar

Aha, er vist slik i CS2 og. Takker så meget. :)

 

Har ett spørsmål til, ett ganske viktig ett. Jeg er nettopp ferdig med å fargelegge en tegning, også har jeg brukt "Outer Glow" på ett par av lagene (layer). Problemet er det at når jeg gjør bildet flatt, eller slår sammen ett av disse lagene med "Outer Glow" med ett annet, så forsvinne litt av "Outer Glow"-effekten. Hvordan kan jeg hindre dette?

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hei

 

I denne tråden kan dere poste bilder som dere har lagd i Photoshop.

 

Denne tråden er for folk som har Photoshop eller planar om å bruke det og vil dele sine bilete samt få hjelp. Ønsker om å få redigert bilete skal ikkje tas i denne tråden.

 

For de som lurer på hva Photoshop så sier wikipedia følgende:

 

Adobe Photoshop er et avansert bilderedigeringsprogram fra Adobe Systems for rastergrafisk (bitmap) bildebehandling. Programmet ble opprinnelig utviklet for Mac OS og for redigering av skannede bilder. Fra og med Photoshop 3 (november 1994), kom Photoshop også for operativsystemet Microsoft Windows.

 

Photoshop regnes av mange som det fremste profesjonelle verktøyet for digital bildebehandling og er markedsleder innen kommersiell bildebehandling. Dette har mange årsaker, men blant annet har Photoshop et avansert system for fargeseparering, pantone-farger og fargestyring. Når en formgiver sender et bilde til sitt trykkeri kan vedkommende lagre med en standard fargeprofil som trykkerens programvare så kan lese og forholde seg til, slik at fargene blir korrekt gjengitt.

 

Opprinnelig var programmet beregnet på å lage bilder som skulle trykkes på papir. I de senere år har Adobe også utviklet programmet med sikte på utgivelse for Internett. Det følger med et eget program Adobe Image Ready, for ytterligere klargjøring av bilder som passer og er optimalisert for Internett. Samtidig har det kommet en billigere versjon med sikte på hjemmebrukere, Adobe Photoshop Elements.

 

I dag kan Photoshop leveres i en programvarepakke sammen med InDesign, Illustrator og Acrobat. Denne pakken kalles Adobe Creative Suite.

 

 

Tutorials:

 

Tips og triks:

Fra http://www.haraldbjellvag.com/tipstrix.html:

 

Hvis du vil tegne en rett linje med tegneverktøyene, klikk på startpunktet, hold nede shift og klikk på endepunktet.

Dette virker også på noen av de andre verktøyene.

Du kan f.eks bruke dette tipset når du bruker Eraser/viskelæret på rette linjer

 

Scanning: Hvis du scanner inn flere bilder på en gang finnes en fole fin funksjon under

File> Automate> Crop and Straighten. Funksjonen vil automatisk oppdage kantene på bildene og plassere dem i ulike dokumenter !

 

Veksle mellom ulike visninger: Trykk F for å se bildet i ulike screen modes, og trykk Tab for å skjule verktøyene

 

Fyll: Du åpner dialogboksen Fill/Fyll med Shift + Backspace

 

 

Fra våre elskelige brukere:

De fleste toolsene har flere tools på samme "tab" om du høyreklikker på dem. Altså, på den "taben" til venstre.

 

Kom gjerne med tips og triks så legger jeg de inn.

 

 

HUSK: Ikke alle er like gode i photoshop, så hvis du synes bildet suger noe grønnjævli så ikke si det til den personen det angår. Si heller hva personen kan forbedre.

 

Vær så snill å ikke siter bilder.

4848690[/snapback]

du vet at alle linkene ikke fungerer?

 

*Veldig unødvendig å sitere så mykje, moderator har redigert litt*

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Denne tråden er til bruk for spørsmål om photoshop, ikke tilbakemelding på produkter. :)

8519005[/snapback]

 

 

I denne tråden kan dere poste bilder som dere har lagd i Photoshop.

 

 

HUSK: Ikke alle er like gode i photoshop, så hvis du synes bildet suger noe grønnjævli så ikke si det til den personen det angår. Si heller hva personen kan forbedre.

 

 

Fail.

Lenke til kommentar

Sitat fra trådstarter:

 

Hei

 

I denne tråden kan dere poste bilder som dere har lagd i Photoshop.

 

Denne tråden er for folk som har Photoshop eller planar om å bruke det og vil dele sine bilete samt få hjelp. Ønsker om å få redigert bilete skal ikkje tas i denne tråden.

 

La ikke merke til den gule flekken før nå, takker :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...