Gå til innhold

"Den store Photoshop" tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Litt rart at jeg må ha 100 % på den ene og 50 % på de andre.. syntes jeg i hvert fall :hmm:

6717428[/snapback]

Det må være 100% på bakgrunnen, slik er den synlig nok. Ellers ville den vært transparent eller hvitere.

Jeg prøvde å få personene "sterkere frem", men det gikk ikke så bra.. noen forslag?

6717428[/snapback]

Med "sterkere frem", mener du at personene vises like godt som på 100%?

Lenke til kommentar
Litt rart at jeg må ha 100 % på den ene og 50 % på de andre.. syntes jeg i hvert fall :hmm:

6717428[/snapback]

Det må være 100% på bakgrunnen, slik er den synlig nok. Ellers ville den vært transparent eller hvitere.

Jeg prøvde å få personene "sterkere frem", men det gikk ikke så bra.. noen forslag?

6717428[/snapback]

Med "sterkere frem", mener du at personene vises like godt som på 100%?

6717638[/snapback]

Sterkere frem.. som 100 % ja.. eller kanskje 70 %, f.eks.. :) .. i hvert fall litt sterkere..

100 % på bakgrunnen... er det da nok å ta 100 % på ETT bilde, eller er det noe annet jeg skal gjøre?

Lenke til kommentar
Sterkere frem.. som 100 % ja.. eller kanskje 70 %, f.eks.. :) .. i hvert fall litt sterkere..

100 % på bakgrunnen... er det da nok å ta 100 % på ETT bilde, eller er det noe annet jeg skal gjøre?

6717717[/snapback]

Jeg foreslår at du maskerer vekk bakgrunnen på hvert enkelt layer untatt bakgrunn. For da får du full kontroll over opacity på hvert layer utenom å måtte bry seg om at figurene blir mindre synlige.

For å maskere bruker jeg alltid layer mask-funksjonen i Photoshop. Da har du muligheten å bringe noe du ikke skulle ta bort med det første. Layer Mask finner du i 'Layer > Layer Mask > Reveal All/Hide All'.

Genialt, ikke sant? ;)

Lenke til kommentar

Og for å bestemme akkurat kva ein skal maskere, teikner ein med gråtonar (hovudsakleg svart eller kvitt) på maska. Ei heilt kvit maske vil vise heile biletet, ei heilt svart maske vil skjule heile biletet, og ei maske som er 50% grå vil gjere det same som om ein set opacity til 50%. Med andre ord, for å skjule noko teikner ein med svart over det, men på maska.

Endret av incanus
Lenke til kommentar
Og for å bestemme akkurat kva ein skal maskere, teikner ein med gråtonar (hovudsakleg svart eller kvitt) på maska. Ei heilt kvit maske vil vise heile biletet, ei heilt svart maske vil skjule heile biletet, og ei maske som er 50% grå vil gjere det same som om ein set opacity til 50%. Med andre ord, for å skjule noko teikner ein med svart over det, men på maska.

6718025[/snapback]

Bra sagt! :thumbup:

Så altså, tar man 'Reveal All', blir hele maska hvit, ergo alt på layer-et vises på 100% og vice versa. Såklart så kan man i ettertid endre på dette.

Hmm, mulig jeg gjorde dette til forvirring, men du skjønner nok :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...