Gepshen Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Er det stor forskjell på fargerummet på "vanlige" CRT-Skjermer og de nyere Flatskjermene? Hvem er best? Personlig liker jeg kontrasten og fargegjengivelsen i CRT-skjermer best Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Er vel ikke stor tvil om at CRT-skjermer har mye bedre bilde enn flatskjermer, med unntak av skjermflimringen ( i den grad det har noe med bildekvalitet å gjøre ). Lenke til kommentar
Gepshen Skrevet 17. september 2005 Forfatter Del Skrevet 17. september 2005 Flimringen på CRT skjermer er ikke noe stort problem så lenge man har rask nok "scanrate". * 75 Hz = Akseptabelt * 85 HZ = Bra (merker ikke noe flimmer i 1600*1200 i 85 Hz på min 19'') Blir nok CRT skjerm på min neste PC også siden disse har best farger. Fargene og kontrastforholdet er svert viktig for meg da jeg driver mye med digital foto.. Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Fargerommet kommer helt ann på skjermen. Du får CRT skjermer som strekker seg ut til Adobe-RGB og det samme får du med LCD. Det eneste CRT er overlegent på er kontrast. Der har enda LCD teknologien noe å ta igjen. Men ellers ser jeg ingen store fordeler med en CRT-skjerm. Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Og responstid, innsynsvinkel og en del andre ting. Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Responstid har ingenting å si når du jobber med bildebehandling. Innsynsvinkel på gode LCD-skjermer i dag ligger på nesten 180 grader, nok til at de som sitter rundt deg kan se skjermen tydelig. Og da klarer i alle fall du som sitter rett ovenfor skjermen å se den tydelig. Hvilke andre ting? Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Jeg kjøpte meg denne LCD skjermen: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302466&cks=SER Jeg er strålende fornøyd, gode farger og god kontrast. Dette sier hw.no "Kort sagt er dette en god skjerm i foto. Gode farger og et nærmest perfekt bilde gjør dette til en skjerm som godt kan benyttes for hobbyfotografen eller den som leker seg litt i Photoshop. " Lenke til kommentar
olemm Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Det finnes absolutt LCD-er som er i stand til å levere (minst) på nivå med CRT, men det koster, typisk er dette snakk om skjermer som Lacie 321 og Eizo ColourEgde CG19. Formodentlig er også noen av Apple sine skjermer relativt gode, men de også koster noen kroner Temaet er forøvrig diskutert nokså grundig på foto.no, et søk på CRT eller LCD i forumet der vil gi en del tanker rundt temaet fra en del nokså rutinerte folk. Et aspekt dog som etter min mening bør være bestemmende for hva slags type skjerm man kjøper er hvorvidt man skal presentere fotografiene sine på papir eller på skjerm, formodentlig vil en CRT-monitor enn så lenge være det beste for de fotografene som primært presenterer materialet sitt på papir. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå