Gå til innhold

Hvilket kontrollerkort til filserver

TBJ

Anbefalte innlegg

Jeg og noen kamerater skal bygge oss en rask filserver (egentlig to identiske).

Vel, egentlig ikke en filserver, men en kasse med harddisker som jeg skal kunne koble opp til maskiner jeg får tak i.

Skal bruke disse hardiskene på LAN og vi har ikke råd til å bygge opp en hel filserver, men vi får alltids låne relativt raske maskiner som vi kan koble ekstra harddisker opp mot.

I dag kjører vi 4 stk. gamledagse IDE harddisker som vi kobler til et IDE kontrollerkort. Altså ikke spesielt raskt.

Nå skal vi kjøpe 4 stk. WD WD4000YR (RAID Edition 2), SATA som vi skal kjøre i RAID0. (vi skal ha to identiske kasser som vi speiler 4 ganger i året, så RAID0 bør gå greit. Det er fart vi er ute etter. Sikkerheten får være...)

Så skal vi kjøpe et SATA raid kontrollerkort.

Men hvilket kontrollerkort bør vi satse på?

Kortet bør støtte NCQ.

Har ikke tenkt å bruke mer en 3000,- på dette kortet (max).

Til nå har vi tenkt på HighPoint RocketRAID 2220 8P SATA , men er ikke 100% sikker.

Må nok leve med vanlig PCI kort, da de maskinene vi låner så og si aldri har PCI.

Kortet vi har tenkt på nå, har muligheten til å koble på 8 harddisker, men vi kommer sannsynligvis ikke til å koble på flere enn 4, så det er nok et fordyrende ledd.

Kanske det finnes bedre (raskere) kort i denne prisklassen?

Et kort med muligheten til å byge ut cache?

Noen som kan gi oss anbefalinger?

Vil helst ikke ha Promise kontroller, da jeg har Promise kontroller innebygd i hovedkoretet mitt og to Promise kontrollere kan skape problemer (som jeg har opplevd før).

Vi kjører disse harddisk kassene på maskiner der vi også setter inn

et relativt oppgående Gig nettverkskort.. Kjører selvfølgelig Gig nettverk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her kommer en liten tankerekke fra undertegnede, uten egentlig å svare på det du spør om, men som forhåpentligvis kommer til å være nyttig.

Med PCI-bus har du en teoretisk maksimal overføringshastighet på ca 130MB/s om jeg ikke tar helt feil. Siden dataene slik du beskriver det hentes fra en diskkontroller og skal sendes ut på et nettverk vil vel denne fort droppe ned til ca 65MB/s, siden dataene slik jeg forstår det da må gå over PCI-bussen to ganger. Mao dropper ytelsen på nettverket til ca 500Mb/s, allerede før man tar overhead i betraktning.

For meg så lukter dette av en ikke fullgod løsning, og jeg vil tippe at en hvilket som helst kontroller vil kunne gjøre jobben for dere, NCQ eller ikke.

Lenke til kommentar

Takk for innspillet, roac :yes:

Jeg vet at dette dessverre ikke er den beste løsningen, men sannsynligvis den beste med tanke på at vi har begrensede midler å rutte med.

Jeg er også klar over disse farts begrensningene, men jeg vil derfor gjøre det beste ut av det.

Siden vi kommer til å være mange som laster fra filserveren samtidig, vil jeg tro at andre ting enn bare ren overføringshastigheten også vil være begrensninger. :hmm:

Når 10-20 brukere laster ned fra den samtidig, vil harddisk hode ha mye å gjøre og vil fly frem og tilbake i full fart for å hente opp data over alt på harddiskene.

Derfor har jeg tro på at NCQ faktisk kan ha en del å si, i tillegg bør vel også litt ekstra cache minne på raid kontrolleren kanskje gi positivt utslag.

Hadde vi vært kun 2-3 samtidige brukere, ville jeg kanskje brydd meg mer om begrensningen max. overføringshastighet gir.

Derfor bygger vi to identiske sett med harddisk kasser som skal ha 100% identisk innhold, slik at folk kan fordele seg og velge den maskina som for øyeblikket har minst trafikk (og får best fart).

Igjen vil jeg minne om at vi alltid får låne maskiner som vi kobler disse harddisk til, og dessverre er det for få tilgjengelige PCIe maskiner som vi får tak i.

Derfor MÅ vi inntil videre holde oss til PCI kort. :cry:

Men ... senere vil vi jo oppgradere.. :yes:

Til nå ser valget til å falle på:

4 stk. WD WD4000YR (RAID Edition 2), SATA som skal kjøres i RAID0.

HighPoint RocketRAID 2220 8P SATA kontrollerkort.

Alt dette x 2 (pga. to identiske harddisk kasser).

Jeg vil mer enn gjerne ha flere tips og anbefalinger om bedre raid kontrollerkort.

(evt. om lurere oppsett / løsninger).

Endret av TBJ
Lenke til kommentar

Siden vi låner PCer av andre til å koble disse kassene på, så er det uaktuellt å kjøpe hovedkort. Det ville uansett bli mye stress med å bytte hovedkort på den PCene vi låner hver gang.

Og vi har ikke råd til å kjøpe hele PCer til denne oppgaven, så det blir nok kun kontrollerkort + harddisker som kjøpes inn.

Lenke til kommentar
Jeg vet at dette dessverre ikke er den beste løsningen, men sannsynligvis den beste med tanke på at vi har begrensede midler å rutte med.

Jeg er også klar over disse farts begrensningene, men jeg vil derfor gjøre det beste ut av det.

Siden vi kommer til å være mange som laster fra filserveren samtidig, vil jeg tro at andre ting enn bare ren overføringshastigheten også vil være begrensninger. :hmm:

Når 10-20 brukere laster ned fra den samtidig, vil harddisk hode ha mye å gjøre og vil fly frem og tilbake i full fart for å hente opp data over alt på harddiskene.

Derfor har jeg tro på at NCQ faktisk kan ha en del å si, i tillegg bør vel også litt ekstra cache minne på raid kontrolleren kanskje gi positivt utslag.

Hadde vi vært kun 2-3 samtidige brukere, ville jeg kanskje brydd meg mer om begrensningen max. overføringshastighet gir.

Derfor bygger vi to identiske sett med harddisk kasser som skal ha 100% identisk innhold, slik at folk kan fordele seg og velge den maskina som for øyeblikket har minst trafikk (og får best fart).

Jeg har godt forståelse for at dere har begrenset med midler, og derfor mener jeg at det burde være uinteressant å bruke penger på noe som, slik jeg ser det, sannsynligvis ikke vil gi dere merkbart bedre ytelse. Som tidligere nevnt, en hvilken som helst RIAD-kontroller vil sannsynligvis gjøre jobben.

Dersom dere er ute etter redusert aksesstid så er nok SCSI eller WD Raptor disker de eneste alternativene som jeg ser, men jeg mener bestemt at det ikke skal være noe problem med så få brukere.

Det du derimot kan gjøre (jeg regner med at det er store filer som skal overføres) er å øke blokkstørrelsen på stripesettet og filsystemet. Det koster deg ingen ting, men kan gi en bedret lese-ytelse på diskene, på bekostning av skriveytelsen selvfølgelig. Pass uansett på at blokkstørrelsen på filsystemet er mindre eller lik den på stripesettet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg og noen kamerater skal bygge oss en rask filserver (egentlig to identiske).

Vel, egentlig ikke en filserver, men en kasse med harddisker som jeg skal kunne koble opp til maskiner jeg får tak i.

Skal bruke disse hardiskene på LAN og vi har ikke råd til å bygge opp en hel filserver, men vi får alltids låne relativt raske maskiner som vi kan koble ekstra harddisker opp mot.

I dag kjører vi 4 stk. gamledagse IDE harddisker som vi kobler til et IDE kontrollerkort. Altså ikke spesielt raskt.

Nå skal vi kjøpe 4 stk. WD WD4000YR (RAID Edition 2), SATA som vi skal kjøre i RAID0. (vi skal ha to identiske kasser som vi speiler 4 ganger i året, så RAID0 bør gå greit. Det er fart vi er ute etter. Sikkerheten får være...)

Så skal vi kjøpe et SATA raid kontrollerkort.

Men hvilket kontrollerkort bør vi satse på?

Kortet bør støtte NCQ.

Har ikke tenkt å bruke mer en 3000,- på dette kortet (max).

Til nå har vi tenkt på HighPoint RocketRAID 2220 8P SATA , men er ikke 100% sikker.

Må nok leve med vanlig PCI kort, da de maskinene vi låner så og si aldri har PCI.

Kortet vi har tenkt på nå, har muligheten til å koble på 8 harddisker, men vi kommer sannsynligvis ikke til å koble på flere enn 4, så det er nok et fordyrende ledd.

Kanske det finnes bedre (raskere) kort i denne prisklassen?

Et kort med muligheten til å byge ut cache?

Noen som kan gi oss anbefalinger?

Vil helst ikke ha Promise kontroller, da jeg har Promise kontroller innebygd i hovedkoretet mitt og to Promise kontrollere kan skape problemer (som jeg har opplevd før).

Vi kjører disse harddisk kassene på maskiner der vi også setter inn

et relativt oppgående Gig nettverkskort.. Kjører selvfølgelig Gig nettverk.

http://www.netshop.no/aspx/login.aspx?Retu...%3d462&plid=462

Adaptec er knugene når det gjelder kontroller kort

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...