Gå til innhold

Problemer med å installere Linux

Anbefalte innlegg

Jeg har overtatt en gammel workstation og kunne tenke meg å eksprimentere litt med linux.

Hardware: PentiumIII 500 Mhz Slot1 Secc2, Intel hovedkort med i440bx/zx C1 chipset, 512 MB SD RAM, cd-rom, floppy, 40 GB IDE harddisk

Jeg har prøvd å installere, Suse 9.1 Personal, TurboLinux 8.0, Mandrake 10 og Fedora Core 2 uten at noen av dem virker.

Under installasjonen får jeg lastet data inn i Ramdisk men under "integrating kernel nodes" kommer en rød melding som sier: An error occured during the installation!

Har prøvd å bytte cd-rom uten at det hjalp. Denne maskinen har vært operativ med windows 2000 tidligere så hardwaren er ikke noe galt med.

Kanskje ikke Bios støtter Linux?

Har ikke peiling på linux så hvis noen kunne gitt meg et tips om hva som kan være galt hadde det vært flottings

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maskinen fungerte med w2k i går men på en annen harddisk. Den harddisken var så gammel og liten at jeg byttet. Den nye harddisken er også i orden.

Alternativet er som du sier å oppgradere bios, hvis jeg bare finner riktig. Er ikke lett å finne 6-7 år gammel bios oppdateringer

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Ubuntu støtter alt x86, finnes også en versjon for AMD64 og en for PPC.

Om du vil ha noe enkelt, installer gjerne Ubuntu. Det er ikke så lett å si hvorfor den feilmeldingen kommer opp. Prøv Slackware. Den er tungvindt, men du lærer GNU/Linux ved å bruke den :) Mye manuell konfigurering og sånn, men det finnes mange fine guider på nettet ;)

Lenke til kommentar
Ubuntu støtter alt x86, finnes også en versjon for AMD64 og en for PPC.

Om du vil ha noe enkelt, installer gjerne Ubuntu. Det er ikke så lett å si hvorfor den feilmeldingen kommer opp. Prøv Slackware. Den er tungvindt, men du lærer GNU/Linux ved å bruke den :) Mye manuell konfigurering og sånn, men det finnes mange fine guider på nettet ;)

Jeg er faktisk enig. Får du til Slackware er det en av de desidert mest stabile linux-distroene. Den er rask og stabil, og du har full kontroll over systemet.

Lenke til kommentar
Ubuntu virker fortsatt ikke. Har byttet cd-rom og brent nye plater men det har ikke noe med mediet å gjøre. Tror ikke det kan være noe annet enn bios.

Maskinen er av merket Crest som jeg ikke har hørt om før heh.

Hm. Kjedelig problem. Har du noen måte du kan få oppdatert biosen på? Skulle ikke tro at biosen hadde noe med saken å gjøre, men.. stopper den på samme plass på alle distroene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...