Gå til innhold

Hvorfor stemte du rød-grønt?


Danko

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tar folk bedre vare på hverandre i et sosialdemokratisk samfunn? Mitt inntrykk er det motsatte: Folk gidder ikke å hjelpe fordi «staten uansett ordner opp». Man får et kaldt samfunn når staten tar over alt ansvar for å hjelpe andre mennesker.

 

Siden jeg har levd en stund og dermed har en del erfaring er mitt intrykk det stikk motsatte, før så var det helt normalt at vi gikk sammen og hjalp hverandre med det meste, feks skulle en bygge seg hus stilte mange opp og hjalp til med grunnarbeide og reiste muren på dugnad, det samme var med felleslokaler offentlige eller ei oppussing ble tatt på dugnad.

Men etter at kapitalen har fått større og større inpass og der alt kun handler om penger er slike ting blitt borte, spør du noen i dag så er det med en gang "Hvor mye betaler du for det?"

Lenke til kommentar
Men etter at kapitalen har fått større og større inpass og der alt kun handler om penger er slike ting blitt borte, spør du noen i dag så er det med en gang "Hvor mye betaler du for det?"

5398695[/snapback]

Er du sikker på at det er «kapitalen» (jeg vet ikke hva du mener med at denne har «fått større og større innpass», men det er en annen diskusjon) som har skylden, og ikke det faktum at de nye generasjonene har vokst opp i et samfunn der man har blitt opplært til at man ikke trenger å gjøre noe for å hjelpe andre fordi staten uansett rydder opp? Dersom man ser på statistikker over hvor mye folk gir til veldedige formål i forskjellige land, vil man se at det er langt flere som gjør dette i land med lave skatter og begrensede sosiale støtteordninger.

 

Problemet er at sosialdemokratiet på sikt oppfordrer til parasittisme. Den første generasjonen i et sosialdemokrati vil følge slagordet sosialdemokratiet hadde på den tiden: «Gjør din plikt, krev din rett.» Ettersom de har vokst opp i et ikke-sosialdemokratisk samfunn, vil de ha lært at det er nødvendig å gjøre noe for å få noe igjen. De neste generasjonene vil læres opp til at jo mindre man gjør, jo mer får man av staten. På sikt endres slagordet således fra «Gjør din plikt, krev din rett» til kun «Krev din rett».

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...