Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Finne IP adressen til ruteren


Anbefalte innlegg

Jeg sliter med å finne IP-adressen til SHDSL ruteren min. Det er en Cisco Soho 78 SHDSL ruter.

Den er arvegods fra jobben min, og har vært i bruk til for en stund tilbake da den ble til overs grunnet linjebytte.

 

Problemet er altså at jeg rett og slett ikke klarer å finne IP adressen til den...

Nå sitter jeg på mac, og har forsøkt et nettverkskartprogram for å søke uten resultat.

 

Har forsøkt default cisco 10.10.10.1 (jmf. manualen) men det går ikke.

 

Desverre tror jeg det blir vanskelig å finne installasjonscd'en til den da det trolig er rotet bort.

 

Ikke har skjiiten noen reset-knapp heller.

 

Noen som har noen tips til hvordan jeg finner ut hva IP-adressen til den er??

Finnes det noen søkeverktøy til PC som kan finne ut av det?

 

 

 

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres sannsynlig ut. Den har stått tilkoblet en brannmurboks på jobben før.

 

Det som er skikkelig skit er at det ikke går å resette... Sikkert noe sikkerhetsgreier

det, jmf. dokumentasjonen til cisco virker de som de setter det veldig høyt. Opererer

jo i bedriftsmarkedet oxo så det er vel ikke så rart.

 

Tror jeg må krype til korset og kjøpe meg et billionton shdsl modem fra komplett

likevel...

 

:ermm:

Lenke til kommentar

Jeg ville forsøkt i denne rekkefølgen:

 

1. Enable DHCP på klientmaskinen og sjekk om du får IP fra ruteren. Hvis du da sjekker ipconfig, finner du også default gateway, og den er da ruteren. Jeg anbefaler å frakoble andre enheter fra det nettet, slik at du ikke tilfeldigvis får IP tildelt fra annen DHCP server...

 

2. Hvis ikke det gir noe og du får 164... IP, altså noe maskinen tildeler seg selv når DHCP server ikke finnes, kan du prøve 10.0.0.1, 192.168.1.1, 192.168.0.1, 10.10.10.1 o.l. Husk at klientmaskinen må også konfigureres med adresse i samme range.

 

3. Snakk med admin på jobben. Sjansen er stor at nåværende ruter har samme interne IP adresse som den gamle. Det betyr av "utsiden" av den firewallboksen du nevnte vet riktig adresse til ruteren.

Lenke til kommentar

Takker, takker.

 

Har prøvd alt det der, også lagt min IP til samme subnett og ip-range som ruteren.

No luck. Har prøvd de fleste "vanlige" ip-rangene og jobbet meg oppover. Får ikke

IP-adresse fra den heller, så DCHP er disablet ser det ut som også.

 

Snakket med admin på jobben og han husker ikke. Den har ligget en stund nå, og

hele IP-rangen på jobb er lagt om til noe helt annet.

 

Men uansett - kjøpt meg ny nå så da går den dit.....gamle rutere går når de ikke virker.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...