Gå til innhold

Gamle Nikon-linser på dSLR?


Anbefalte innlegg

Min far har disse linsene:

 

Nikon Nikkor 50mm 1:1.2

Nikon Micro-Nikkor 55mm 1:2.8

Nikon Lens Series E Zoom 70-210mm 1:4

 

og også en sånn: Nikon Teleconverter TC-200 2X

 

Jeg lurer på om noen av disse linsene og telekonverteren vil fungere med noen av dagens kameraer, eller om det er meningsløst å tenke slik i det hele tatt.

 

Ser på Nikon sine sider at ihvertfall den Series E-linsen vil virke, men klarer ikke helt å se om de andre tingene er brukandes (forvirrende oversikt).

 

Jeg skal vel snart gå til innkjøp av et digitalt speilrefleks, og "fattern" har tenkt å velge Canon, og det tenkte jeg kanskje å gjøre selv også. Men det hadde også vært stas å bruke noen gamle kvalitetslinser(hvis de er det da), og jeg er en hund etter gammelt fotoutstyr... Synes det hadde vært stilig å gjøre bruk av disse gamle tingene. Formålet mitt er ikke point-and-click-fotografering, det klarer jeg fint nok med mitt Nikon Coolpix 5400. Har lyst til å gå litt dypere og kanskje lære meg "skikkelig" fotografering.

 

Har noen av dere tips om dette? Jeg skal selvsagt få meg nye linser også til vanlig bruk, men det hadde vært så kult å bruke de gamle også! Og hvis det er mulig, hvilket kamera må jeg opp til (D2H?) for å bruke dem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Min far har disse linsene:

 

Nikon Nikkor 50mm 1:1.2

Nikon Micro-Nikkor 55mm 1:2.8

Nikon Lens Series E Zoom 70-210mm 1:4

 

og også en sånn: Nikon Teleconverter TC-200 2X

 

Jeg lurer på om noen av disse linsene og telekonverteren vil fungere med noen av dagens kameraer, eller om det er meningsløst å tenke slik i det hele tatt.

 

Ser på Nikon sine sider at ihvertfall den Series E-linsen vil virke, men klarer ikke helt å se om de andre tingene er brukandes (forvirrende oversikt).

 

Jeg skal vel snart gå til innkjøp av et digitalt speilrefleks, og "fattern" har tenkt å velge Canon, og det tenkte jeg kanskje å gjøre selv også. Men det hadde også vært stas å bruke noen gamle kvalitetslinser(hvis de er det da), og jeg er en hund etter gammelt fotoutstyr... Synes det hadde vært stilig å gjøre bruk av disse gamle tingene. Formålet mitt er ikke point-and-click-fotografering, det klarer jeg fint nok med mitt Nikon Coolpix 5400. Har lyst til å gå litt dypere og kanskje lære meg "skikkelig" fotografering.

 

Har noen av dere tips om dette? Jeg skal selvsagt få meg nye linser også til vanlig bruk, men det hadde vært så kult å bruke de gamle også! Og hvis det er mulig, hvilket kamera må jeg opp til (D2H?) for å bruke dem?

jeg tror alle objektivene kan brukes på alle nikon dslr men på d70, d50, d100 og de andre billigmodellene får du nok ikke lysmåling. men med d1, d1x, d1h, d2h og d2x får du alle sånn ca. fuksjoner i behold

 

http://www.foto.no/diskusjon/

Lenke til kommentar

Ta en titt i denne diskusjonen:

http://forum.akam.no/index.php?showtopic=455392

 

Kort oppsummert: Med mindre du går for et svindyrt proffhus fra Nikon, gir et Canon EOS-hus med adapter bedre funksjonalitet for disse objektivene. Da kan du til og med bruke umodifiserte Nikkor-objektiver fra før ca. 1977 ("pre-AI"). Men et Nikon-hus kan gi fokus-bekreftelse med MF-objektiver; det kan ikke Canon.

 

Disse diskusjonene kan også være relevante:

http://forum.akam.no/index.php?showtopic=424335

http://forum.akam.no/index.php?showtopic=409965

Lenke til kommentar

AI 50/1.2 er meget bra og vanvittig lyssterk!

Micro Nikkor 55/2.8 er meget bra!

AF (?) 70-210 er ikke mye å skryte av!

 

Å klistre en adapter på et kamera sier seg selv at aldri er en optimal løsning.

Alle kan brukes på alle Nikon DSLR, men på D70(s)/D50 vil du miste lysmålingen, men til gjengjeld har du alltid histogrammet å forholde deg til.

Micro Nikkor AIS 55/2.8 kan til og med chipmodifiseres.

 

Ta en titt på hva du må ut med for tilsvarende optikk i dag før du bestemmer deg for å la disse støve videre.

AF 50/1.4 = 2700kr

MicroNikkor 60/2.8 = 4200kr

AF 70-300G = 1700kr

Lenke til kommentar
AF (?) 70-210 er ikke mye å skryte av!

 

Å klistre en adapter på et kamera sier seg selv at aldri er en optimal løsning.

Alle kan brukes på alle Nikon DSLR, men på D70(s)/D50 vil du miste lysmålingen, men til gjengjeld har du alltid histogrammet å forholde deg til.

Series E er _ikke_ AF.

 

Det stemmer at det ikke er noen optimal løsning å bruke en adapter, men det en betydelig bedre løsning enn helt å miste lysmåling. Å bruke histogrammet er mye mer tungvint. Adaptrene det er snakk om inneholder ikke optikk, slik at det ikke går ut over den optiske ytelsen.

 

Det verste er at Nikon kunne lagt til nedblendet lysmåling med liten firmware-oppdatering. Og i motsetning til Canon (med adapter), kan de gjøre nedblendingen automatisk. F.eks. kunne lysmåling skje når man trykker nedblendingsknappen på D70/D70s og objektivet ikke har CPU. På D50, som mangler nedblendingsknapp, kunne nedblending og lysmåling f.eks. skje når man trykker knappen for eksponeringslås.

 

Jeg har forståelse for at Nikon ikke støtter lysmåling med _full_ blender for MF-objektiver, da det krever ekstra deler for avlesning av blenderringen. Men de har ingen unnskyldning for ikke å støtte nedblendet lysmåling, og såvidt jeg vet støtter alle konkurrentene det.

 

Jeg tviler på at Nikon kommer til å endre politikk før marketing-droidene deres evt. oppdager at folk med Nikons MF-optikk ser seg bedre tjent med Canon enn Nikon når de skal kjøpe DSLR.

Lenke til kommentar

Jeg kunne jo helt tenkt meg full funksjonalitet, og det er det bare D2-serien som tilbyr (etter hva jeg ser på nettet). Da blir det nok å vente på nye modeller for meg.

 

Nikon har et skarpt skille mellom linser laget før 1977 (non-AI) og de laget etter. Det er visst pre-1977-linser som kan skade nyere kameraer, men jeg tror ikke mine linser er så gamle. Jeg sitter og prøver å finne det ut nå. De ble brukt sammen med et F3 i sin tid.

 

Det stemmer at den Series E-linsen ikke er AF. Det er en stilig linse med samme ring (som dekker hele linsen egentlig) for både zooming og fokusering. Tøff sak, men vet ikke om den er bra.

Lenke til kommentar
Jeg kunne jo helt tenkt meg full funksjonalitet, og det er det bare D2-serien som tilbyr (etter hva jeg ser på nettet). Da blir det nok å vente på nye modeller for meg.

Hvis du vil vente på billigere modeller som gir full støtte for manuelle objektiver, kan du komme til å vente resten av livet. Men etterhvert kan du vel få et brukt kamera fra D2-serien til en kurant pris.

 

Alle objektiver fra E-serien er AI-S-kompatible. Mer om forskjellene mellom AI/AI-S og "pre-AI" her:

http://www.mir.com.my/rb/photography/hardw...mount/aiais.htm

Lenke til kommentar
Takk for svar! Jeg får håpe evt. nye Nikon-apparater har med den støtten for gamle linser som proffmodellene har. 35000 kroner er litt mye... 10-15000 hadde vært mer enn nok.

 

Men er dette gode linser eller bare middelmådige greier?

hvorfor bruke masse masse penger på et kamera i d2 serien når du kan kjøpe et brukt nikon d1 til 2-3000 brukt eller d1h til 3-6000 brukt eller en d1x til ca 10000 brukt.se litt på http://www.foto.no/bruktmarked/ der kan du gjøre gode kjøp alle disse tre kameraene har lysmåling med eldre objektiver. :!:

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke ha et D1. Har prøvd 2 stykker og jeg synes rett og slett de er for gamle og utrangerte. D1 er vel fra 1999 eller noe, og de andre D1-modellene er fra 2001? Ihvertfall så mener jeg at det er ikke vits i å kjøpe så gamle digitalkameraer, utviklingen går jo så fort, og den har ikke stoppet ennå.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Nikon har et skarpt skille mellom linser laget før 1977 (non-AI) og de laget etter. Det er visst pre-1977-linser som kan skade nyere kameraer, men jeg tror ikke mine linser er så gamle. Jeg sitter og prøver å finne det ut nå. De ble brukt sammen med et F3 i sin tid.

 

AI funksjonaliteten går bare ut på at karabin kroken som ble brukt til lymåling på F2 ble byttet ut med en tag med fjær på da F3. Skaden Nikon snakker om er at denne tagen kunne knekke hvis man presser et NON AI objektiv på et AI kamera. Dette er ikke noe problem på et nyere digatalt kamera eller en canon med nikon adapter siden disse ikke har en slik tagg som kan knekke.

 

Desuten er det ikke noe problem og bygge om et objektiv til å bli AI hvis det skal brukes til et nyere profesjonelt DSLR de fleste av min fars gamle F2 objektiver er bygd om med at et stykke av blender ringen er skåret vekk, samtidig som det er limt på en liten tagg som skal treffe lysmåleren. Er man nøyaktig skal ikke dette være et problem eventuelt gå til en fotobutikk som gjør det.

Lenke til kommentar
Å klistre en adapter på et kamera sier seg selv at aldri er en optimal løsning.

Alle kan brukes på alle Nikon DSLR, men på D70(s)/D50 vil du miste lysmålingen, men til gjengjeld har du alltid histogrammet å forholde deg til.

 

Å bruke histogrammet er helt urealistisk, da har du allerede tatt bildet, og hvis det da er feileksponert får du aldri den unike fotograferingssituasjonen tilbake.

 

En adapter som nevnt har ingen andre ulemper enn at du må foreta nedblendingsmåling ved at den blenderen du ser i søkeren er den som til enhver tid er stilt inn. Men det er en meget liten ulempe.

Lenke til kommentar
Å klistre en adapter på et kamera sier seg selv at aldri er en optimal løsning.

Alle kan brukes på alle Nikon DSLR, men på D70(s)/D50 vil du miste lysmålingen, men til gjengjeld har du alltid histogrammet å forholde deg til.

 

Å bruke histogrammet er helt urealistisk, da har du allerede tatt bildet, og hvis det da er feileksponert får du aldri den unike fotograferingssituasjonen tilbake.

 

En adapter som nevnt har ingen andre ulemper enn at du må foreta nedblendingsmåling ved at den blenderen du ser i søkeren er den som til enhver tid er stilt inn. Men det er en meget liten ulempe.

5216411[/snapback]

 

Det blir for kategorisk å påstå at å bruke histogram for eksponering er urealistisk. Hvis man bare tar øyeblikksbilder hvor lysforholdene endrer seg raskt er jeg enig, for all annen fotografering hvor man faktisk kan planlegge og komponere med en viss ro er histogrammet som eksponerinshjelp uvurdelig (Også når man har full lysmåling, siden lysmåleren bare måler ett punkt, ett snitt eller gjetter).

 

Også når man tar bilder av bevegelse kan man utmerket godt bruke histogrammet hvis lysforholdene ikke endrer seg fra bilde til bilde. Det er bare å ta en prøveeksponering og justere inn i manuell og så bruke denne instillingen deretter helt til lyset endrer seg.

 

Jeg ville personlig vært mer skeptisk til å miste automatisk nedblending enn automatisk lysmåler

Lenke til kommentar

Jeg ved det ikke er noget svar på det oprindelige spørgsmål, og måske endda lidt offtopic, men alligevel...

 

Til mit Pentax *istDS hus har jeg købt et brugt Pentax F-50/1.7, et A-28/2.8 og et A-135/2.8. Alle virker naturligvis med alle funktioner på kameraet, herunder lysmåling v. fuld blænderåbning. Dog er kun det første med AF, mens de to sidste skal fukuseres manuelt (ikke noget problem med en lysstærk søger og fokussignal fra kameraet). Optisk kvalitet: meget høj. Samlet pris: ca. 1400 danske kr.

 

Når jeg læser hvordan Nikon og Canon behandler ejere af ældre objektiver, så er der et bestemt begreb, som jeg ikke kan lade være med at tænke på: magtens arrogance... ;)

 

MVH Lars

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...