Gå til innhold

Seagate Barracuda på 51 grader

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter at jeg satte inn my nye Seagate Barracuda 200GB ATA100 harddisk, og PC'en hadde stått på en stund, kjørte jeg HDD Health som viste et harddisktemperaturen er på 52 grader (celsius), og at harddsiken kan krasje snart. Det jeg lurer på er om programmet overreagerer, eller om jeg må finne på noe for å kjøle ned harrdisken?

Kabinettet er ganske fullt, og harddisken er montert oppå en FDD.

Jeg ser også at Clas Ohlson selger to vifter som en kan plassere under harddisken, men jeg lurer på hvor mye disse bråker?

Takker for alle svar

Edit: La inn bilde av viftene

post-62-1126782906_thumb.jpg

Endret av Monkey Spr@yer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

52 grader er ikke kritisk, men vil klart minske levetiden over lang periode. Du trenger ikke noen supervifte for å senke temperaturen. Det jeg har gjort er å kjøpe en Zalman støydemper/vifteløs kjøler av type ZM-2HC2 (5.25") og en Zalman 92mm kabinett vifte til å ha forran. På min Maxtor og IBM disk var temperaturen før på 50 grader idle og opp mot 60 grader load, men er nå på 40 grader idle og 50 grader load. Veldig støysvak løsning. Etterhvert skal jeg gå til innkjøp av en enda mer stillegående 92mm kabinett vifte fra MIST som jeg skal ha til å suge luft UT av kabinettet, regner med lavere temperaturer da også. MEN, så har jeg også en 120mm CPU vifte som sirkulerer mye luft, så den kan nok også ha en innvirkning på lavere temperatur. Bare sørg for å ha en vifte forran til å få luft inn og en bak til å få luft ut, så hjelper nok det en del. Eventuelt kan du også oppgradere cpu viften din (enkelte cpu vifter er MYE mer støysvake enn HDD vifter!).

Lenke til kommentar

Har tre segate disker (to 160 GB og en 250 GB) som står tett intil verandre, har en 80 mm vifte som jeg har satt på fem volt (fire pols molex, bytta gul og rød leding), du hører omtrent ikke vifta (hddene bråker vesentelig mer) og tempen er for øyeblikket ca 32 grader (litt klat på rommet nå, men de har ikke vert over 37 grader).

Lenke til kommentar

Nå har jeg fjerna diskettstasjonen som er mellom de to harddiskene mine, og dette resulterte i temperaturfall på mellom 1 og 2 grader. Den andre harddisken min under (nederst på bildet) er en WD Caviar 120GB (WD1200BB) , men den har ikke temperatursensor.

Kan den også ha en ekstrem temperatur?

Siden floppyen nå er borte :w00t: lurte jeg på hvilke(n) vifte® som kan settes slik at lufta kan bli blåst ut disketthullet i kabinettet, og eventuelt hvordan jeg setter opp slike vifter?

Takker for alle svarene så langt :thumbup:

post-62-1127303363_thumb.jpg

Endret av Monkey Spr@yer
Lenke til kommentar

Siden HDDene ikke har så forskrekkende høye tempraturer så kan du sette inn en 80mm SilenX vifte på 11db(A) der (lydløse)! Disse viftene finner du på Vendur.no.

Jeg er ikke helt sikker på hvordan det blir å sette en vifte der hos deg, men her er 3 måter:

- Sette vifta bak HDDene (ved kablene). Da fester du med strikk eller teip og setter den til å blåse mot HDDene for da får du en ramme som beskytter den roterende delen av vifta.

- Flytt HDDene lenger bak i festet sitt (hvis det går) og monter vifta forran HDDene i HDD buret! Om jeg ikke tar helt feil så er det nok plass til en 80mm vifte inne der! For å gjøre dette må du enten ta av fronten eller skru ut den skruen over skruene til den øverste HDDen din ( :hm: )... Resten skjønner du sikkert! Dette er løsningen jeg vil annbefale dersom det lar seg gjøre.

- Dersom det ikke er plass forran viftene kan du finne fram en dremel og tilpasse kabinettet ditt :dremel:

Edit: Hvis det ikke går ann å få inn en vifte forran HDDene så ta av fronten og ta et bilde av hvordan det ser ut slik at vi kan si hvordan du bør/kan gjøre det :thumbup:

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar

Det er viktig å ha luft mellom diskene. Mistenker du har elendig sirkulasjon i kabinettet og at temparaturen bare stiger og stiger. Monter en eller to kabinettvifter slik at du får sirkulasjon i kassa, det burde holde. Skal ikke være nødvendig med slike små hylevifter.

I mitt gamle Chieftec miditårn har jeg en 80mm. Zalman vifte som blåser (lydløst) over diskene og de holder omtrent romtemperatur på overflaten.

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve med passiv kjøling først, om du har plass i ein 5 1/4 slott, så putt inn Nexus HDD kjøle/støydempere. Gode kjøleribber på sidene sammen med gummidemping. Ellers så holder det rikelig med noken små vifter så du får litt luftsirkulasjon, 9db vifter burde være nok, evnt. små 40mm vifter som er enkle å plassere og ikkje lager lyd.

disktwin_image.gif

Endret av crusade
Lenke til kommentar
Det er viktig å ha luft mellom diskene. Mistenker du har elendig sirkulasjon i kabinettet og at temparaturen bare stiger og stiger. Monter en eller to kabinettvifter slik at du får sirkulasjon i kassa, det burde holde.

Ja det er elendig sirkulasjon i boksen, og jeg har plass til en kabinettvifte. Men den vil jo da stå på "den andre siden" av kabinettet. Vil en slik vifte kunne blåse helt over til harddiskene og redusere temperaturen? Hadde i så fall tenkt på en slik vifte:

http://hcs-electronics.no/catalog/product_...products_id=503

(Liker denne butikken siden den selger fra fysisk butikk ikke så lang fra der jeg bor.)

Hvis jeg skal sette inn vifter bak harddiskene kommer antageligvis de store IDE kablene til å være i veien, og diskene kan bare tass littegranne ut, før de koliderer i kabelsalaten fra PSU'en og prosessorvifta. Foran diskene er det ikke plass til noen store vifter fordi det er noe plasstikkgreier som er i veien (kan sikkert fjernes), men så er ikke harddiskburet høyt nok til å ha i en kabinettvifte.

Og jeg har bare en ledig 5.25" port, og da får jeg jo ikke kjølt ned begge diskene. Jeg har tatt på bege diskene mens HDD healt viste 51 grader og da var de cirka like varme, nesten så varme at jeg brant meg.

Det er forresten snakk om et AOpen kabinett (er ikke sikker på modellen, men den ligner på HQ 45)

Lenke til kommentar

51 grader er ikke hva jeg vil kalle bra for disken over tid. Tror du med god hensikt kan sette på en vifte i det minste bak i kabinettet som drar ut varm luft, for jeg har en mistanke om at det er en smule varmt i kabinettet. De har inntrykk av at de litt eldre Aopen kabinettene har dårlig luftgjennomstrøming med dertil høyere tempraturer i maskina.

Lenke til kommentar

kabelsalaten som du har begrenser nok luftflyten veldig.. ta og bunt kablene sammen, lag luft i kabinettet.. da ordner nok mykje seg med ei vifte. Har du kikket på 40mm vifter? Disse er små, spesielt 40mm vifte fra silenx som er 10mm tykk.. flytter ikkjem eir enn 5cfm med luft, men du kan til gjengjeld montere den tett tett opptil..

Vil anbefale deg ei kabinettvifte som er forholdsvis stillegående for å senke tempen i kabinettet generellt, og så evnt. ei vifte montert opptil harddsieken for å sikre litt luftsirkulasjon rundt disse i tillegg.

Min harddisk låg på 51grader for ei tid til bake.. no har eg som ei midlertidig løysing bare lagt ei 92mm 9db silenx vifte i forkant av harddisken.. dette har senket temperaturen til 42 grader..uten støy..Men, da er kabinettemperaturen og på 42 grader.. om ditt kabinett har høgere temp, så er første pri å sikre bedre luftsirkulasjon her.

Endret av crusade
Lenke til kommentar

Da har jeg gått til innkjøp av en Akasa 80mm kabinettvifte (18dBA) som jeg har plassert i kabinettvifteplassen. Dette har senket temperaturen betraktelig, og nå kommer aldri harddisken over 40 grader selv etter de mest intense LAN leeche timene. Jeg har også ryddet opp i kabelsalaten noe som har ført til bedre luftflyt i kabinettet.

http://www.akasa.com.tw/akasa_english/spec...ak_181bk_2b.htm

Jeg takker for alle de gode tipsene, uten de ville antageligvis harddisken vært smeltet/ødelagt :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har en ny Samsung Spinpoint 120 250GB Denne viser 24c grader i min maskin med vifte bak hd'en. Jeg har også en Western Digital Raptor 74GB denne viser 25c grader. Jeg tror nok lett jeg kan si at disker med 50 grader gjenomsnitts temp lever halvparten så lenge som de med 25c. Så om mine disker varer 6 år varer dine 3 år. Så får du se om du vil gjøre noe mere med det. Prøv å teste med Everest det er det jeg har brukt. Jeg brukte et annet program engang, det viste at jeg hadde en Seagate hd som lå på 43 grader. Eneste problemet er at jeg aldri har hatt en Seagate i denne pc'en.

Romtemp: Ca 18-19c

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...